A.F.R.O.N.T. / Arhiva de sunet

Ascultă un podcast nou despre „eroul" combinator al tranziției româneşti şi oglindirea sa în hip-hop

De Arhiva de sunet

Publicat pe 20 mai 2024

Ca o veritabilă hârtie de turnesol, hip-hop-ul românesc a reacționat discursiv la contactul cu realitatea sociopolitică, balansând constant între ilustrarea realităţii și un irezistibil puseu ficțional. În oricare dintre situații, obsesia lui nouăzecistă, fetișul dominant al genului în epocă, marfa", alături de atașurile sale obligatorii - traficantul, combinatorul, bișnițarul și cumpărătorul ei -, dar și goana inepuizabilă după ea, rămân o temă predilectă.


 

În episoadele anterioare ale podcastului creat de Arhiva de Sunet în colaborare cu Scena9, am început o discuție despre racordarea hip-hop-ului local la tranziția românească și la transformările sociopolitice ale vremii, privite prin lentila  „mărfii".

În cele două noi episoade de azi, o continuăm într-un cadru mai specific, dat de criza economică şi morală care a marcat a doua parte a anilor ’90. Fiecare interval de dezechilibru își produce propriul erou, construcție la care participă masiv cultura populară, în aces caz muzica rap. Ea dă voce unui fel de „supererou" care opera în spațiile negre şi gri ale economiei şi societății momentului - șmenarul, borfașul, combinatorul, bișnițarul, pe care îl găsim „la colțul străzii făcând bani”, vorba unui vers de la B.U.G. Mafia -, un haiduc care propunea schimbarea paradigmei: lua de la bogați şi vindea la săraci pentru a se îmbogǎți.          

Ascensiunea bișnițarului sau a combinatorului și a fetișismului mărfurilor în România a fost o caracteristică definitorie a perioadei de tranziție. Ea a reflectat schimbările profunde în structura economică, aspirațiile sociale și valorile culturale care au însoțit trecerea de la un sistem comunist la unul capitalist. Bișnițarul a fost un simbol al noii economii, reprezentând oportunitățile și riscurile, perioada terapiei de șoc de la finalul anilor ’90 suprapunându-se cu explozia hip-hop-ului local. Îi dedicăm un studiu de caz, centrat pe piesa  „Vine Poliția” a trupei Verdikt, care a fost un vierme de ureche decenii la rând.

Primele episoade ale podcastului creat de Arhiva de Sunet în colaborarea cu Scena9 le-au avut în centru pe femeile din hip-hop şi au marcat începutul Expoziţiei „A.F.R.O.N.T. - O perspectivă colectivă asupra culturii Hip-Hop din România”, încheiată de curând la Rezidența9 din București.

20 mai 2024, Publicat în A.F.R.O.N.T. /

Text de

  • Arhiva de sunetArhiva de sunet

    Arhiva de Sunet este un proiect care explorează relația dintre muzică și societate în seriale documentare audio. Echipa formată din regizorul Mihai Lukács și jurnaliștii Paul Breazu & Ionuț Dulămiță vă invită să ascultați un sezon special, realizat în colaborare cu Scena 9. 


Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK