Am debutat pe S9 cu un interviu luat lui Csaba Székely, unul dintre cei mai buni dramaturgi contemporani din zona noastră geografică. În 2015, Csaba montase, la Teatrul Act, Apă de mină - una dintre piesele dintr-o trilogie, o poveste amară despre satul transilvănean aflat în declin moral, social, economic. De fapt, întreaga trilogie tratează tema asta, a lumii noi care se suprapune peste cea veche, o înghite, o înrăiește; Csaba nu e un dramaturg facil pentru public - deseori te amuză, ca apoi, brusc, să te amuțească întru milă, dezgust, jenă. Personajele pe care le creează sunt atât de umane, încât nu reușesc să devină mai bune, să se ridice peste problemele prin care trec. Dozele tale de empatie, ca spectator, sunt întinse la maxim, și asta e una dintre chestiile care m-a fascinat ori de câte ori i-am văzut textele montate.
Orb de mină (în original Beznă de mină) nu face excepție. Varianta de la Sfântu Gheorghe e extraordinar de bine închegată, jucată, Catinca Drăgănescu & echipa reușind să pună în valoare textul, dar și să construiască pe lângă (prima mea întâlnire cu teatrul creat de Csaba a fost fix textul ăsta, în urmă cu vreo cinci ani).
Ince e primar într-un cătun din secuime uitat de lume, unde afacerile ilegale cu lemn sunt la ordinea zilei. Trăiește în casa părintească împreună cu sora sa, Iringó, și este vizitat uneori de fiica lui, Izabela, studentă la oraș. Viața lor se schimbă când în sat apare polițistul Florin (român), invitat de Ince să ancheteze afacerile ilegale ale rivalului său, Izsák. Așa ies la iveală afacerile cu terenuri pe care le orchestrează Ince, din calitatea lui de primar, o crimă și-un omor prin imprudență săvârșite de Iringó și faptul că Izabela nu mai e demult studentă, ci e implicată în afaceri ilegale cu canabis.
IRINGÓ: Tu nu eşti chiar boul cretin care pari să fii în mod normal. Eşti mult mai bou şi mult mai cretin de-atât! Inviţi un poliţist pentru afacerile cu lemnul ale lui Izsák, iar tu te pregăteşti să comiţi asemenea corupţie cu pădurile satului?!
INCE: N-am avut de ales, Iringó. Dacă nu sunt primar, nu pot să aranjez treburile firmei şi se duce totul de râpă.
IRINGÓ: Creierul tău cretin s-a dus de râpă. Te-am respectat şi te-am apreciat, Ince. Am crezut că eşti mai bun. Dar eşti un porc împuţit, la fel ca oricare primar român de la televizor.
Spectacolul ăsta are foarte bine imprimată viziunea regizorală, ceea ce îl face puternic dincolo de text. Catinca lucrează cu o trupă de actori români, care joacă personajele maghiare din text și pe polițistul român. Sebastian Marina, în rolul lui Florin, vorbește o maghiară stricată, care produce efecte comice pentru spectatori.
Inversarea asta - actori români care joacă personaje maghiare în limba română și un actor român care joacă un personaj român ce vorbește în maghiară cu ceilalți e folosită și pentru spațiul de joc - László Wegroszta, scenograful, a creat o casă vagon-baracă, un soi de tranșee din mină; pe acoperiș merg și fac incantații patru actori maghiari, echipați ca niște exploratori subterani - personajele astea ca niște cârtițe oarbe cântă Internaționala, în română și-n maghiară, un soi de uite cât de asemănători suntem.
Lumea satului, imaginată de Csaba, e mereu în subteran (trilogia …de mină) - oamenii care o populează sunt degradații moral și corupții. Catinca și László, cu acest decor și umplere a spațiului de sus, par că au găsit metafora perfectă pentru a ilustra asta.
Nu doar regia și scenografia fac din Orb de mină un spectacol excelent, ci și actorii - pornind de la Sebastian Marina și continuând cu Elena Popa (de altfel, una dintre actrițele mele preferate), Claudia Ardelean și Ion Fiscuteanu Jr. În plus, merită văzut pentru oglinda vie a ceea ce se întâmplă în satele secuiești uitate de lume - sărăcie, corupție, naționalism (și de-o parte, și de alta).
Pentru următoarea reprezentație a spectacolului Orb de mină urmăriți programul Teatrului Andrei Mureșanu, din Sfântu Gheorghe, aici.
Foto: Maria Ștefănescu
Orb de mină
Text: Székely Csaba
Regie: Catinca Drăgănescu
Distribuţie: Virgil Aioanei, Elena Popa, Sebastian Marina, Claudia Ardelean, Ion Fiscuteanu Jr., Mucha Oszkár, Benyhe Bernát, Daragics Bernadette, Fekete Kata, Gyergyai Bea, Péter Izolda
Coordonator Osonó/asistent regie: Fazakas Misi
Scenografie: László Wegroszta
Coregrafie: László Ivácson
Ilustraţia muzicală: Csibi Szabolcs