Așa cum Kramer e Kramer (și) pentru că smulge ușa când intră în cameră, fiecare dintre noi e făcut din anumite gesturi. Felul în care ne aprindem țigara, ne punem mâinile în șold atunci când ne interesăm de ceva sau închidem ochii când ne concentrăm. Toate aceste ticuri condensează într-o singură mișcare (conștient sau nu) întreaga noastră personalitate.
Dar cum ai putea surprinde rapid aceste mici gesturi, atunci când nu-i știi pe oamenii care le fac? Raluca Băjenaru, artist vizual și performer, a găsit un răspuns simplu și ingenios. În lucrarea Asemia, un performance în spațiul public, concretizat mai apoi într-o lucrare de sine stătătoare, Raluca folosește semnătura, un gest corporal individualizant, pentru a prinde și reprezenta acea mișcare specifică fiecăruia dintre noi. Artista a mers pe stradă și i-a rugat oameni să semneze pe un dodecaedru imens, ce s-a constituit ulterior în pânza sa de lucru. Documentarea întregului proces este în primul rând amuzantă. O sumedenie de oameni ieșiți la plimbare în parc sunt interpelați de Raluca și puși să semneze acel corp geometric ciudat, mare și greu de ținut în brațe. Pe măsură ce minutele video-ului se scurg, forma perfect albă începe să se umple de fel și fel se însemnări, uneori ilizibile. În Asemia, Raluca Băjenaru folosește scrierea asemantică, o formă pur vizuală, uneori asemănătoare sistemelor primitive de scriere, pentru a surprinde gesturile și semnele particulare oamenilor care i-au ieșit în cale. În cadrul expoziției New Artists, puteți vedea documentarea performance-ului în spațiul public sub forma unui scurt video, dar lucrarea s-a concretizat mai apoi într-un colaj foto în care obiectul joacă rolul principal, acela de instrument care prinde viață în urma intervenției oamenilor.
Dacă Raluca s-a aventurat în procesul de aflare a ceea ce îi individualizează pe ceilalți, Ioana Marșic, și ea tot artist vizual, a încercat să afle ce îi este specific ei. Astfel, a apărut Seria de Autoportrete. Lucrările în acrilic pe pânză dezvăluie ceva de obicei ascuns în autoportrete: peisajul interior, la propriu - anatomia. Dar ce e prezentat ca fiind un autoportret al Ioanei poate fi, de fapt, imaginea fiecăruia dintre noi.
New Artists este o încercare de a aduce în prim plan tinerii artiști ai scenei locale bucureștene, toți studenți ori proaspăt absolvenți ai Universității Naționale de Arte București. Unii dintre ei expun pentru prima dată, iar pentru cei care au mâna formată, este probabil binevenit sprijinul din partea unei instituții. Fiecare artist a avut mână liberă, de aceea fiecare a ales medii de expresie diferite, de la pictură, sculptură și asamblaj, până la video, performance sau tehnici mixte.
Expoziția New Artists, care poate fi vizitată în perioada 12 iulie – 12 august, este un eveniment organizat pentru a susține candidatura orașului București la titlu de Capitală Europeana a Culturii, București 2021. Dincolo de acest scop pragmatic, expoziția curatoriată de Simona Vilău e un prilej bun de a cunoaște tinerii artiști din București: Francesca Badea, Raluca Băjenaru, Dimitrie Budiaci, Alin Carpen, Alexandru Dascălu, Albert Kaan, Rudy von Kronstadt, Raluca Macovei, Ioana Marșic, Bianca Mann, Alexandru Mărcuș, Cătălina Moldoveanu, Ioana Niculescu-Aron, Radu Pandele, Andreea Vlăduț și Ema Voinescu. Merită cu toții cel puțin o oră din atenția noastră.
Foto: lucrare de Cătălina Moldoveanu