Sfârșitul lui ianuarie se anunță a fi destul de încărcat, atât cu evenimente online, cât și offline - filme, dezbateri, expoziții - care vin la pachet și cu niște raze de soare în weekend.
Expoziția Piranesi. Arhitecturi și fantasme, MNAR (intrarea dinspre strada Știrbei Vodă), București, deschisă până pe 31 martie
Giovanni Piranesi a fost un personaj fabulos al secolului al XVIII-lea: gravor, scenograf, arhitect, restaurator, decorator, colecționar, anticar, comerciant, arheolog și cărturar, care s-a născut și s-a format la Veneția și a lucrat multă vreme la Roma. Și-a folosit cunoștințele pentru a suprapune lumi imaginare peste ruinele Romei, pentru a se juca cu decorurile și cu proporțiile. Roma lui Piranesi e deopotrivă grandioasă și profund umană.
Expoziția de la MNAR include 39 dintre gravurile sale, grupate în trei serii — Grotteschi, Carceri d’invenzione și Vedute di Roma. (Vlad)
Expoziția ECLIPSE / Andrei Gamarț, galeria Mobius, București, începând de vineri, 29 ianuarie, de la ora 14
După atâta izolare și deșert cultural în lumea offline, cel mai bun reminder al bunurilor obiceiuri omenești pre-pandemie e expoziție de pictură. În ciuda haosului, lumile din culoare stau așezate, statornic, pe pânză, de unde ne înghiontesc să stăm un pic locului, să tragem aer în piept și să lăsăm lucrarea din față să-și facă efectul. Pictura lui Andrei Gamarț, unul dintre cei mai intenși pictori tineri de la noi, e fără doar și poate o bună cale de reconectare cu lumea, chiar și pentru o oră, înainte să ne întoarcem la dieta de incertitudine.
În pregătire, câteva indicii despre cum lucrează Gamarț: „Iniţial am doar o vagă idee despre ce-aş vrea să fac. O imagine, un gest sau un cuvânt. Pe parcurs se îmbogăţeşte, prinde formă sau se modifică. Şi pentru mine este un mister. Iar aşteptarea asta a mea se transmite cumva şi lucrării. Totul este fragil şi schimbător, ca o apă, iar ideea e să transmiţi fragilitatea asta, ca cel care se apropie să se apropie cu mare grijă,” povestește artistul într-un interviu pentru Scena9. (Andra)
Artiști români în prim - plan, 26 - 29 ianuarie, Fundația Art Encounters Timișoara, eveniment online
Evenimentul de lansare a celei de-a patra ediții a Bienalei Art Encounters cuprinde o serie de prezentare o serie de prezentări ale curatorilor Mihnea Mircan și Kasia Redzisz și ale artiștilor români invitați: Flaviu Cacoveanu, Alice Gancevici & Remus Pușcariu, Mihaela Hudrea, Nona Inescu, Flaviu Rogojan, MONOTREMU, Vlad Nancă.
Intitulată Our Other Us, Bienala Art Encounters 2021 se va desfășura între 1 octombrie – 14 noiembrie 2021 la Timișoara și va fi precedată de diverse evenimente online și offline. Artiști români în prim-plan e un prilej foarte bun de a înțelege cum se va configura cel mai amplu eveniment de artă contemporană din România.
Crack: Cocaine, Corruption and Conspiracy - Netflix, 2021, r. Stanley Nelson
Înainte de crack a fost cocaina, drog de bogați cu joburi importante, care-i țineau arzând la foc mare. Apoi, printr-o încrengătură de politică externă dubioasă a Statelor Unite, a apărut varianta asta „pentru săraci”, care a schimbat pentru totdeauna fibra socială a zonelor periferice și ghetoizate din SUA. Într-un documentar nuanțat, care explică și cât rău a făcut „Războiul împotriva drogurilor”, cu campanii simpliste gen Just Say No, Nelson explică fenomenul: de fapt, îți arată filmul, legiuitorii americani nu au fost niciodată realmente interesați de recuperarea, reabilitarea și reintegrarea celor afectați de flagel. Cât timp banii curgeau pe șest în cuferele Statelor Unite, populația săracă (și preponderent de culoare) putea să continue să se împuște în voia ei, pentru droguri. Că doar cineva trebuie să umple și sistemul penitenciar comercial din SUA. (Ioana)
Omul cu o mie de ochi, 2001, regia: Alexandru Solomon
Jos cu poeții! Jos cu zidurile! Să vie cel cu o mie de ochi, o mie de urechi, o mie de picioare, o mie de telegrame, o mie de condeie, o mie de expresii, să vie adevăratul poet, să vie reporterul! Așa sună un fragment din manifestul pătimaș al jurnalistului de la începutul secolului trecut.
Dacă n-ai văzut documentarul ăsta despre cel mai important foto-reporter român din perioada interbelică, nu mai e timp de pierdut. Iosif Berman, protagonistul, a lucrat alături de jurnalistul Brunea Fox, sociologul Dimitrie Gusti, Associated Press și New York Times. A refăcut istoria în imagini imortalizând, printre altele, figurile celor mai importanți conducători ai epocii. Timp de o oră, camera de filmat te plimbă prin imagini de arhivă care-l arată pe fotograf pe teren, față-n față cu conflictele politice ale comunității sale, și prin gândurile fiicei, care povestește despre pasiunea și dedicarea cu care tatăl și-a privit meseria până la moarte. (Venera)
Foto main: Omul cu o mie de ochi