Media&digital / Tehnologie

Să ne salvăm internetul

De Alina Floroi

Publicat pe 14 iulie 2016

Dacă ar fi să facem o listă cu lucrurile care ne sunt absolut esențiale, probabil că internetul ar fi undeva în top 3. De altfel, se spune că, dacă vrei să cunoști cu adevărat pe cineva, pune-l la o conexiune înceată de internet și vezi cum reacționează. 

Așa că o campanie care ne îndeamnă la Save the Internet este o chestiune de maximă seriozitate.

Una din marile probleme cu internetul e însă faptul că tehnologiile care ne permit accesul la pisicuțe drăguțe și la rețețele sociale pot fi greu de înțeles din punct de vedere tehnic de către cea mai mare parte a utilizatorilor. Astfel, există riscul ca aceaștia din urmă să nu știe că, imediat după colț, pentru libertatea internetului există un pericol iminent, legat de așa-numita „neutralitate”. Neutralitatea netului este principiul potrivit căruia furnizorii de servicii de Internet permit accesul tuturor formelor de conținut și tuturor aplicațiilor, indiferent de sursa lor, fără a favoriza dau, după caz, bloca, anumite produse sau pagini web. Cu alte cuvinte, neutralitatea garantează o circulație liberă a informațiilor și aplicațiilor. 

Asociația pentru Tehnologie și Internet a organizat recent o dezbatere prin care s-a străduit să explice, alături de invitați de la Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementarea în Telecomunicații (ANCOM), de ce în prezent suntem confruntați cu amenințări la adresa internetului și de ce atâta vâlvă în jurul lor, cât să determine cetățenii la organizarea unei campanii intitulate Save the Internet. 

Până la 19 iulie, europenii sunt invitați să se exprime  într-o consultare care vizează neutralitatea netului, adică principiile de care spuneam, cele care asigură acces liber și transparent la informații pentru utilizatori. BEREC, un organism pan-european al autorităților naționale în telecomunicații, a elaborat un regulament de funcționare care vizează comportamentul furnizorilor de servicii de internet, iar Comisia Europeană trebuie să decidă cum va aplica acest regulament. Consultarea publică are un rol în a decide cum se va face acest lucru. 

Pericolele care pasc utilizatorii sunt legate de trei concepte:

Servicii Specializate

Serviciile Specializate riscă să devină banda rapidă contra-cost pentru marile companii, ceea ce va împinge tot restul site-urilor, ideilor și startup-urilor pe banda lentă. De cele mai multe ori, poate fi vorba de servicii video de calitate înaltă sau servicii de voce. CITEȘTE MAI MULT

Managementul Traficului

Furnizorul tău de internet ar putea să decidă ce trafic este important și ce servicii online să încetinească, după cum consideră să le încadreze. Adică anumite aplicații ar putea fi favorizate, în timp ce altele ar putea fi încetinite. CITEȘTE MAI MULT

Zero Rating

Pare că primești ceva gratis, dar îți transformă operatorul de telefonie mobilă într-un portar care decide cine intră și cine iese și îi dă un motiv pentru limite de trafic scăzute. Spre exemplu, operatorul de date mobile îi poate permite unei aplicații să ruleze chiar dacă tu nu mai ai date, cum a fost cazul Facebook în Vodafone. Și de câte ori primești ceva gratis, înseamnă că produsul ești chiar tu.

Dacă vrei să înțelegi în profunzime despre ce este vorba, citește articolul scris de cei de la ApTI aici. Dacă vrei să înțelegi despre ce e vorba și să și râzi în același timp, atunci uită-te la videoul cu John Oliver care explică aceeași situație în State.

Dacă ți se pare important ca neutralitatea internetului să fie păstrată, poți trimite un mesaj legiuitorilor europeni prin formularul din site-ul Save the Internet , astfel încât să nu se întâmple lucruri ciudate în contractul tău cu furnizorul de servicii de net. Acolo vei putea accesa un formular în care să te exprimi cu privire la serviciile specializate, managementul traficului și zero rating.

Consultarea europeană care se termină pe 19 iulie a primit până acum peste 110.000 de opinii din partea utilizatorilor de internet. Lupta SaveTheInternet.eu pentru neutralitatea internetului a fost dusă pe multe planuri și cu mulți aliați. Acțiunile acestora a inclus demonstrații publice cu sute de participanți, campania EU Slowdown la care au participat peste 7000 de site-uri web din Uniunea Europeană, peste 40.000 de faxuri trimise Parlamentului European și sute de apeluri telefonice de la cetățeni către reprezentanții lor. Membri ai mediului universitar și companii de tehnologie au venit în ajutorul acestei cauze cu scrisori deschise și poziții publice. În urma comentariilor primite de la cetățeni și de la autoritățile naționale de reglementare, Uniunea Europeană urmează să revină cu o directivă sau o altă formă legislativă care să clarifice punctele vulnerabile.

Dacă tragem linie, e vorba despre a păstra un internet liber, ferit de taxe de acces nejustificate pe care le-ar putea pune giganții furnizori de „țeava” prin care ne curg informațiile cele de toate zilele, fie că e vorba de filme, glumițe sau aplicații care ne sunt indispensabile la muncă sau resurse pe care le folosim în educație.

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK