Muzică / Festival
Jurnal de festival: caleidoscop Classix 2025
Cristina Gârbea
Classix Festival, o ocazie pentru descoperi ce ne spune muzica despre bucurie și tristețe.
Classix Festival, o ocazie pentru descoperi ce ne spune muzica despre bucurie și tristețe.
În luna martie festivalul explorează tema „persona” prin șapte filme în care nimic nu este ceea ce pare. Uite trei animații care ne-au atras nouă atenția.
Festivalul Național de Teatru 2024 (18-28 octombrie 2024) a fost extrem de bogat – multe spectacole, multe evenimente conexe, cu lecturi, concurs de dramaturgie, dezbateri, prezentări de carte și expoziții.
În ultimii ani, festivalurile mari de muzică par dispuse să facă și să spună orice ca să le treci pragul, însă totul s-a transformat într-un mall imens în aer liber, unde, chiar dacă artiștii tăi preferați nu o să mai vină, fii sigur că brandurile vor fi acolo, nelipsit, să facă bani și activări.
Ca în fiecare an, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) a avut un program eclectic și bogat, presărat cu staruri ca John Malkovici sau Isabelle Adjani. Pentru mine, atracția acestei ediții a fost regizoarea germană Susanne Kennedy, cu spectacolul „Angela (o buclă în timp)”.
An de an, programul Il cinema ritrovato ia forma unui labirint în care fiecare căsuță ascunde descoperiri nebănuite.
Patru recomandări de povești de neratat la Festivalul Filmului European.
„Săptămâna mare” al lui Andrei Cohn, singurul film românesc prezent la Berlinale anul acesta, e un proiect ambițios. Păcat însă că ține să ne reamintească asta la fiecare cadru.
Prezentat în competiția principală de la Berlin, filmul lui Olivier Assayas „Hors du temps” este doar crochiul stângaci, deși nu lipsit de emoție, al filmului-sumă cu tente autoficționale care ar fi putut să fie.
„Henry Fonda for President”, un film de debut lansat după aproape 40 de ani de carieră, rezumă prin figura sa centrală nu doar cei 120-și-un-pic de ani ai cinemaului, ci însăși întreaga istorie a Statelor Unite ale Americii.
Corespondență de la Festivalul de Film de la Berlin. Un documentar ne invită să ne întrebăm: cine sunt, de fapt, cei care au acces la arta patrimonializată?
Europavox, un festival născut în Franța, vrea să reamintească publicului european că există și altă muzică în afară de cea americană. Însă într-un context politic tot mai complicat, scena pe care an de an o mută în alt oraș din Europa devine și un spațiu de evadare.
Între 27 octombrie și 12 noiembrie la București și Cluj-Napoca se desfășoară cea de a 18-a ediție a Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo. Răzvan Popovici, fondatorul proiectului, vorbește despre festival, legătura dintre muzică și terapie, emoții și aventuri muzicale
Criticul Oana Stoica scrie despre câteva din spectacolele care i-au atras atenția la Festivalul Național de Teatru.
Am vorbit cu Diana Rotaru, coodonatoarea Festivalului MERIDIAN, despre ediția din 2023 a festivalului, despre particularitățile muzicii contemporane românești și soarta acesteia în fața unui public restrâns și poate prea puțin curios.
Filmele de la Cannes s-au văzut în premieră la Timișoara, într-o ediție specială dedicată contribuției cineastelor de azi, ca parte din programul Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023.
De fiecare dată când ajung la Festivalul Simultan îmi regândesc ideea de sunet, de muzică, de vizual, de ce înseamnă un concert, o comunitate – și exact asta am făcut și anul acesta, la ediția a XVIII-a.
Un drum prin arta documentaristului francez Nicolas Philibert, căruia Les Films de Cannes à Bucarest îi dedică o retrospectivă.
Ultimele zile ale Festivalului George Enescu au fost cu spectacole impresionante muzical, dacă nu vizual, cu extraordinarele pianiste Martha Argerich și Yuja Wang și cu bucuria evenimentelor ce te scoat din cotidian.
Gânduri din primele zile ale Festivalului George Enescu. Cum s-au auzit violoncelistul Gautier Capuçon, pianistul Pierre-Laurent Aimard, violonista Patricia Kopacinskaia sau instrumentiștii din Ensemble Intercontemporain.
Încotro se îndreaptă festivalurile de muzică? Uniformizarea din line-up, brandingul excesiv și lipsa oricărui sentiment de revoltă împotriva status quo-ului ne pot oferi un indiciu: spre o experiență ca la mall.
Un regizor român descoperă că mai există cel puțin un loc pe lume unde teatrul se face din pasiune: la StamFest, în Norvegia.
Zona nouă a continuat să facă ce a făcut mai bine din 2015 încoace: un festival fresh și exemplar, care ne pune pe harta world literature.
Ediția aniversară de 20 de ani a Nopții Muzeelor va fi marcată anul acesta printr-un protest fără precedent pentru lumea culturală din România. Angajați din muzee și biblioteci din toată țara vor ieși în stradă la București, iar instituțiile pe care le reprezintă vor fi închise în noaptea în care, în mod obișnuit, primeau sute de mii de vizitatori. Lucrătorii din muzee și biblioteci spun că sunt în acest moment de departe pe ultimul loc în sistemul salarial public din România și că s-a ajuns la „un moment de tensiune maximă”.
Am vorbit cu mai mulți artiști și operatori cultural implicați în protestele care au loc în sectorul independent.
Ilustratoarea Sorina Vazelina a creat o serie de benzi desenate pe tema reducerilor de fonduri din cultură.