Sâmbătă, o parte dintre actorii de la Teatrul „Sică Alexandrescu” (TSA) din Brașov, care protestează de la sfârșitul lui septembrie împotriva abuzurilor din instituție, au ieșit din nou în stradă. De data asta ca să reclame un val de concedieri și amenințarea cu unele noi. Li s-au alăturat colegi de breaslă din alte orașe și activiști locali, iar protestul a culminat cu un marș până în fața Primăriei din Brașov.
Cum s-a ajuns iar aici?
Toamna asta, majoritatea actorilor din teatrul braşovean n-au mai urcat pe scenă, ci au ieșit în stradă să protesteze față de modul în care noul director al teatrului, Dan Marius Zarafescu, câștigase postul de conducere. Protestul lor – o acțiune rară în teatrul românesc – a culminat cu demisia lui Zarafescu după o șefie de doar trei zile la „Sică Alexandrescu” - un teatru subordonat Primăriei, unde prind rădăcini managementul provizoriu și două tabere ireconciliabile de actori. Conflictul recent i-a găsit pe aceleași poziții: protestatarii – inițial 13 actori din cei 21 angajați, versus sindicaliștii – cinci actori ai teatrului „Sică Alexandrescu”, toți membri ai sindicatului salariaţilor din TSA, care s-au opus protestului.
Citiți Protestul actorilor de la Brașov a dat jos un director, pentru context
După demisia lui Zarafescu, viceprimarul le-ar fi promis protestatarilor un director interimar care să detensioneze situația până la următorul concurs pentru șefia teatrului. În schimb, Primăria a numit-o pe Viorica Geantă Ghelbea, o actriță cu vechime care prezidase până atunci sindicatul din TSA și se împotrivise protestului. În loc să medieze conflictul, spun protestatarii – care se exprimă constant pe pagina de Facebook „Voceacurajului din Teatrul Sica Alexandrescu” –, aceasta a trecut la represalii (o parte din ele sunt listate aici). Acțiunile ei au diluat spiritul de protest al unora dintre actori și-au răspândit teama în teatru.
Cea mai nefericită măsură a fost demiterea, la sfârșit de noiembrie, a trei dintre angajații protestatari, acuzaţi că au prejudiciat activitatea teatrului: actorii Marius Cordoș și Maria Gârbovan – pe motiv că au refuzat să joace într-un spectacol de la finalul lui octombrie – și contabila şefă Mariana Hudişteanu. Înainte de asta, un alt actor dintre protestatari, Claudiu Mihail, își dăduse demisia pe fondul tensiunilor. Protestatarii susțin că demiterile s-au făcut abuziv și părtinitor, fără respectarea procedurilor, şi că actorii daţi afară au fost păcăliţi cu spectacolul în care nu au jucat. Uniunea Teatală din România (UNITER) a considerat extremă „desfacerea – prin forțarea limitelor legii – a contractului de muncă” în cazul celor trei angajați.
UNITER anunța atunci, pe 30 noiembrie, că ceruse Primăriei din Brașov, înainte de cele trei demiteri, să medieze împreună conflictul – propunere care a fost ignorată – și lansa o nouă invitație. Ministerul Culturii a susținut poziția Uniunii și a cerut la rândul său o mediere. Ada Galeș, liderul protestului, spune că Primăria a amânat întâlnirea până când Ministerul n-a mai avut mandat. Coducerea TSA a transmis într-un comunicat că desfacerea contractelor de muncă s-a făcut cu respectarea normelor și că dacă n-ar fi luat măsura, „am fi încurajat nemunca, insubordonarea, sfidarea publicului și a colegilor”. Angajaţii demişi vor da teatrul în judecată.
Sâmbătă, 17 decembrie, în ziua protestului, organizaţia pentru drepturile omului ActiveWatch a luat la rândul ei o poziţie prin care „salută curajul salariaților de la Teatrul ‘Sică Alexandrescu’ din Brașov care și-au riscat locurile de muncă expunând neregulile din instituție și solicită conducerii teatrului și primarului George Scripcaru să înceteze hărțuirea avertizorilor de integritate din instituție”. După demiterea celor trei angajaţi, a apărut şi o scrisoare deschisă pentru rezolvarea conflictului,care ar fi adunat peste 500 de semnături de la oameni din teatru.
Pe 8 decembrie a mai fost un incident. Actorii Teatrului „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, care urmau să joace la „Sică Alexandrescu” în cadrul Festivalului de Dramaturgie organizat de teatrul brașovean, și-au propus să apară pe scenă cu banderolă albă pe braț – în semn de solidaritate față de colegii demiși din TSA. Cu o oră înainte de spectacol, susține Bogdan Nechifor, angajat la „Sică Alexandrescu” și colaborator la „Andrei Mureșanu”, care juca în piesa cu pricina, primarul Brașovului, George Scripcaru, ar fi sunat-o cu amenințări pe directoarea teatrului din Sfântu Gheorghe, Anna Maria Popa (care vorbește despre asta aici), pentru a împiedica greva japoneză plănuită. Nechifor a fost singurul care-a purtat banderolă albă în timpul piesei, iar la final a luat cuvântul în fața spectatorilor. Le-a explicat ce se întâmplase în culise și cu ce situație se confrunta teatrul brașovean. A postat și un clip video pe pagina sa de Facebook, în care explica pe larg aceleași lucruri.
Săptămâna trecută, cei mai vocali dintre protestatari, Ada Galeș și Bogdan Nechifor, anunțau c-au fost convocați și ei în fața comisiei de disciplină, alături de regizorul angajat Claudiu Goga – fostul director al teatrului. Audierile vor avea loc miercuri, 21 decembrie. Pe scurt, Bogdan Nechifor e tras la răspundere pentru un alt spectacol, de pe 5 decembrie, când a purtat din nou banderolă albă și a apărut la aplauze într-un tricou pe care erau imprimate fețele colegilor demiși. Ada Galeș și Claudiu Goga sunt acuzați că nu s-au prezentat la niște repetiții. „Programul pe luna noiembrie nu cuprindea acele repetiţii, ele au fost puse peste cu pixul”, susține Ada Galeș, care precizează că ele oricum nu puteau avea loc, unii dintre actori având deja alte angajamente.
În clipurile de mai jos, postate pe paginile lor de Facebook, cei doi actori vorbesc despre motivele pentru care vor ajunge în fața comisiei de disciplină:
Bogdan Nechifor, care e e angajat de doi ani la Teatrul „Sică Alexandrescu”, ne-a descris puțin situația de-acolo, așa cum o vede el, înainte de protestul de sâmbătă:
Din punctul meu de vedere, e clar o răzbunare (n.r. – se referă la cele trei demiteri). Dovadă ce se întâmplă mai departe: eu, Ada și regizorul Claudiu Goga am fost și noi convocați. O să ne dea o sancțiune sau o să ne dea afară. Claudiu Mihail a fost forțat și el să-și dea demisia. Tocmai am vorbit de șapte dintre protestatari maziliți de sistem. Actorii dați afară jucau în 80% din spectacolele din teatru – dincolo de calitatea muncii lor, de care nu mai vorbesc – și exact pe ăia i-a dat afară. Chiar dacă ei ar fi greșit enorm, tu, dacă vrei să deblochezi teatrul și să înceapă să se joace, cum poți să-i dai afară fix pe ăia fără de care nu se pot juca spectacolele?
După ce a fost numită, [Viorica Geantă Ghelbea] nu a programat niciun spectacol al protestatarilor și i-a tot înlocuit în spectacolele în care putea să-i înlocuiască. Inițial fuseseră 13 protestatari. Doar că pe parcurs, nu știu, la presiuni, la amenințări, la faptul că și-au dat seama că în cazul în care o să fie dați afară nu mai au ce pune pe masă sau poate pur și simplu dintr-o slăbiciune, habar n-am, unii au renunțat încet-încet. Au început să spună că sunt neutri.
În teatru e o stare de putreziciune. În oameni sunt niște răni foarte adânci. Eu m-am implicat cât am putut în ce se întâmplă acolo, dar nu pot să spun că sunt la fel de afectat ca niște oameni care au lucrat împreună 20 de ani și au ajuns în poziția de a se da afară unul pe altul. Nu văd acum cum oamenii ăia ar putea să continue să-și facă meseria împreună. Nu știu în ce măsură or să se mai poată ierta vreodată pentru ce li se întâmplă, pentru situația în care sunt duși. Unii dintre ei sunt duși în situația de a demasca abuzurile, alții în situația de a nu putea să demaște abuzurile, din cauza fricii, iar alții sunt duși în situația de a face abuzurile. Zic că sunt „duși” pentru că e clar că, cu un pic de bun simț din partea primăriei, lucrurile nu ar fi ajuns în punctul ăsta. Dar dacă primăria își permite să ignore într-un fel arogant invitația UNITER-ului și a Ministrului Culturii, atunci e clar că nu există niciun fel de intenție de mediere. E clar că poziția este: Sunt niște unii care au vorbit de rău de primar, scăpăm de ei și rămânem noi cu ai noștri. Doar că acest „noi cu ai noștri” nu duce la produse artistice de calitate.
Dacă nu are loc o solidarizare a breslei și a publicului, e clar că o să ne dea și pe noi afară și o să se termine în felul ăsta. Dacă ar exista o solidarizare, s-ar putea întâmpla ceva, nu știu ce. Acest mecanism al solidarizării nu e exersat nici în spectatori, nici în breaslă. Dacă în ziua doi după ce acei oameni au fost dați afară, cinci-zece teatre din țară ar fi jucat cu banderolă, ar fi fost un impact. Dar oamenii nu au asta în sânge, să vină împreună în fața abuzului. Ministerul și UNITER-ul nu au nicio putere în fața unui om de genul ăsta, cum e Scripcaru (n.r. – primarul Brașovului). Cred că ar trebui, pe termen lung, modificată legea astfel încât oamenii competenți, cum ar trebui să fie cei din Ministerul Culturii, să poată interveni în situații de genul ăsta. Acum, o instituție de cultură atârnă în totalitate de bunul plac al unui primar care e anchetat.
Primăria amână să scoată postul la concurs, o chestie care durează 15 minute. La un concurs organizat cinstit ar putea să-ți vină un om competent, care să impună respect. Poate să vină cineva pe care, indiferent de tabăra în care ai sfârșit, forțat sau nu, poți să-l respecți.
Protestul de sâmbătă a fost iniţiativa a doi actori din trupa de la Sfântu Gheorghe, Elena Popa și Sebastian Marina. În faţa teatrului din Braşov s-au adunat în jur de 100 de persoane: mare parte dintre protestatarii inițiali – alții nu au putut veni –, oameni de teatru din Braşov, Târgu Mureş, Cluj, Sibiu, Sfântu Gheorghe sau Bucureşti și activişti locali. „Au venit în general actori angajaţi în teatrele de stat, ceea ce m-a surprins, că mă aşteptam să vină mai mulţi independenţi”, ne spune regizoarea Ioana Păun, din București, care a participat la protest. „Mi s-a părut foarte ciudat şi nesolidar”. Presa a fost aproape absentă, continuă ea, însă participanţii au făcut atmosferă „proaspătă şi creativă”, iar numărul lor a depășit aşteptările organizatorilor. Termosuri cu ceai picant care „te mai punea în mişcare” treceau din mână-n mână, iar oamenii scriseseră pe foi mesaje pentru recuperarea demișilor şi urgentarea unui concurs pentru şefia teatrului sau împotriva directoarei interimare, Viorica Geantă Ghelbea. Aceasta şi susţinătorii ei nu au venit.
Trei protestatare au făcut şi o acţiune în holul instituţiei braşovene – „am luat nişte măturici să ştergem praful din teatru şi am filmat şi pozat chestia asta”, spune Ioana Păun, moment în care cineva le-ar fi stins lumina. „Era casiera de la bilete, care e şi în comisia de disciplină”, adaugă Ada Galeș. Protestatarii au lipit apoi, cu bandă galben-neagră „de intrare interzisă”, hârtii cu mesaje la intrarea în teatru. „Un angajat a venit și le-a smuls, le-a aruncat pe jos și le-a mototolit”, spune Ioana Păun. „A fost un scurt schimb de replici destul de ostil cu el. După chestia asta s-a mers într-un marș prin centrul pietonal al Brașovului, unde am început să scandăm. Oamenii erau destul de prudenți la început și spuneau hai să nu facem scandal, hai să nu facem gălăgie, dar scandările au ajutat foarte mult și au atras atenția, au făcut ca grupul de oameni să se simtă mai unit și coagulat”. Marșul s-a oprit în fața Primăriei, unde oamenii au scandat împotriva primarului și a directoarei interimare Viorica Geantă Ghelbea.
Protestatarii rămași în „Sică Alexandrescu” cer în continuare organizarea unui nou concurs pentru postul de director al teatrului, care să se facă cu supervizarea UNITER-ului şi a Ministerului Culturii.„Singurul lucru prin care se mai poate salva ar fi organizarea unui concurs curat. Nu cred că e cineva dispus să-i reangajeze pe cei daţi afară, din păcate. Nu-i nimic, vor câştiga în instanţă”, spune Ada Galeș. „Cred că protestul înseamnă un precedent pentru o viitoare coagulare a breslei. Am reuşit să ne solidarizăm. Oamenii îşi dau seama că nu sunt singuri, ne vedem la faţă şi vedem cum putem să facem ceva împreună mai departe”.