Un traseu de mocăniță din Transilvania, vechi de o sută de ani, a fost în situația de a dispărea cu tot cu traverse, șine și poduri. Cei care au împiedicat ca acest lucru să se întâmple până la capăt sunt voluntarii de la Asociația Mocănița Transilvaniei, prin a căror grijă au mai rămas totuși 35 de kilometri de linie ferată îngustă din cei peste 90 de kilometri care legau odinioară orașul Târgu Mureș de localitatea Lechința din județul Bistrița-Năsăud.
De asemenea, alți 20 de kilmetri dintr-o ramificație a traseului spre satul Miheșu de Câmpie nu mai sunt, după ce, spun reprezentanții ONG-ului, firma care a avut mai mulți ani în concesiune întregul traseu ar fi vândut la fier vechi ce s-a putut.
Linia a fost închisă de CFR în 1997, iar după 2010 a fost dată în exploatare societății private care, teoretic, ar fi trebuit să repornească mocănița în scop turistic. După dispariția celei mai mari părți din șine, statul român a acceptat să o ofere în concesiune celor din asociație.
Amintirile din zona în care a venit la bunici, dar și farmecul călătoriei cu viteză redusă printre dealurile înverzite, l-au făcut pe Cristi Moldovan, de 30 de ani, să se strângă alături de alți nouă voluntari activi în Asociația Mocănița Transilvaniei. Din 2014 ei încearcă să promoveze regiunea și să țină în viață calea ferată îngustă pe care, timp de decenii, au circulat vagoane – miniaturale în comparație cu cele de mărimi normale – trase de locomotive cu aburi sau diesel.
Membrii organizației vor acum, cu resurse limitate, să pună bazele unui proiect pe termen lung.
Urmăriți reportajul video filmat în 360º. Pentru a explora, rotiți imaginea cu ajutorul cursorului sau al săgeților de pe ecran.