Redactorii Scena9 îți dau pe semnătură cele două-trei chestii pentru care și-ar rupe timp din programul zilnic. Fiecare după chipul și asemănarea sa, după gust ca sarea și după pofta inimii. Le-am ales cu gândul la tine, omul de la celălalt capăt al fibrei optice și-al internetului mobil, pentru că ne ești simpatic și vrem să-ți mulțumim că ai încredere în recomandările noastre.
Două concerte brici de la Luiza Vasiliu
Concert Marc Ribot, Club Control, luni, 8 mai, ora 20.00
Marc Ribot pogoară-n Control. Unul dintre semizeii jazz-ului american vine să-i învețe pe muritorii de rând din est că happiness is a warm gun. Sunt curioasă cum o să sune chitara lui care îmblânzește câini de ploaie pe albumul din 85 al lui Tom Waits și bagă groove-ul în boale în band-ul lui John Zorn (ca să nu mai vorbesc de uriașa listă de colaborări cu Rober Plant, Elvis Costello Marianne Faithfull de-aici). Turneul ăsta e solo, și solo l-am mai văzut în Control doar pe Micharl Girra de la Swans (a fost demență), așa că-mi pregătesc deja camerele inimii pentru uimire & extaz. Nici nu știu ce să-ți dau s-asculți ca să vii la concert, poate escaladarea turnului Trump de-aici sau baia asta în fluviu Mississippi la apus. Oricum ar fi, vino.
Concert Hauschka, Cinema Elvira Popescu, marți, 9 mai, ora 19.00
Sincer, cel mai mult și mai mult mi-ar fi plăcut să văd concertul ăsta (care se cheamă Abandoned City - Changing the Rules) pe Casa Poporului, în timp ce aleșii își fac bagajele și pleacă să conducă altă țară, iar soarele coboară peste capetele noastre și topește materialele din carcasa fără suflet care se cheamă Catedrala Neamului. Dar, pentru că nu se poate, mă mulțumesc și cu Elvira Popescu. Hauschka e un compozitor german care practic locuiește în pian, un fel de văr îndepărtat și puțin ciudat al lui Philip Glass. Ăsta-i un eseu pe care l-a scris despre What If, cel mai nou album al lui, o reflecție destul de sumbră asupra viitorului.
Așa arată/se-aude:
Teatru x 2 de la Ionuț Dulămiță
Spectacolul Chatroom, Centrul de Teatru Educațional Replika, luni, 8 mai, ora 19.00
Un spectacol al Atelierului de Teatru din Botoșani despre frustrările adolescenților vărsate pe internet, unde libertatea de a nu avea o identitate poate crea nedreptăți. Piesa e urmată de prezentarea cărții Mamă, sunt tachinat - care analizează viața socială a copiilor și formele de abuz la care sunt supuși copiii și adolescenții (hărţuirea, tiranizarea, excluderea, marginalizarea etc.). Și de proiecția filmului Amateur Teens, care arată cum impactul rețelelor de socializare, presiunea și stresul de-a arăta cât mai bine în selfie-uri și în toate postările de pe facebook îi face pe niște copii dintr-o școală gimnazială din Zurich să-și reprime adevăratele trăiri. Intrare liberă, pe bază de rezervare.
Performance Între granițe, MACAZ - Bar Teatru Coop., duminică, 14 mai, ora 19.00
Un performance participativ în care patru artiști ce provin din familii afectate de persecuție etnică și migrație forțată - Ioana Florea, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu și David Schwartz - analizează și expun istorii personale legate de migrație și refugiu și invită publicul să facă același lucru. Demersul propune înţelegerea proceselor de transmutare ca o constantă a istoriei omenirii. Intrarea este liberă, iar rezervările se pot face aici.
Artă, internet și niște bijuterii de la Ioana Pelehatăi
Intersecțiile de miercuri - serie nouă. 5: Dan Perjovschi, arta la zid. Rezidența Scena9, miercuri, 10 mai, ora 20
O să vreau să-mi fac loc în program miercuri ca să ajung la ediția a cincea din seria nouă a Intersecțiilor de miercuri pentru că mi se pare aproape un pic rușinos că nu l-am auzit niciodată pe Dan Perjovschi vorbind în public despre arta lui. L-am citit pe ziduri, l-am citit în interviuri, dar sunt curioasă cum se autonarativizează prin viu grai, cu publicul în față. Ca aperitiv, l-am mai citit o dată în introducerea întâlnirii de miercuri și n-a făcut decât să mă facă să-mi eliberez mai viguros agenda pentru miercuri seara:
„Eu desenez tot.
De unde vin, unde mă duc, ce artă fac și de ce. Mă reprezint pe mine? Pe tine? Țara? Ce-i aia să-ți reprezinți țara. Sau cultura de unde vii? Vii? Sau morți?
Care cultură?
Mie îmi place enorm să desenez și desenând înțeleg lumea în care trăiesc. Ca ăia din peșteri, desenez monstrul (frica, rasismul, clișeul, prostia) și pe urmă îl pot omorî.
Desenul meu e un fel de-a scrie. Eu sînt autor de povestiri scurte. Și antologiile mele sînt pe pereți. Pe toți pereții. În toată lumea.
Fac ce-am visat. Desenez pe pereți ce vreau (ce mă lasă inteligența, responsabilitatea și energia momentului) și mai sînt și plătit pentru asta.
E asta ceva patriotic? E ceva românesc? Dar ce-i aia artă românească? Grigorescu Ion sau Grigorescu Nicolae? Dada sau Barbizon?”
Workshop*Friendly Fire*Make Data Love, not Data War, Centrul Cultural German din Brașov, vineri, 12 mai, de la 9.30 la 17
Mint puțin, fiindcă n-o să ajung vineri la Brașov, dar mi-ar fi plăcut să pot da curs invitației venite din partea Alinei Floroi. Asta pentru că am mai fost la Laborazon, am mai stat de vorbă cu oamenii de-acolo despre internet, date, transparență, privacy și siguranță online. Și pentru că sunt de acord că discuția despre data trace-ul uriaș pe care-l lasă fiecare dintre noi pe internet e esențială, aici și acum. Suntem conștienți ce lăsăm în urmă când ne dăm pe net? Știm ce fac companiile cu datele noastre? Putem să știm? De ce e important să știm? (Spoiler: pentru că, așa cum spune o vorbă înțeleaptă, când un serviciu gen Facebook pare să-ți fie oferit ție, utilizatorule, pe gratis, tu ești, de fapt, produsul de vânzare într-o tranzacție mai mult sau mai puțin transparentă.) Evenimentul de vineri e dedicat jurnaliștilor, activiștilor și sociologilor, dar și oricui are preocupări în domeniu, e facilitat de o echipă de jurnaliști de la Berliner Gazette și va fi documentat video.
Autor 2017 – târg internațional de bijuterie contemporană, Grand Hotel du Boulevard, București, sâmbătă și duminică (13-14 mai)
Întotdeauna e frumos la Autor – frumos și un pic intimidant, pentru că obiectele pe care le vezi expuse acolo par prea scumpe, fragile și/sau frumoase ca să fie purtate. Prea mult. Prea concept. Cu toate astea, cea de-a șaisprezecea ediție a singurului târg de bijuterie contemporană din România pare să-și fi propus să spargă fix bariera asta: tema e „Train Your Senses”, iar statementul evenimentului e că bijuteria contemporană se atinge, aude și gustă – nu-i de apreciat doar cu ochii. Am tras cu ochiul la lista impresionantă de 90 de autori din întreaga lume ale căror lucrări vor fi prezentate în weekend la București și-s convinsă că o să plec de-acolo măcar cu o doză în plus de mirare pentru câte forme poate să îmbrace frumusețea obiectelor de purtat întru auto-decorare.
Mai mult decât artă și mai mult decât muzică, de la Andra Matzal
Vernisaj Dan Perjovschi / World Attractions, Galeria Sandwich II (Combinatul Fondului Plastic), joi, 11 mai, ora 18
Sandwich II e un spațiu care parcă virusează rețeaua locurilor clasice din București (și Ro, în general) dedicate artei. E o galerie-statement între două ateliere, o fâșie strecurată între ditamai halele Fondului Plastic, de unde tot sar idei & obiecte foarte curajoase. Joia asta, o să-l găsiți la Sandwich II pe Dan Perjovschi, dar nu vă bazați c-o să recunoașteți locul după desenele lui. Fiindcă de data asta nu desenează. Pentru World Attractions, a invitat artiști și instituții importante de artă (cum ar fi Kunsthalle Hamburg, TATE Modern, MoMA, Arrow Factory Beijing) să contribuie cu câteva obiecte semnificative și să transforme în felul ăsta galeria bine ascunsă într-un cotlon de București într-un nod al lumii artistice mari și conectate. „Ăia bătrâni își fac case memoriale, ăștia tineri fac platforme pentru alții,” spune Perjovschi, unul din aliații de bază ai artelor & artiștilor tineri.
Concert Gonjasufi, Club Control, 12 mai, ora 21
Când am dat prima oară cu urechile de Gonjasufi, am zis „hei, hei, stai așa, ce se-ntâmplă cu muzica și cum se face că apar specii din astea?”. Fiindcă piesele lui sunt așa niște poțiuni alchimice, în care încap hip-hop, rock sau funk distorsionate până nu mai are legătură cu nimic din ce știi, plus o voce care-ți scormonește prin tot spectrul de emoții, și multe, foarte multe piste de descoperit lumi noi fără niciun echipament special, în afară de căști. În fine, Gonjasufi e un artist care face din muzică ceva mai mult, un canal de explorare spirituală, pe care-abia aștept să-l testez pe sistemuul de sunet din Control. Pentru repere, sound-ul lui aduce pe alocuri a Flying Lotus și Gaslamp Killer, dar cel mai bine faceți testul cu un play la o piesă deja clasică:
Poze în album și desene în chenar de la Vlad Odobescu
Salonul European de Bandă Desenată, Rezidența Scena9, București, între 9 și 22 mai
Banda desenată europeană nu e doar despre aventurile lui Tintin și animăluțe drăguțe, ci pun pe hârtie în câteva zeci de feluri realitățile unui continent măcinat de nesiguranță și frică. Cam ăsta ar fi mesajul Salonului European de Bandă Desenată, organizat de clusterul EUNIC România cu sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene în România și găzduit timp de două săptămâni de Rezidența Scena9. Sub tema celei de-a cincea ediții, „Respectul”, se vor întâmpla acolo expoziții, mese rotunde și ateliere. Colega noastră Sorina va ține un atelier de storytelling pentru liceeni și va participa la o discuție despre reprezentarea marginalilor în banda desenată, alături de desenatori din Polonia, Estonia, Suedia și România. Găsiți programul complet aici.
Avanpremiera albumului Protest, Club Expirat, București, duminică, 14 mai, de la ora 18.00
Despre albumul pe care Documentaria.ro îl pregătește am mai scris pe Scena9, dar m-am gândit că ar fi bine să vi-l arate și fotografii care-l vor ilustra. Vor fi acolo imagini de la protestele ultimilor 10 ani, proiecții și muzică aleasă de Cosmin Pojoranu de la Funky Citizens și Vlad Tăușance. Cine vrea să susțină proiectul printr-o precomandă o poate face aici.