Răsfirată în patru mări și patru zări, redacția Scena9 nu mai prididește cu arta și cultura consumată la cald. Ceea ce vă dorim, desigur, și dvs., între o bere și o plajă, o drumeție și-o leneveală bine-meritată. Săptămâna asta, dac-ar fi să poposim pe la vreun eveniment, două, trei, am poposi așa:
Lăutărie, plimbări și filme pe plajă de la Ioana Pelehatăi
Cinema Capitol at the beach, Plaja de carte, Vama Veche, de vineri, 4 august, până duminică, 6 august
Îmi spui plajă, îmi spui filme în aer liber (pe teme legate de urban și urbanitate, în marea lor majoritate) și nu trebuie să-mi mai spui nimic. Shut up and take my money, acolo sunt. Între 4 și 6 august, la Plaja de carte din Vama Veche, vine proiectul Asociației Save or Cancel care-și propune revitalizarea Teatrului de vară Capitol. Despre care nu pot decât să-mi doresc să reușească, pentru că ruina aia superbă din buricul Bucureștiului o fi doar una dintre multele fantome glorioase din trecutul orașului, dar e una dintre cele mai dureroase, când stai să-ți imaginezi ce-ar putea fi dac-ar fi.
În fine, în Vamă, timp de trei zile, cei de la Save or Cancel vin cu o expoziție și filme, toate cu acces gratuit: de la scurtmetrajul UP STAIRS despre dans contemporan, la videourile despre Grădini posibile ale ediției Street Delivery de anul acesta realizate de feeder.ro, la un film american din 1988 despre viața socială a micilor spații urbane, la legendarul Voyage dans la lune al lui Méliès (Franța, 1902). Plus niște video-uri despre cinematografele și teatrele din București, cu-a lor (preponderent) tristă soartă. Așa, ca să te-ntorci din Vamă pe caii mari ai dorinței de a schimba ceva.
Plimbări Urbane-TUR: Modernizarea sub Carol I, Autogara Filaret, București, sâmbătă, 5 august, de la ora 11
O presupusă glorie a Bucureștiului interbelic pare să fi estompat premierele și progresul din La belle epoque-ul începutului de secol XX, în imaginarul colectiv al locuitorilor capitalei. În plimbarea de sâmbătă dimineață, care începe de la prima gară a orașului, proiectul Plimbări Urbane își propune să îndrepte un pic situația. Vor să-ți explice câte s-au întâmplat în zona Parcului Carol I, datorită Expoziției generale române din 1906, precum și a construcției Uzinei de Gaz și Electricitate și a parcelărilor cu locuințe individuale. Pe scurt, legislația, industria și infrastructura au transformat de-a lungul câtorva ani o bucată semnificativă a noului București, iar sâmbătă poți să-ți bei cafeaua din mers, în timp ce înțelegi fibra zonei de la urbanistul Andrei Popescu.
Deschidere BEAT - Trio Haiducilor cu Nicolae Feraru, BEAT Bar Umanist, București, sâmbătă, 5 august, de la ora 20
În weekend se redeschide cu cântec una dintre cele mai relaxate cârciumi din București, după gustul meu. BEAT Bar Umanist se mută din fostul cartier evreiesc un pic mai spre cel armenesc, adică pe la Piața Rosetti. Sâmbătă, pentru 45RON cu rezervare la masă sau 10RON în picioare (și un păhărel de palincă la fiecare, din partea casei), aduc pentru prima oară pe aceeași scenă din România doi dintre cei mai buni instrumentiști de lăutărească. Nicolae Feraru (țambal) locuiește din 1988 în Statele Unite, unde a cerut azil politic din cauza discriminării împotriva romilor. Țagoi (voce și acordeon) a fost de la bun început în legendarul Taraf de Haïdouks. Celor doi li se alătură Sile Vlad (contrabas), care a cântat cu lăutarii de la Gratia. O să cânte de jale, lume și dor, din toate vremurile și toate colțurile României. După, petrecere toată noaptea cu Romica Puceanu, Fărâmiță Lambru, Gabi Luncă, Dona Dumitru Siminică și câți alții. De încălzire, până la palinca aia, uite-l pe Nicolae Feraru cântând în 2013 la Festivalul Internațional de World Music de la Chicago, împreună cu Sile Dorel la acordeon:
Documentare de la liceeni și filme politice la MACAZ, de la Ionuț Dulămiță
„Primul meu film documentar Blaj 2017”, proiecții online, 29 iulie-15 august
15 liceeni din Blaj au participat la atelierul „Primul meu film documentar” organizat de Asociația Vira în perioada mai-iunie 2017 și-au realizat fiecare câte un documentar despre comunitatea și orașul din care fac parte, filmele fiind proiectate în premieră la Centrul Cultural „Iacob Mureșianu” din Blaj. Acum ele vor fi publicate și online pe o platformă dedicată, în perioada 29 iulie-15 august. Intrați aici ca să vedeți desfășurătorul premierelor online.
„Cercul de film politic” - Prăbușirea Dinastiei Romanov, MACAZ - Bar Teatru Coop., București, marți, 1 august, ora 19.30
Săptămâna trecută, la MACAZ a început „Cercul de film politic” - o serie de proiecții de film și dezbateri săptămânale ce prezintă diverse direcții ale cinemaului politic de-a lungul timpului și analizează mijloacele prin care filmul poate contribui la o mai bună înțelegere a societății și la transformarea ei. Proiecțiile au început cu filme aparținând școlii sovietice de montaj a anilor ‘20. Marțea trecută a rulat Vechiul și noul (Linia generală) al lui Eisenstein, iar marțea aceasta putea vedea Prăbușirea dinastiei Romanov - un film de Esfir Șub ce recompune ultimii ani ai țarismului exclusiv din filmări din epocă. Realizatoarea a folosit atât materiale din arhiva personală a Romanovilor (momentele de distracție ale familiei, filmate de cameramanul curții și nedestinate proiecției publice), cât și materiale culese din jurnalele de actualități difuzate în cinematografe până în 1917. Selecțiile ei, scriu organizatorii de la MACAZ, creează fresca unei epoci marcate de cel mai sângeros război înregistrat până la acea dată și de o modernizare tehnologică forțată, în care familia țarului, prin obiceiurile sale, nu pare doar ruptă de realitate, ci și anacronică.
Expoziția Costică Acsinte la Ialomița, de la Luiza Vasiliu
Vernisaj expoziție permanentă Costică Acsinte, Centrul Cultural „Ionel Perlea”, Ialomița, luni, 31 iulie, ora 17.00
Costică Acsinte e cea mai importantă descoperire recentă în arta românească a secolului XX. Un fotograf multă vreme necunoscut și neștiut, care a pozat în anii 30 chipuri și scene dintr-o lume în prag de colaps moral. Arhiva lui, descoperită acum câțiva ani și îngrijită admirabil de Mario-Cezar Popescu, e un document vizual înduioșător despre România de-atunci. De altfel, regizorul Radu Jude a folosit-o anul ăsta în Țara Moartă, un documentar-eseu radical și provocator, care are premiera zilele astea la Festivalul Internațional de Film de la Locarno și la final de august în cinematografele din țară.
Let's talk about eco, de la Vlad Odobescu
Peisajele agrare din România: perspective și provocări, Muzeul Colecțiilor de Artă, București, miercuri, 2 august, ora 18.00
Acum vreo patru ani am cunoscut doi biologi suedezi care vin în România an de an ca să învețe despre agricultura făcută de țăranii români din Maramureș. Am vorbit cu ei atunci nu pentru că eram cuprins de fiorul mândriei naționale, ci pentru că suedezii puneau o problemă importantă, folosind o bucată din România ca studiu de caz: cum facem rost de mâncare fără a distruge cu totul mediul în care oamenii o creează? Aflaseră, de exemplu, că în fânul adunat prin curțile din Maramureș sunt plante care au dispărut din Suedia de decenii, că oamenii folosesc calendare făcute după știința lor și nu doar după superstiții. România rămâne una dintre puținele țări în care vechile peisaje se păstrează. Miercuri, ecologul Tibor Hartel va discuta la Muzeul Colecțiilor de Artă despre rolul peisajului agrar românesc în conservarea biodiversității și despre problemele care apar constant în acest domeniu.
Povești despre case și oameni, de la Andra Matzal
Minunata lume nouă. Case ale migranților români: expoziție & filme documentare, Muzeul Național al Țăranului Român, 4 august, ora 19
De fiecare dată când trec cu mașina printr-un sat sau printr-un oraș, mă uit fără să mă satur la case și încerc, din cele câteva detalii pe care le prind în viteză, să-mi imaginez cum arată viețile oamenilor care le-au construit și care locuiesc în ele. Fiindcă o casă nu e niciodată doar o casă, ci o istorie de viață + un decupaj din realitatea socială în care a fost ridicată. Expoziția care are vernisajul pe 4 august tocmai straturile astea le scoate la iveală, prin fotografii realizate de Petruț Călinescu și de artistul Matei Bejenaru, lucrări de cercetare realizate pe tema migrației și-a locuirii, și patru filme documentare recente, despre felul în care mișcarea oamenilor pe harta muncii schimbă arhitectura vieții de familie și arhitectura locuirii. Mergeți să vedeți expoziția, deschisă până pe 17 august.
Foto main: Colecția Costică Acsinte