Timp de trei săptămâni, o parte dintre actorii Teatrului „Sică Alexandrescu” din Brașov au făcut grevă. Au refuzat să mai urce pe scenă şi să mai meargă la repetiţii. S-au revoltat faţă de modul în care Dan Marius Zarafescu, pe atunci director adjunct la Teatrul Nottara din Bucureşti, câştigase, pe 29 septembrie, un concurs pentru postul de director al instituției brașovene. Zarafescu se afla la a doua încercare, mai candidase pentru acelaşi post şi în luna mai. Atunci a fost singurul care s-a calificat la proba finală, dar n-a obţinut nota de trecere.
Asta l-ar fi îndemnat să trimită sms-uri de amenințare membrilor comisiei şi să dea în judecată teatrul şi primăria. A candidat şi în septembrie şi a fost din nou singurul calificat la proba finală. Acolo a luat notă mare şi a câştigat postul de director. Actorii protestatari susţin însă că ar fi fost favorizat de trei dintre membrii comisiei. Au reclamat şi vicii de procedură în organizarea celui de-al doilea concurs. Teatrul e subordonat primăriei, care se ocupă de aceste concursuri şi cu care protestatarii au o relaţie tensionată. Ei au refuzat să mai joace până la anularea deciziei de numire a noului director, au răspândit în presă mesajele pe care acesta le-a trimis membrilor primei comisii şi au cerut transparenţă din partea primăriei, căreia i-au solicitat de două ori să facă publice înregistrările video de la concursuri.
Vineri, 14 octombrie, în fruntea teatrului braşovean a fost numit Dan Marius Zarafescu. Acesta a ocupat mai multe funcţii de conducere în Ministerul Culturii, din 1996 până în 2014 - când a ajuns director adjunct la Teatrul Nottara din Bucureşti. Printre altele, a coordonat strategiile sectoriale din domeniile: teatru, muzică, dans contemporan, cinematografie, audiovizual. În ziua în care şi-a preluat funcţia la „Sică Alexandrescu”, a fost întâmpinat în fața instituţiei de actori care-i cereau demisia. Demisie pe care şi-a dat-o ieri, fără a o motiva.
Am încercat să aflăm, înainte să fie anunţată demisia, ce s-a întâmplat la „Sică Alexandrescu”. Un teatru cu un colectiv de peste 80 de oameni și două tabere ireconciliabile de actori, care se confruntă de un an cu un management provizoriu. Actorii au mai protestat şi toamna trecută faţă de modul în care primăria le administrează locul de muncă. Conflictul recent i-a găsit în aceleaşi tabere: protestatarii – 13 actori din cei 21 angajați, versus sindicaliștii – cinci actori din Sindicatul Independent al Salariaților din „Sică Alexandrescu”, care s-au opus protestului. Ceilalți trei actori s-au abținut. Ambele tabere au atras de partea lor colegi din celelalte departamente.
Ce urmează e radiografia unui sistem de numire a managerilor instituțiilor de cultură din România, care dă eroare de multe ori.
„Sunt foarte mulți ani de când teatrul nostru are parte de un tratament abuziv din partea primăriei”, spune Ada Galeş, câştigătoarea premiul UNITER pentru debut de anul acesta, considerată purtătorul de cuvânt al protestatarilor. În noiembrie 2015, continuă ea, șapte persoane din departamentul administrativ al teatrului și-au dat demisia „în semn de protest față de abuzurile la care era supusă instituţia de către primărie”. „Pentru că primăria a retras atribuțiile ce țin de cultură în oraşul Brașov doamnei care ne desconsidera și abuza, cei care își dăduseră demisia au ales să rămână. În urma demisiei directorului [Claudiu Goga], care a decis să nu își mai reia funcția, a fost numită director interimar Mariana Hudișteanu, contabilul-șef”.
Până în septembrie 2016, primăria din Braşov a organizat trei concursuri pentru postul de manager la Teatru „Sică Alexandrescu”. Un astfel de concurs are două probe – una de dosare, în care candidații, anonimi în această fază, propun un proiect scris pentru viitorul instituției, și una orală, în care sunt intervievați de oameni din domeniul teatral, cu experiență în management, și de reprezentanți ai primăriei. „Proporția [comisiei] este de două treimi la o treime”, spune Oana Huiu, una dintre actrițele protestatare. „Două treimi membri de specialitate și o treime reprezentanți ai autorității locale”. Candidații trebuie să obțină minim 7 la proba dosarelor ca să treacă la cea de interviu, explică ea. Iar pentru a lua concursul, media de la cele două probe trebuie să fie tot minim 7.
Angajații teatrului au dreptul să asiste la interviu, aşa că actori din ambele tabere au fost prezenţi la ambele concursuri de anul acesta. Comisia din primăvară i-a reunit pe Lucian Sabados, directorul Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, Adrian Găzdaru, directorul Teatrului Excelsior din Bucureşti, Attila Gasparik, directorul Teatrului Național din Târgu Mureș, și Carmen Stanciu, prorector U.N.A.T.C. Bucureşti.
Attila Gasparik ne-a spuns că, atunci, au fost înscrise doar două dosare pentru postul de manager. Dintre ele, cel al lui Dan Marius Zarafescu a trecut de prima probă. La interviu, însă, comisia a considerat că nu era pregătit pentru funcţie şi i-a dat nota 5,45. Prea mică pentru a obţine media 7. „După concurs, am primit mesaje foarte ciudate. Cum am aflat, au primit şi colegii mei [din comisie]”, susține Attila Gasparik. „[Mesajele pe care le-am primit] erau foarte primitive: să am grijă de mine și de familia mea, să avem grijă de sănătatea noastră. A pus sub semnul întrebării și capacităţile mele de management. Am tot aşteptat să primesc a doua, a treia sau a patra zi măcar scuze din partea domnului Zarafescu. Nu s-a întâmplat. Mesajele mai sunt încă în telefonul meu, pentru un exemplu pe viitor”.
O selecţie din sms-urile pe care le-ar fi trimis Dan Marius Zarafescu membrilor primei comisii (le puteţi citi pe toate aici):
'Adi, te crezi expert în management ?! 'Prietene', nu vei fi niciodata. Întrebarile tale erau din alta lume. Exact ca cele puse de Sabados. Scadenta pentru tine s-ar putea sa vina mai repede decât gândesti. E o gluma proasta. Sa dormi în pat cu Goga si Bors... Toata viata ta. E trist si e lumea româneasca pe care o avem si o meritam... Ar trebui sa fiti adunati pe un stadion de 420.000, comunitatea din BV, si sa fiti împuscati... Sunteti oameni ?! VOI ?!!!'
'Aveti grija peunde mergeti. Dvs si familia dvs ! Ce mâncati ! Ce beti ! Ce aer respirati. Atentie la boli grave... Dumnezeu sa va apere ! Cu prietenie...'
„A fost un dezastru de interviu”, spune Iulia Popescu, o altă actriță protestatară. „Noi ne-am bucurat că a picat, pentru că chiar n-avea ce căuta [în teatru] în urma acelui interviu”. Protestatarii care au participat la el consideră că Dan Marius Zarafescu nu era pregătit pentru funcţia de director, că nu cunoştea situaţia din teatrul lor şi că proiectul pe care l-a propus nu era realist, candidatul anunţând în el, printre altele, piese regizate de oameni cu care nu vorbise. De cealaltă parte, cei cinci actori sindicalişti anti-protest au contestat la acea vreme, într-o petiție trimisă primăriei, modul în care a fusese intervievat candidatul. Au făcut-o publică în octombrie, după începerea protestului, şi au reclamat faptul că Zarafescu ar fi fost ironizat, „supus unui tir de întrebări vizibil malițioase și neancorate în concretețea proiectului” sau oprit să-și ducă idei până la capăt.
Petiţia a fost însoțită de mențiuni precum: „Suntem indignați de felul în care cei câțiva susținători ai domnului Goga Claudiu încearcă să arunce cu noroi în noul director al teatrului brașovean. Susținătorii omului care nu a avut curaj să participe la concursurile succesive de ocupare a postului de conducere la Teatrul Dramatic (n.r. – Goga) se aruncă într-o cruciadă descalificantă, prin care își permit să publice conversații private pe care le atribuie, fără posibilitatea de a le dovedi, domnului Zarafescu”. Claudiu Goga este fostul director al Teatrului „Sică Alexandrescu” și nu se află în grațiile oponenților sindicaliști. A demisionat toamna trecută, pe fondul altor nemulțumiri care au scindat personalul teatrului și al unei relații tensionate cu primăria din Brașov. A rămas în teatru ca regizor angajat și s-a alăturat protestului.
Gabriel Costea, unul dintre actorii sindicaliști anti-protest, spune că proba orală din mai „a fost luată puțin în tărbacă, în bășcălie” de membrii comisiei de atunci, motiv pentru care ar fi fost trimisă petiția. „Atitudinea comisiei față de candidat, asta ne-a deranjat în primul rând. Au fost situații în care domnul Zarafescu pur și simplu a fost luat în tărbacă, cu expresii ca: Hai mă, crezi că ție o să-ți dea primăria să bagi bani în așa ceva? Am încercat și eu chestia asta la mine în teatru și nu a mers. Uite, eu când am fost la mine la teatru să dau concurs, m-am dus în colectiv, să mă interesez care sunt problemele acolo. Ori domnul Zarafescu a spus că n-ar fi etic să facă lucrul acesta”.
Legat de sms-urile injurioase pe care le-ar fi trimis candidatul membrilor comisiei, Gabriel Costea ne-a spus că i se pare ceva regretabil, dar de înţeles într-o astfel de situaţie. „Ca să fim înțeleși, nu aș fi reacționat la fel și nu-i dau dreptate domnului Zarafescu, Doamne ferește. Nu cred că a acționat corect. Dar pot să înțeleg omenește situația în care a fost pus. Ce s-a întâmplat la primul dumisale concurs nu mi s-a părut a fi cu iz de concurs adevărat”. Actorul care s-a opus e de părere că proiectele propuse de Zarafescu în ambele sesiuni „sunt cele mai bune care s-au depus până acum în concurs. Nu avem de ce să contestăm o asemenea valoare”.
La al doilea concurs, finalizat pe 29 septembrie, au fost mai multe dosare. Cel al lui Dan Marius Zarafescu a fost singurul care a ajuns la proba de interviu. Comisia avea de data asta altă componență: Beatrice Rancea, director interimar al Operei Naționale București, în calitate de președinte, Emil Boroghină, fost director al Teatrului din Craiova şi director al Festivalului Internaţional Shakespeare, Mircea M. Ionescu, director al Teatrului din Giurgiu, și Horațiu Mihaiu, regizor al teatrului din Piatra Neamţ, care a condus teatrul din Sfântu Gheorghe.
Protestatarii au susținut că trei dintre membrii comisiei l-ar fi favorizat pe Zarafescu. „La proba de interviu (...), lipsa de imparţialitate a unei părţi dintre membrii comisiei, respectiv: Beatrice Rancea, Emil Boroghină şi Mircea M. Ionescu, a fost flagrantă”, au scris ei într-un manifest public. Cu mențiunea că cei trei ar fi încălcat normele de procedură prin faptul că nu i-au pus întrebări candidatului, ca la primul concurs, şi că au încercat doar să convingă audienţa că trebuie validat. „Spre marea noastră surprindere, când a început interviul, în loc să i se pună întrebări candidatului, i s-a explicat – cred că mai mult nouă, că nouă ni se adresau – ce proiect minunat a avut domnul Zarafescu”, susţine Oana Huiu. „Unul dintre membrii comisiei a afirmat ceva de genul că este un proiect care trebuie studiat nu numai de posibilii candidați pentru postul de manager, dar și de managerii în funcție și pur și simplu nu i-au pus întrebări”.
Un singur membru al comisiei de specialitate i-ar fi pus întrebări lui Dan Zarafescu, susțin protestatarii. „Cred că a apucat să răspundă la două sau trei, n-aș vrea să mint apropo de număr, după care au început să răspundă ceilalți membri ai comisiei în locul candidatului”, continuă Oana Huiu. „Totul a culminat cu un moment în care doamna Beatrice Rancea, șefa comisiei, i-a spus domnului Horațiu Mihaiu, cel care punea întrebările, că nu este corect să vorbească comisia mai mult decât candidatul. Regulamentul concursului nu spune nicăieri că dacă comisia consideră proiectul excepțional, ca să-i citez, proba de interviu nu mai trebuie să aibă loc”. „Nu contestăm reușitele profesionale ale comisiei”, spune Ada Galeş, „contestăm felul în care s-a desfășurat proba de interviu și amendăm faptul că Marius Dan Zarafescu a fost favorizat, lăudat și ajutat”.
Gabriel Costea vede altfel lucrurile: „Aveți în față un proiect notat cu 9,60 (n.r. – la proba dosarelor). Ce întrebări se pot pune? Nu spun că nu i s-au pus întrebări. I s-au adus observații, și de către domnul Mircea M. Ionescu, și de către domnul Emil Boroghină, și de către doamna Beatrice Rancea. E adevărat. I s-au adus observații la proiect. Cine a pus întrebări punctuale au fost persoane din staff-ul primăriei. Iar domnul Horațiu Mihaiu a fost cel care a fost într-adevăr ceva mai, între ghilimele, ‘elaborat’ în întrebări”. Actorul susține că momentul în care Beatrice Rancea l-ar fi oprit pe Horațiu Mihaiu ar fi fost atunci când acesta l-ar fi întrebat pe candidat de procesul pe care îl intentase primăriei după primul concurs. „Lucrul acesta nu are treabă cu proiectul în sine și cu întâlnirea de acolo, drept care doamna Beatrice Rancea a spus bun, vă rog frumos, haideți să ne întoarcem la subiect, pentru că deviem”.
Într-o declaraţie pentru România Curată, Beatrice Rancea a spus că juriul a fost important şi că nu poate fi contestat. „Plus că s-a ţinut cont de un proiect managerial în scris care a luat note foarte mari, după care a fost interviul la care Marius Zarafescu s-a prezentat bine. Din moment ce a luat note atât de bune de la toată lumea, nu avea cum să nu îşi susţină ce a scris. Nu văd care a fost problema, dar oricine poate fi contestat”.
Pentru a se limpezi apele, protestatarii au cerut publicarea înregistrărilor video de la interviuri, pentru a se face o comparaţie între ele, precum şi a proiectului depus de Zarafescu. Din tabăra lor au făcut parte actorii Mihai Bica, Marius Cordoş, Ada Galeş, Maria Gârbovan, Oana Huiu, Vlad Jipa, Bogdan Nechifor, Virginia Itta Marcu, Claudiu Mihail, Vlad Pavel, Simona Pop, Iulia Popescu, Bianca Zurovski. Li s-au alăturat colegi din colectivul tehnic şi administrativ, precum şi Mariana Hudişteanu, directorul interimar al teatrului, Claudiu Goga, fostul director şi Oana Borş, secretar literar. Actorii care se opun protestului au fost: Mirela Borş, Gabriel Costea, George Custură, Viorica Geantă Chelbea şi Ligia Stan.
Prima tabără a trimis o solicitare primăriei pentru publicarea înregistrărilor înainte de numirea lui Zarafescu în funcție, însă autorităţile ar fi răspuns că trebuiau să aştepte să se termine contestațiile. A existat una din partea unui contracandidat, regizorul Erwin Şimşensohn, care a fost respinsă. După numirea lui Zarafescu la conducerea teatrului, protestatarii au trimis o a doua solicitare primăriei, în baza legii transparenței. „Vrem să se facă publice cele două interviuri. Sau chiar trei, pentru că a mai fost un concurs și anul trecut, în august, la care n-a participat domnul Zarafescu”, ne-a spus Oana Huiu. „Să se facă publică și acea probă, să vadă toată lumea cum alte comisii pun întrebări, cum chiar domnul Boroghină, care a fost în comisie anul trecut, acelui candidat i-a pus întrebări, iar acestuia nu. Și vrem anularea concursului, pentru că nu a fost legal. Au fost și niște vicii de procedură”. Despre viciile de procedură reclamate de protestatari puteţi citi aici.
Viceprimarul Brașovului, Mihai Costel, ne-a spus luni că organizarea concursului ar fi respectat toate prevederile şi că dacă cineva consideră altfel, se poate adresa instanței. Imparțialitatea comisiei, adăuga el, nu poate fi analizată de primărie. „Sunt angajați ai Teatrului ‘Sică Alexandrescu’ care sunt mulțumiți și angajați care nu sunt mulțumiți de concurs. Nu am fost părtinitor cu nicio parte. Ce i-am rugat pe cei care protestează a fost să nu afecteze activitatea culturală a Teatrului ‘Sică Alexandrescu’ și să uziteze toate formele legale de a-și manifesta opinii. Sau dacă doresc să protesteze, să protesteze cu respectarea prevederilor legale, nu cu refuzul de a lucra pe scenă. În momentul acesta, domnul Zarafescu este noul director al teatrului. Este responsabilitatea managerului de a face teatrul să fie funcțional”.
Întrebat dacă primăria va pune la dispoziția protestatarilor înregistrarea video de la concurs, viceprimarul ne-a spus: „Bineînțeles, s-o ceară, dar cu respectarea tuturor prevederilor legale. Nu știu dacă ați înțeles, dar protestatarii au această înregistrare, pentru că dumnealor au fost prezenți la concurs, și cu toate că au semnat că nu au voie să înregistreze, au înregistrat”. Oana Huiu ne-a confirmat că protestatarii au înregistrarea de la cea de-a doua probă de interviu, pe care n-ar fi făcut-o ei, ci ar fi primit-o anonim, dar că voiau s-o primească pe cea oficială. În paralel, protestatarii au lansat şi o petiţie pentru demiterea lui Zarafescu. Ada Galeş spune că au fost adunate în jur de 800 de semnături.
Protestul recent nu a fost primul din Teatrul „Sică Alexandrescu”. Toamna trecută a adus cu ea o demisie în bloc în interiorul instituției – despre ale cărei motive puteți citi mai mult aici –, în frunte cu directorul de atunci, Claudiu Goga. A fost un act de protest față de abuzurile la care teatrul ar fi fost supus de şefa direcţiei de cultură a primăriei de la acea vreme, Cecilia Doiciu. Aceasta coordona mai multe instituţii culturale locale, printre care şi Teatrul „Sică Alexandrescu”.
„Conflictul între noi și primărie a început anul trecut. În momentul în care, în mod repetat, de-a lungul anului 2015, primăria a închiriat sala mare a teatrului fără voința noastră din în ce în ce mai des și în mod abuziv”, susține actrița Iulia Popescu. „Ne anulau nouă spectacolele programate și repetițiile. Sala era închiriată pentru diferite spectacole și evenimente din afara teatrului, organizate de primărie. Inițial, închirierea sălii era dreptul nostru și banii surveniți erau folosiți pentru producțiile și necesitățile teatrului. La un moment dat, primăria a hotărât cum că banii o să se ducă direct la primărie şi că ei au dreptul să închirieze sala fără să ne ceară acordul pentru asta şi abuzând peste programul nostru stabilit”. „Explicația care ni s-a dat nouă”, completează Oana Huiu, „a fost că vor să-și recupereze banii investiți în renovarea teatrului”.
În semn de protest, o parte dintre actori au jucat atunci cu buline roșii în piept pe care scria „Stop abuzurilor” şi povesteau publicului, înainte de fiecare spectacol, situația din teatru. În decembrie 2015, în urma conflictului, Cecilia Doiciu a fost retrasă din funcție. Protestatarii spun că taberele care s-au format în teatru l-au avut în centru pe Claudiu Goga, directorul demisionar, care nu se află în graţiile oponenţilor sindicalişti - aici puteți citi una din pozițiile acestora față de fostul director al teatrului. De cealaltă parte, tabăra celor cinci actori sindicalişti este acuzată că ar fi aservită primăriei. Un conflict ce pare ireconciliabil.
L-am contactat în repetate rânduri Dan Marius Zarafescu înainte de demisie, dar nu l-am găsit la teatru pentru o declaraţie. Am găsit una în presa locală, dată vineri pentru myTex.ro, după numirea sa în funcție. Potrivit publicaţiei locale, noul director al teatrului nu a vrut să comenteze vizavi de mesajele trimise membrilor primei comisii, susţinând că ce s-a întâmplat în primăvară a fost o bătaie de joc şi că ar fi meritat peste 9,70. În ceea ce priveşte protestul, a spus că nu avea o problemă cu el în sine, ci cu faptul că afectează activitatea teatrului, şi că va acţiona conform legii. Soluţia la care se gândea atunci era să numească alţi actori în piesele suspendate din cauza protestului, ca ele să fie jucate în continuare.
În perioada protestului, de la începutul lui octombrie până astăzi, ar fi trebuit să se joace cinci spectacole la teatrul din Braşov: Cu inima în pungă (în regia lui Adrian Iclenzan), D'ale lui nenea Iancu sau Lanţul slăbiciunilor (în regia lui Mihai Manolescu), Un bilet spre fericire (în regia Dianei Lupescu), Dansând în noapte (în regia lui Vlad Massaci) şi Fluturii sunt liberi (în regia lui Ion Mircioagă).
Miercuri, 19 octombrie, cu o zi înainte de un alt protest în stradă anunţat de actori, Dan Marius Zarafescu şi-a dat demisia din funcţia de director al Teatrului „Sică Alexandrescu”, fără a o motiva. Primăria a anunţat că, în cel mai scurt timp, va fi numit un director interimar şi că va începe procedura pentru un alt concurs. În urma anunţului, grupul de protestatari a publicat o poziţie pe pagina de Facebook a teatrului:
Vă rugăm să ne stați aproape în continuare. Mai avem până când vom face din Teatrul din Brașov instituția pe care o merităm cu toții. Sunt ani de zile de când am atras atenția asupra abuzurilor administrației, am avut și în toamna anului trecut o campanie de protest. Am ajuns să suspendăm spectacolele în momentul în care abuzurile ne-au copleșit: concursuri aranjate și lipsă de transparență. Acum dorim să purtăm discuții cu primăria în legătură cu directorul interimar pe care urmează să-l numească. Ne așteptăm să putem dialoga.