Redactorii Scena9 îți dau pe semnătură cele două-trei chestii pentru care și-ar rupe timp din programul zilnic. Fiecare după chipul și asemănarea sa, după gust ca sarea și după pofta inimii. Le-am ales cu gândul la tine, omul de la celălalt capăt al fibrei optice și-al internetului mobil, pentru că ne ești simpatic și vrem să-ți mulțumim că ai încredere în recomandările noastre.
Hip-hop din copilărie & tehnologie din viitor, de la Vlad Odobescu
Bucharest Technology Week 2017, Piața George Enescu, București, 22-28 mai
Sunt un înapoiat într-ale tehnologiei: am în dotare un telefon care era depășit de când l-am luat, acum un an și jumătate, un computer care merge pe-al cincilea anișor și un aparat foto din 2009. Se împletesc aici loialitatea față de obiectele vechi, zgârcenia și comoditatea. Tocmai pentru că trăiesc înconjurat de vechituri, mă entuziasmează contactul cu noutățile, le amplific calitățile, fiecare feature e o revoluție. Ce voiam să zic e că săptămâna asta e Bucharest Technology Week în fața Atheneului, iar trei zile sunt cu roboți, drone, gadgeturi, soluții smart home, virtual reality. Să tot casc ochii, să exclam și să nu cumpăr nimic. Ce-mi trebuie mie, domnule?
„Românie, fă gălăgie!” - concert B.U.G Mafia, Arenele Romane, București, sâmbătă, 27 mai, de la ora 17.00
„Acces nerecomandat persoanelor sub 15 ani”, scrie în prezentarea concertului. Dacă cei din generația mea ar fi ascultat acest îndemn, prezent într-o formă similară și pe casetele audio ale celor de la B.U.G., am fi ratat momentul în care România a început să dea din cap pe hip-hop. În prezent, când Tataee își ajunge din urmă porecla, când Uzzi poartă și costum, iar Caddy face plajă la familiști, iar „Un 2 și trei de 0” a fost acum multă vreme, e vremea să revizităm cartieru’. Concertul de sâmbătă o să aibă cică o producție cum băieții au vrut dintotdeauna, dar nu s-a putut.
Prea mult fomo!, de la Ioana Pelehatăi
„Brieful” rubricii ăsteia e să recomandăm două-trei chestii culturale simpatice din săptămâna în curs la care chiar ne-am duce. Din punctul ăsta de vedere, săptămâna asta e un iad fomo (en., „fear of missing out”). Situația devine în mod special complicată de joi încolo. Și știu că așa e în mai toate săptămânile, de fapt – dar finalul de primăvară e ceva special. Să vă explic.
Mammút (IS) - LIVE, Control Club, București, joi, 25 mai, de la 21
Muzică dark-pop din Islanda. Nu, nu e chiar Björk – dar, hei, se știe deja că toți islandezii sunt înrudiți între ei. Am divagat. Post-punk feminin, temperamental, melodios și cu o secțiune de percuție insistentă. Shut up and take my money. (Apropo, bilete poți să-ți iei de-aici și-s 40 de lei cel puțin în pre-sale. Habar n-am dacă vor fi disponibile la intrare sau cât vor costa, dar nu-i un risc pe care sunt dispusă să mi-l asum.)
Random Home Cinema, încă nu se știe unde, dar prin București, joi, 25 mai, de la 20 la 22.30
Ah, stai, nici nu știu dacă să mă duc la concert sau la această super-chestie, care se practică demult „pe-afară”, dar despre care nu știu să se mai fi făcut la noi. Anul ăsta, organizatorii NexT Film Festival au importat din Polonia formatul Random Home Cinema, în cadrul căruia proiectează cinci scurtmetraje poloneze, în niște locuri pe care le anunță cu două ore înainte de proiecție. Cum funcționează? Plătești în avans 20 de lei aici și joi la ora 18 afli unde trebuie să ajungi să vezi filmele. Și, da, o să ajungi la cineva acasă, cu familia și prietenii respectivei persoane – dar și cu băutură din partea casei, ca să te mai relaxezi, în caz că suferi de anxietate socială precum unii dintre noi.
Rooftop Cinema: Summer is Back, DESCHIS Gastrobar, București, joi, 25 mai, de la 21 la 23
Hm, și, de fapt, nu știu dacă să mă duc la film la un necunoscut acasă, sau la prima seară pe anul ăsta din seria mea preferată de proiecții în aer liber. Intrarea e gratis, priveliștea de la Gastrobar e minunată, de selecție se ocupă selectorul ShortsUP, Alexandra Safriuc, în program se anunță scurtmetrajele lui Paul Mureșan (and more!) – numai să nu plouă. Ei, și dacă e să plouă, priviți măcar un clip muzical regizat de Mureșan, ca să-nțelegeți de ce e de urmărit omul ăsta.
Festivalul Super 2017: Proiecții de filme făcute de adolescenți, Cinema Elvira Popescu, București, de vineri, 26 mai, ora 18, până duminică, 28 mai
Aoleu, era să uit. Joi de la 7 trebuie musai să ajung la Rezidența BRD Scena9, unde are vernisajul (cu party după) Shame: Expoziția Super 2017. Despre expoziție o să citești în curând mai multe la noi pe site. Dar dacă tot am adus vorba (și în speranța că voi supraviețui serii de joi), vineri începe și festivalul din care face parte expoziția: Super, singurul festival internațional de film făcut de adolescenți. Citește asta ca să înțelegi cum se face și hai să vezi filmele. Costă 5 lei pentru adolescenți și 15 pentru noi, restul.
„Femei în literatură, literatură scrisă de femei”. Dezbatere pe scena Agora de la Bookfest 2017, Romexpo, București, vineri, 26 mai, de la ora 18
Suedia e țara invitată la Bookfest anul ăsta, iar Mihai Iovănel a explicat deja pe larg aici ce e de făcut anul ăsta la târg. Pe mine mă interesează în mod special dezbaterea asta, moderată de Svetlana Cârstean, cu participarea autoarelor Athena Farrokhzad, Majgul Axellson, Elena Vlădăreanu și Lavinia Braniște. Dincolo de faptul că mi se pare un line-up excelent, mi-a rămas în gând o remarcă a Svetlanei Cârstean de anul trecut, când vorbeam despre volumul ei, Trado, scris în colaborare cu Athena Farrokhzad și recent publicat în România la momentul respectiv. Spunea atunci că în peisajul literar românesc nu se poate vorbi decât despre machism și bisericuțe, nicidecum de o zonă feministă – încă. Sunt curioasă ce părere au vorbitoarele despre asta și dacă de-atunci s-a mai schimbat ceva.
București 41 Tur-Retur, Teatrul Evreiesc de Stat din București, duminică, 28 mai, de la 11 la 13.30
Despre versiunea inițială a spectacolului București 41 Tur-Retur, pe care am văzut-o în frigul de noiembrie 2016, a scris aici colega mea Cătălina Miciu. Mie cred că mi-a plăcut mai mult decât ei spectacolul. Pe de-o parte pentru că sunt fan teatru documentar și pe de alta pentru că București 41 are câteva momente (printre care cele din fața și din interiorul Sinagogii Mari din București) absolut copleșitoare emoțional. Dacă n-ai învățat prea multe la școală despre pogromul anti-evreiesc din 1941, du-te să vezi spectacolul ăsta. Bilet îți cumperi de aici și te costă 32,9 lei.
Rap și teatru, de la Ionuț Dulămiță
Spectacolul Subpământ, Macaz - Bar Teatru Coop., Bucureşti, duminică, 28 mai, ora 19.00
O călătorie amară şi emoţionantă prin comunităţile uitate din Valea Jiului, unde mineri, soţii de mineri, pensionari, copii, paznici de mină, lideri de sindicat sau oameni care trăiesc din furtul de cărbune fixează, prin poveşti personale, o lume a aflată "la limita dintre supravieţuire, migraţie, dispariţie şi posibilă reconstrucţie". Spectacolul are la bază o documentare extinsă în Valea Jiului, unde echipa a încercat să recompună situaţia economică, viaţa şi munca minerilor în post-socialism. Intrare liberă. Rezervări aici.
Lansare de album Macanache - Macadopere, Kristal Club, Bucureşti, joi, 25 mai, ora 20.00
Zece cântece originale şi trei remixuri ce surprind viaţa personală a rapper-ului Macanache şi melancolia anilor '90. “Un Amintiri din copilărie în felul său autentic”, scrie artistul la persoana a III-a pe pagina event-ului, “o călătorie în trecut revenind uşor în prezent”. Bilete aici.
Discuții despre artă și aventurile unor farseuri de geniu, de la Andra Matzal
Artist Talk: Roman Tolici, Muzeul Național de Artă Contemporană, București, 25 mai, ora 18.00
E un privilegiu să ai șansa să-i vezi & să-i asculți pe artiști vorbind despre „laboratoarele” interioare, de unde ies în lume lucrările lor, despre cum se împacă cu lumea din jur sau, pur și simplu, despre cum plouă afară. Și asta fiindcă în România nu se întâmplă prea des să existe asemenea întâlniri - the artist is rather absent. Așa că numai bine mergeți joi la MNAC să-l vedeți și ascultați pe pictorul Roman Tolici, în dialog cu Adrian Guță. Pentru încălzire, un interviu cu Tolici, pe care l-am făcut anul trecut la el în atelier, și-n care am vorbit despre iepuri, muze, colecționari și găuri negre deasupra plajelor spaniole.
Pelicam Warm-up la J'ai Bistrot, J'ai Bistrot, București, 25 mai, ora 20.00
După ce-o să-l ascultați pe Tolici, dați fuga să vedeți The Yes Men Are Revolting, documentarul realizat în 2014 de Andy Bichbaum și Mike Bonanno, cunoscuți sub numele de Yes Men. Adică doi dintre cei mai mari pranksteri ai lumii, care de ani buni iau în vizor corporații și guverne care nu-și respectă cetățenii cum ar trebui. Bichbaum și Bonnano înscenează conferințe de presă, falsifică instituții, lansează declarații-bombă și aprind spiritele atunci când pe agenda publică apare câte-o temă fierbinte, care are nevoie să ajungă la cât mai multe urechi. Documentarul care va fi proiectat joi pregătește terenul pentru Pelicam - Festivalul de film despre mediu și oameni, unul dintre cele mai simpatice festivaluri de film documentar din România, care va începe pe 8 iunie la Tulcea, și unde cei doi Yes Men vor veni anul ăsta în carne și oase.
Festival de idei de la Luiza Vasiliu
Festivalul Unfinished, Salla Dalles, București, 25-28 mai
La Unfinished se-adună, la final de săptămână, o grămadă de oameni care au lucruri mișto de zis despre creativitate, business, tech, jurnalism etc. Printre ei se numără și Daniel Jones, editorul rubricii Modern Love din New York Times, o biblie de câteva sute de texte personale care cartografiază iubirea modernă sub toate formele ei, din 2004 și până-n prezent. A, mai vine și Alvy Ray Smith, co-fondatorul Pixar. O să fie și muzică, by Electric Brother și Golan. Până atunci, încercați cu încredere podcastul Modern Love de pe NPR, o să vă „smulgă inima-n două”, după cum a zis o doamnă zilele trecute, pe faleza din Mangalia, despre cu totul și cu totul altceva.
Green Hours JAZZ Fest, grădina de la Green Hours, București, 25-28 mai
Locuiesc de 7 ani în București și tot de-atunci merg la Green JAZZ Fest. La adăpost de agitația urbană, stau în curte la Green și las muzica să-mi curețe sistemele interioare. Anul ăsta mă duc cel puțin pentru norvegienii Helge Lien Trio și Per Oddvar Johansen, dar partea bună la festival e că descopăr o grămadă de muzicieni despre care nu știam nimic. Cum ar fi românii And Then This, care-s așa de noi, încât n-am găsit nici un YouTube cu ei.
Mergeți și vă bucurați.
FOTO main: Radu Ciorniciuc