Cea de-a treia carte a poetei Laura Francisca Pavel îmbogățește și extinde universul creat cu primele sale două volume de poezii.
Uite ce spune poeta Cristina Ispas despre carte: „Odată cu Zona de surescitare devine clar că Laura Francisca Pavel debutează impecabil în poezie direct cu o trilogie. Vorbim de trei volume publicate în trei ani consecutivi, unitare stilistic şi tematic, dar subtil diferite ca tonalitate sau ca prioritizare a temelor (de actualitate), şi vorbim de şantierul unui „festival de teatru” postmodern, in cadrul căruia se montează simultan, pe diferitele scene, drame cu aer de epocă în cheie (post)ironică, producţii de teatru politic, în care esteticul şi eticul se confruntă într-un lung sir de noi adaptäri, eco-teatru, teatru instalație, improvizații de dans contemporan sau mici evenimente performative. Orice gest este permis, atâta timp cât este studiat, decorul e în acelaşi timp perfect şi perfectibil, modular si inflexibil, butaforie si ready-made, recuzita este mai bogată şi mai versatilă ca niciodată, ţinutele respectă fie conceptul, fie retorica, după caz, regulile de regie, de curatoriere, de editare sunt dinamice si totodată, la o privire mai atentă, practice. Totul pentru plăcerea noastră, a publicului, a invitaților, a spectatorilor, a utilizatorilor, a cititorilor, fără de care toate acestea şi nimic, viața în general, așa cum o știm, nu ar exista. O poezie caleidoscopică, fascinantă, de care te ataşezi imediat.”
Laura Francisca Pavel a publicat poeme în revistele Echinox, Vatra, Opt motive și pe blogul DLITE. A publicat două volume de poezii, intitulate: Trucuri Urbane și Acțiuni și protocoale. A semnat, cu numele Laura Pavel, cărți de teorie și de critică literară și teatrală, dintre care două i-au fost publicate până acum în afara țării.
Zona zero
Am consumat isteria tranziţiei
cu gesturi aspre de parodie
Ore şi ore de stat la coadă pentru
viza de America ne-au zgândărit
două-trei false crize existenţiale
ideologii pripite estetici brutale
ba şi complexe autocoloniale
Un machiaj ieftin
ne era de-ajuns cât să traversăm
pavajul spart al Gării de Nord
intervalul de disperare febrilă
al anilor ʼ90. Aplaudăm
aceste exerciţii de
melodramă & impostură
fiindcă ieri, ca şi azi,
peisajul urban ne înghite tandru
şi ne aruncă afară pe zgură
modificaţi
Suntem parte dintr-o textură
care se întinde până binişor
dincolo de ramă
în zona zero a extazului
înăuntrul unui destin
reciclat
căzuţi între două coduri
cu gustul farsei
nealterat
Interval
Mă pierd în mulţime
şi asta nu mă face să-mi abandonez
scenariul interior
dimpotrivă, devin aproape euforică
şi introspecţia urmează un traseu
mai limpede, mai convingător
Aici
discursul imaginar, care alternează
rechizitoriul resentimentar
cu fantasmele de autoîncântare
Acolo
obiectele dorinţei
şi ale repulsiei:
o coapsă sculptată în plastic moale
un ochi omenesc rătăcit printre
peştii din acvariu –
o carcasă generoasă care
înghite nediscriminant
diverse forme de subjugare
Aici
starea de abandon,
combinată cu autoindulgenţă
între graniţele biologiei,
cea concretă
şi cea fictivă
Acolo
oroarea
şi porţia zilnică de
inechitate, de penitenţă
Aici
fervoarea cu care
se filmează frust ceea ce
nu se lasă estetizat
Acolo
un interval moral
stângaci negociat
între vinovăţie şi inocenţă
Aici
corpuri umane şi nonumane
îngrămădite unul în altul,
priviri molatice, opace
Acolo
platoul de filmare rămas gol,
fără nicio stridenţă
Aici
senzori la suprafaţa pielii
dispozitive care înregistrează
deviaţii ale percepţiei
dereglări ale echilibrului
dintre regnuri
Acolo
un mod decent de
acceptare a limitelor
o negociere paşnică a lor:
limitele fiinţei biologice
dimpreună cu limitele interacţiunii
şi cu limitele elucubraţiei, da,
fiindcă în primul rând
Aici
există bornele milei şi ale fricii
amestecate laolaltă
Acolo
fabulaţia îşi are şi ea partea ei de
credibilitate, de raţionalitate precaută,
ca şi partea ei de hybris,
de imprudenţă exaltată
Aici
limitele
etic acceptabile
ale vehemenţei
Acolo
limitele (inaparente)
ale oricărei forme de expunere
necondiţionată
Fotografie preluată de pe Pexels.