Lumea noastră / Media&digital

Cum să nu fii un vlogger toxic?

De Venera Dimulescu

Publicat pe 3 iulie 2020

Am invitat trei vloggeri români atenți cu mesajele și conținutul pe care-l dau mai departe pe canalele lor, să vorbească despre responsabilitatea pe care o au față de cei care-i urmăresc și despre compromisuri pe care nu le-ar face pentru bani sau faimă.

Puterea vloggerilor și a influencerilor stârnește în ultima vreme o dezbatere globală despre efectele pe care mesajele lor le au asupra celor care-i urmăresc în spațiul public virtual. Marile companii de tech bâjbâie între urmărirea profitului și încercări de a reglementa distribuirea conținutului toxic: doar în ultima lună, Twitter a exclus permanent un utilizator care încuraja ura, iar YouTube a dezactivat trei canale care promovau rasismul virulent. Între timp, sute de companii și-au suspendat reclamele de pe Facebook, în semn de boicot pentru apatia rețelei sociale în combaterea discursului instigator la ură.  

În ultimele săptămâni, în spațiu public de la noi s-a discutat intens despre vloggerul Alexandru „Colo” Bălan, reținut de poliție pentru instigare la violență împotriva minorelor în clipurile sale de pe YouTube, unde are aproape un milion de urmăritori. O autoritate pentru cei mai tineri dintre urmăritorii lui, Coloab le-a livrat acestora, pe lângă vloguri despe jocuri video, și un discurs cu care mulți au ajuns să se identifice. După ce a fost arestat, o parte dintre susținătorii lui au pornit un val de ură online la adresa activistelor care l-au denunțat. Discursul lui, însă, nu e singular. Chiar în urmă cu câteva ore, George Bonea, comediant cu destui urmăritori online, a avut o postare care încurajează sexismul și agresiunea la adresa femeilor.

Deși vloggingul s-a transformat în ultimii ani, dintr-un hobby de amatori, într-un job în toată regula, iar meseria de vlogger a urcat puternic pe lista de preferințe ale puștilor, nu discutăm mai deloc despre responsabilitatea pe care o ai față de public odată cu portavocea virtuală prin care îți răspândești mesajele, Mai ales când acel public e reprezentat de copii și adolescenți.

Ce fel de putere are vizibilitatea online și cum o gestionezi în relație cu publicul? E responsabil vloggerul pentru mesajul pe care-l aruncă în lume? Are el nevoie de niște reguli de etică după care să-și ghideze discursul? I-am invitat să ne răspundă pe trei vloggeri atenți cu mesajele și conținutul pe care-l dau mai departe pe propriile canale de Youtube.

Anne Marie Chelariu are 31 de ani și de nouă ani ține Vlog-ul de Marți, unde vorbește despre educație sexuală, relații de cuplu, sănătate mintală și gătit.

Silviu Istrate are 25 de ani și lucrează în publicitate. Pe canalul său de Youtube, numit Silviu Faiăr, îi place să îi sancționeze pe conspiraționiști și să pună la pământ teoriile lor.

Bogdan Techeș are 20 de ani și studiază administrație și afaceri la Universitatea din București. Pe vlogul care-i poartă numele comentează mesajele colegilor de breaslă care încurajează comportamente antisociale sau demască copy-paste-uri.

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK