Teatru / Independent

De câți guru ai nevoie ca să scapi de depresie?

De Oana Stoica

★★★★★☆☆☆☆☆
Publicat pe 12 februarie 2020

Spectacolul A New and Better You spune povestea transformării unei tinere deprimate, sub îndrumarea unor experţi, într-o „vedetă” a internetului. Traseul ei, de la lâncezeala bolnăvicioasă, ţinuta şleampătă, corpul sleit până la statutul de „influensără” care dă pe dinafară de sănătate, devine o reţetă exploatată în scopuri comerciale. Căci transformarea de sine presupune nu doar propria reinventare fizică şi mentală, ci şi monetizarea acesteia, adică obţinerea unui profit dintr-o poveste de succes. 

Piesa britanicului Joe Harbot prezintă un astfel de caz „de succes”, în care depresia este înlocuită cu wellbeing. Cazul nu este unul particular, cu caractere individualizate, ci generic, în care personajele, fără nume, reprezintă tipologii: subiectul care se transformă (Edith Alibec) şi doi guru care îl antrenează, unul de lifestyle (Judith State), care se ocupă de corp şi fashion, altul de social media (István Téglás), care are grijă de imagine. Transformarea e dificilă, cu program strict şi antrenamente dure, în care relaţia dintre antrenori şi „obiectul” antrenat este mai degrabă cea dintre gardian şi deţinut decât dintre mentor şi student.

Judith State  apasă pe coarda durităţii şi a cinismului şi dă ordine cu autoritatea unui comandant de pluton. Îşi motivează eleva prin devalorizare (o consideră un deşeu uman aşa că o pune într-un container de gunoi) ca să o stimuleze să lupte, dar agresivitatea ei aminteşte de urletele unui dictator (o ipostază nouă pentru delicata Judith). Pe principiul „poliţistul bun, poliţistul rău”, celălalt guru, István Téglás abordează tactica opusă, a învăluirii, prezentându-se ca un sfătuitor prietenos, care apreciază progresele. Între ei doi, Edith Alibec suferă o schimbare radicală. Prima ei apariţie este într-o stare depresivă, neglijentă şi aparent abuzată, dar eminamente umană. La final, atinge „bunăstarea” fizică şi psihică, dar pare complet depersonalizată, un umanoid care recită teorii pozitiviste şi citate motivaţionale. Actriţei îi reuşeşte excelent această călătorie de la un personaj vulnerabil, care trezeşte compasiune, la unul puternic, dar rece şi gol. Experţii au şi ei o oarecare evoluţie: pe măsură ce obţin rezultate cu eleva lor, măştile iniţiale, ea, sexy şi rea, el, sexy şi tandru, cad şi un strop de individualitate iese la iveală,  doar că personalităţile lor reale nu par să difere prea mult de cele fabricate. Antrenorii şi eleva se întâlnesc în acest punct, în care sunt roboţi umani, preocupaţi de absorbirea ideilor din conferinţele TEDx şi advertorialele online.

Foto: Didi Elena

Textul este alcătuit în întregime din platitudini ale gândirii pozitive și slogane publicitare. Nu există nicio ieşire din convenţia asta, niciun comentariu, nicio perspectivă asupra ei. Publicul este lăsat, practic, în acest sos post New Age (accentuat, ca recuzită, de cascada artificială care face să circule energia apei). Şi totuşi, pe tot parcursul spectacolului ai senzaţia că povestea trebuie să ducă undeva, ba mai mult, că cineva o orchestrează din umbră. Atât fata, care îşi pierde consistenţa umană, fiind redusă la o imagine, cât şi antrenorii, care fac uz de fizionomia de carton zâmbitoare şi de mantrele pozitiviste, par pioni într-un joc care nu se vede în ansamblu. Scenariul - cel din poveste - este prea coerent, prea clar, prea uşor de demonstrat. Ca o reclamă la o băutură răcoritoare. Şi exact cu un spot la o băutură răcoritoare se încheie spectacolul şi astfel se luminează sensurile. Toată povestea e legată de bani, dar Joe Harbort preferă să nu verbalizeze explicit critica consumismului, ci să lase spectatorul să îşi dea seama singur cât de fals sună teoriile dezvoltării personale şi cât de marketizată a ajuns întreaga noastră viaţă, pe care o trăim covârşitor în mediul online. Lumea contemporană, a comercialului & digitalului, se bazează pe aceleaşi vechi nevoi: validarea şi fericirea. Exploatarea narcisismului într-o industrie a aparenţelor face profit. A New and Better You face, într-o cheie frivolă, o critică acidă a capitalismului. 


A New and Better You, de Joe Harbot/Point, București
Concept și distribuție: Edith Alibec, István Téglás, Judith State
Scenografie: Cristina Paula Ana Barbu 
Light design: Dragoş Petrişor 
Grafică: Alexandru Purcărea
Spectacolul este câștigător al call-ului de proiecte Boilling Point 2 din 2019.

 

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK