Teatru / Sex

Șase personaje în căutarea sinelui

De Oana Stoica

★★★★★☆☆☆☆☆
Publicat pe 22 mai 2019

În Sexodrom, noul show de varieteu queer al lui Bogdan Georgescu, sexul este un seismograf care înregistrează disfuncţiile societăţii. Sexul este conectat cu identitatea, ca atribut esenţial al individului, dar poate fi şi monedă de schimb pentru obţinerea unui statut profesional, instrument al abuzului, motiv de umilire şi declanşator de violenţă. Sexul este explorat în mai multe accepţiuni (parte a corpului, element al genului, act intim) şi exploatat ca un catalizator pentru abordarea intersecţională din spectacol: identitatea de gen şi cea etnică.

Queer şi rom - iată o dublă vulnerabilitate socială în  România de astăzi. Dar paleta discriminatorie are o mulţime de nuanţe - rasism, homofobie, transfobie din afara şi dinăuntrul comunităţii queer etc. - care sunt tratate aici în joncţiune cu machismul generalizat al societăţii autohtone. Poveşti personale parţial ficţionalizate (anonimizate şi generalizate) sunt aduse la rampă într-o construcţie performativă eclatantă pentru a demonstra modul în care prejudecăţile de gen şi etnie fragilizează viaţa intimă şi ameninţă viaţa în general. Şase dive ale underground-ului social, şase ipostaze ale feminităţii (femei hetero, femei trans şi travestiţi) fac vizibile stereotipurile de percepţie şi mania de a eticheta şi judeca ale unei societăţi conservatoare, cu puternică tentă patriarhală. 

 

Foto: Adi Bulboacă
• Componenta feministă este dominantă în spectacol: abuzurile psihice şi violenţa fizică au loc asupra unor femei (inclusiv trans) sau a unor ipostaze feminine ale identităţii (travestiţi). După cum spune un personaj din majoritatea „normală", e de neînţeles de ce ar vrea cineva „să stea la cratiţă" în loc „să se ducă la bere, cu băieţii" - o replică ce arată nu doar percepţia stereotipă a rolurilor de gen în societate, ci şi perspectiva simplistă asupra feminităţii. Şi cum replica aparţine unui lucrător din sistemul medical şi se adresează unei persoane trans, ea denotă o îngrijorătoare obtuzitate profesională şi o crâncenă lipsă de deontologie (cadrele medicale cunosc patologia schimbării genului şi nu pot exprima opinii discriminatorii faţă de pacient). De altfel, panoramarea unui mental comun intolerant şi homo/transfob este foarte puternică atunci când mediul de prospecţie este cel medical. Raportul dintre medic şi pacient este dezechilibrat în România, de multe ori pacientul aflându-se în subordinea (la dispoziţia) medicului, nefiind nicidecum un partener al acestuia, cu drept de decizie asupra propriului corp. Dacă pacientul face parte şi dintr-o categorie vulnerabilă, relaţia medic - pacient poate deveni abuzivă, aşa cum se întâmplă în Sexodrom
 
• Spectacolul este construit ca un joc: cine ajunge lider trebuie să-şi păzească spatele, orice atingere îl detronează. Jocul oferă vizibilitate, voce şi strălucire categoriilor sociale „invizibile", „inaudibile" şi „banale" („mizere"), este o cursă pentru un loc în prim-plan. Liderul provizoriu este numit „Regina" (expresie a feminităţii marginale, hetero şi drag queen). Regina urcă pe podium, îşi face publică povestea şi prin asta inserează în structura colectivă noi ethos-uri. 
 
• Poveştile sunt intime sau privesc intimitatea, prin urmare şi subiectul expus de Regine este unul, de regulă, ascuns: viol, violenţă, exploatare sexuală, valorizarea sexului în carieră etc. O arhivă de arhetipuri contemporane ale traumelor sexuale este altoită cu o serie de discriminări de gen sau etnie pentru că ele funcţionează împreună. 
 
• Cum sună vocile minoritarilor, marginalilor, anormativilor? Care este tonul cu care aceste personaje îşi afirmă existenţa, identitatea, îşi reclamă drepturile, îşi impun prezenţa? Există o măsură potrivită a vocalizării nedreptăţii? Cine a fost abuzat, ignorat sau discriminat, îşi poate transforma frustrarea şi suferinţa în agresivitate. De aici, riscul radicalizării unor discursuri, pierderii nuanţelor și răspunsului agresiv la agresivitate. 
Foto: Adi Bulboacă
Sexodrom este un spectacol pentru comunitatea queer, care are nevoie să-şi exorcizeze tăcerea, să-şi verbalizeze angoasele, nu doar ca un exerciţiu de psihoterapie, ci şi ca unul de solidarizare. Sexodrom este un spectacol şi pentru publicul din afara comunităţii, căci expune nu doar harta emoţională a unei persoane anormative, ci şi un inventar de mentalităţi, gesturi şi vorbe discriminatorii pe care majoritatea le acţionează, uneori inconştient.
 
• La final, ficţiunea este abandonată şi câteva cazuri de artişti abuzatori (inclusiv un caz local) sunt disecate din perspectiva oportunităţii valorizării operelor acestora. Discuţia este complexă (cred că sunt argumente viabile pentru diferite soluţii), dar abordarea din spectacol vine din perspectiva suferinţei transgeneraţionale: o victimă istoric abuzată nu poate răspunde decât cu furia îndelung acumulată a generaţiilor care au precedat-o. 
 
Sexodrom este un show captivant prin personaje, performere (alături de actori cunoscuţi precum Mihaela Drăgan, Zita Moldovan, Oana Rusu şi Raj Alexandru Udrea, sunt două performere noi, Nicoleta Ghiţă, care face radiografia hip hop a marginalităţii, şi Antonella Lerca Duda, care demască transfobia din sistemul medical) şi poveşti. În egală măsură, este un spectacol inconfortabil prin problematica expusă, confruntarea publicului cu propriile limite emoţionale şi mentale, şi uneori, poziţiile radicale. 
 

Compania Giuvlipen în parteneriat cu Centrul Naţional al Dansului Bucureşti

Sexodrom
 
Text: Mihaela Drăgan, Antonella Lerca Duda, Nicoleta Ghiţă, Zita Moldovan, Bety Pisică, Oana Rusu, Raj Alexandru Udrea

Concept şi regie: Bogdan Georgescu

Scenografie: Irina Gâdiuţă

Muzică: Alex Bălă

Coregrafie: Paula Dunker
Cu: Mihaela Drăgan, Antonella Lerca Duda, Nicoleta Ghiţă, Zita Moldovan, Oana Rusu, Raj Alexandru Udrea
 
Sexodrom este o producţie teatrală de grup realizată în urma atelierului de scriere dramatică „Politici în privat", care şi-a propus să exploreze împreună cu tineri şi tinere artiste rome subiecte încă tabu în spaţiul public românesc. 
 
Foto main: Adi Bulboacă

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK