Carte / Literatură
Pe cine iubești mai mult
Scena9
Citește un fragment din debutul Mihaelei Buruiană, un volum de proze scurte despre generații și intersecții, despre maturizare, dragoste și viață.
Citește un fragment din debutul Mihaelei Buruiană, un volum de proze scurte despre generații și intersecții, despre maturizare, dragoste și viață.
Între alegorie a pandemiei și examinare de laborator a violenței sociale, „Să moară Vincent!” reușește să fie mai mult decât un gând abstract pus în imagini. Pe urmele unui erou agresat de toți semenii, filmul găsește salvarea într-o improbabilă poveste de iubire.
Charlotte Wells debutează în lung metraj cu „A fost odată ca o vară”(„Aftersun”), intră în toate topurile criticilor, iar în 2023 câștigă premiul pentru Cel mai bun debut la BAFTA.
Un SUV parcurgând un drum de țară șerpuitor: șanse bunicele să fie vorba despre un film iranian.
Debutul cineastului Oleg Sențov, „Gamer” (2011), e un exemplu despre lucrurile interesante care se pot face cu bani puțini în această industrie.
„Asta nu e poezie”, a sunat sentința mai multor voci din presă sau de pe Facebook, indignate de ceea ce s-a întâmplat la gala premiului „Mihai Eminescu” din 2022.
Ca mai toate producțiile Netflix cu pretenții, „Passing”, debutul actriței Rebecca Hall, stârnește admirație pentru piruetele sale tehnice și indiferență pentru virtuțile sale sufletești.
Greu de înțeles cum de „La civil” a putut fi distins, la Cannes, cu „Prix de l’audace”, când ceea ce frapează din capul locului e tocmai conformismul său festivalier, care nu se dă o dată în lături din a bifa căsuțele „corecte”
„Blue Moon”, debutul în lungmetraj al Alinei Grigore, care are zilele acestea premiera mondială la Festivalul San Sebastián, e una dintre cele mai plăcute surprize ale cinemaului românesc recent.
„Părinți”, de Diana Bădica, funcționează mai bine ca volum autobiografic decât ca roman. Un plot în plus sau 150 de pagini în minus ar fi făcut minuni.
Citește un fragment în avanpremieră din romanul de debut al Dianei Bădica, „Părinți”, ca să te întorci în copilăria anilor '90.
„Mă simt obligat să-i previn pe cititorii acestei povestiri că riscă să fie pe fond afectați emoțional.”
Avanpremieră: un fragment cu un călugăr supărat pe Lumina de la Ierusalim și pasionat de condimente, din romanul „Dinții ascuțiți ai binelui”, de Bogdan Răileanu, Editura Humanitas, 2018.
Spectacolul vâlcean „Fata din maşinărie” aşază libertatea & realitatea faţă-n faţă cu vârtejul erei digitale.
În „Tot spațiul dintre gândurile mele”, lui Bogdan Răileanu îi ies fazele comice, erotice, sociale, subtile, îi ies sarcasmul și ironia, îi iese LGBT-ul, îi iese chiar și delicatețea.
Cronică: Romanul „Cazemata” nu e neapărat un must read, dar Tudor Ganea e un autor care merită urmărit.
Cronică: Roman de debut, zis și „eveniment literar al anului” sau „o adevărată revelație”. Sau nu.
De vorbă cu Megumi Okuda, studentă la Compoziție, despre cum se aud orașele, cum e să creezi în epoca Facebook și cum e să devii.
Cronică: o expoziție de la ARCUB îți face cunoștință cu artiștii tineri din București.
De vorbă cu Roxana Stroe, despre cum e să faci film la 20-și-un-pic de ani, cu bune și cu rele (și cu manele).
Cronică: primul album al unei trupe despre care s-ar putea să nu fi auzit. REM și Springsteen sunt fani declarați.
Mergi la film ca să afli ce-a învăţat Maria Dinulescu la Hollywood. Sau dacă ai chef să te pupi cu iubita sub un pretext cultural.
Ediția aniversară de 20 de ani a Nopții Muzeelor va fi marcată anul acesta printr-un protest fără precedent pentru lumea culturală din România. Angajați din muzee și biblioteci din toată țara vor ieși în stradă la București, iar instituțiile pe care le reprezintă vor fi închise în noaptea în care, în mod obișnuit, primeau sute de mii de vizitatori. Lucrătorii din muzee și biblioteci spun că sunt în acest moment de departe pe ultimul loc în sistemul salarial public din România și că s-a ajuns la „un moment de tensiune maximă”.
Am vorbit cu mai mulți artiști și operatori cultural implicați în protestele care au loc în sectorul independent.
Ilustratoarea Sorina Vazelina a creat o serie de benzi desenate pe tema reducerilor de fonduri din cultură.