Ultimul spectacol pe care l-am văzut într-o sală de teatru a fost Work. No travel, care urmărește traseul primului val de migranți economici de după căderea comunismului (a avut premiera la începutul lunii martie la Centrul Replika din București). Întâmplarea face ca primul spectacol reimaginat special pentru reprezentare online live să fie tot Work. No travel.
Printre primele spații închise din cauza pandemiei, teatrele se vor redeschide printre ultimele în situația în care distanțarea socială, elementul - cheie în strategia de luptă împotriva COVID-19, se va impune pentru mai mult timp. Până atunci, teatrul s-a mutat în mediul virtual, deși există o contradicție conceptuală între show-ul live și difuzarea online a înregistrării acestuia. Cum recluziunea se prelungește, artiștii explorează diferite acțiuni performative virtuale care rămân, deocamdată, în zona divertismentului. Regizorul Bobi Pricop și echipa de la Work. No travel au realizat un spectacol special (re)gândit pentru mediul online (pe platforma Zoom), prin regândirea show-ului original, păstrându-i caracterul live și participativ, astfel încât performance-ul virtual să fie viu, nu „o conservă”.
Spectacolul așa cum a fost gândit pentru spațiul de la Teatrul Replika
Work. No travel plasează performerii - Alex Călin, Nicoleta Lefter, Katia Pascariu și Alexandru Potocean - în mijlocul spectatorilor, pe patru laturi, în timp ce în spațiul central sunt monitoare pe care rulează textul și desenele create de Dan Basu. Scenariul cuprinde confesiuni ale migranților din volumele „Tur-retur. Convorbiri despre munca în străinătate” de Zoltán Rostás și Sorin Stoica, cu patru povești ale căror personaje sunt asumate ludic de actori, și altele, citite la alegere de spectatori, și o discuție cu filosoful Ovidiu Țichindeleanu. Zgomote de bucătărie - clinchete de veselă, huruit de electrocasnice - alcătuiesc fondul sonor: în culise, Eduard Gabia pregătește o supă - cremă de legume pe care o servește spectatorilor la final.
Tema
Universul muncitorilor est-europeni plecați în căutarea bunăstării occidentale imediat după 1990 este mai pitoresc și mai dur decât cel al actualilor migranți. Înainte de aderarea la Uniunea Europeană, migrația economică dinspre Estul postcomunist spre Vestul democratic implica trecerea ilegală a frontierelor, munca la negru, lagărele și repatrierea forțată, în condițiile în care țările occidentale înăspriseră legislația anti-imigrație după căderea Zidului Berlinului pentru a stopa previzibila invazie a esticilor. Până în 2007, migrația economică era riscantă, legal și financiar (statutul de muncitor ilegal favoriza înșelăciunile precum neplata muncii prestate). Muncile disponibile pentru estici erau în general cele „de jos”, fizice, brute, prost plătite. „Celelalte sunt rezervate localnicilor” remarcă personajul din Londra autointitulat „căpșunar intelectual”. „În străinătate, uiți de decență”, constată un muncitor din Spania. O badantă din Italia povestește despre traiul în captivitate, iar o altă muncitoare, despre experiența lagărului în Olanda. În acest prim val al migrației, demnitatea umană a fost dramatic vulnerabilizată.
Spectacolul online
La transferul în mediul virtual, Work. No travel păstrează implicarea spectatorilor, care sunt integrați mai riguros în spectacol decât în versiunea fizică, fiecăruia fiindu-i destinate o poveste și un moment în care intervine. Spectacolul se desfășoară pe platforma Zoom, un cadru care reproduce, practic, comunicarea dintre cei plecați și familiile din țară. Desenele lui Dan Basu intersectează poveștile și personajele, iar Gabia captează diverse sunete și le servește ca anturaj sonor (îmi lipsesc, totuși, sonoritățile bucătăriei și supa care, din păcate, nu poate fi servită în online). Implicarea spectatorilor în discuția postspectacol are un rol major în menținerea atenției căci una dintre problemele spectacolelor difuzate online este plictiseala generată de senzația de artificialitate, de sterilizare a emoției prin filmare. Însă Work. No travel se derulează live, cu toate avantajele (emoția și o oarecare autenticitate) și dezavantajele unui organism viu (ezitări sau sincope tehnice).
Între timp, pandemia a dus la întoarcerea multor muncitori români din străinătate și, pe fundalul șomajului în creștere, părea că va reduce mobilitatea muncii. Doar că în plină criză, țările vest-europene au cerut derogarea de la regulile izolării sociale pentru lucrătorii est-europeni din agricultură așa că România a permis plecarea culegătorilor de sparanghel în Germania. Deși și-au recăpătat demnitatea muncii după aderarea la UE, lucrătorii români din zona precară sunt vulnerabili la nivel european. În lipsa unor slujbe în țară care să le asigure un trai decent, pentru ei, Occidentul rămâne atractiv, chiar cu riscul sănătății. Lumea se va schimba după pandemie, dar relația dintre bogați și săraci se păstrează în aceeași paradigmă.
După redeschiderea teatrelor, Work. No travel poate fi văzut la Replika. Până atunci, puteți participa online la spectacol - următoarea reprezentație va fi joi, 23 aprilie, la ora 22.00.
Centrul de Teatru Educațional Replika
Work. No Travel după volumele „Tur-retur” de Zoltán Rostás și Sorin Stoica
text: Mihaela Michailov
regie: Bobi Pricop
performeri: Dan Basu (video), Eduard Gabia (muzică) // Alex Călin, Nicoleta Lefter, Katia Pascariu, Alexandru Potocean
spațiu (Replika): Gabi Albu
Cu participarea lui Ovidiu Țichindeleanu
Proiect inițiat de Asociația ADO în parteneriat cu Centrul de Teatru Educațional Replika, co-finanţat de AFCN