Noiembrie a fost o lună bună pentru muzica pop: Delia și Inna au îngenuncheat topurile și vizualizările, Mihail cucerește încă o dată prin sensibilitate, la fel face și Lucia (singură, dar și printr-o colaborare „de sărbători” cu byron). Pe frontul celălalt, așa-zis indie, așa-zis experimental, Fierbințeanu a scos un album de mestecat pe burta plină, Greetings Sugar au continuat cu brio „corvoada” de a compune un cântec pe săptămână (rămâne de văzut cum vor rezista acestea timpului sau pe un eventual album), iar Mes Quins, ei bine, Mes Quins a scos o melodie cu prima de mai sus. Departe, dar în același timp foarte aproape de ambele fronturi, Alternosfera se pregătește de un album proaspăt și continuă aventurile meta-metale la fel de impecabile.
Cântecul „Dorul mă ia”, de la Mihail
Moldoveanul stabilit la Cluj continuă un fel de pantă descendentă către o producție tot mai minimală, care-i scoate tot mai mult în evidență vocea calmă & seducătoare, una dintre puținele capabile la noi să atingă segmentul aparent utopic cu vârste între 0-100 de ani („Mă uit la tine”, Smiley). Și în video iarăși dansează, e foarte simpatică „schizofrenia” asta a lui de tocilar care„știe cu mingea” (sau, mă rog, cu chitara).
2/5
Cântecul „Continuum” de la byron feat. Lucia
Mai Adult Contemporary de-atât nu cred că se mai poate din partea celor de la byron. Pian discret și călduț, chitară cu lamentări country, tobe înăbușite. Bineînțeles, se adaugă vocile emotive, peste grămezi de versuri pubertine („Norii se bat cu perne zburând peste case-n orașu-adormit” sau „Când frunze ruginesc / Și vântul se joacă prin păr imitând un gest prietenesc”). Dar e o colindă și o colindă trebuie tratată ca atare: cu sufletul deschis, cum se zice.
2/5
Cântecul „Acadele” de la Delia
Versuri precum „În dulcele stil clasic și deloc tradițional” sau „Boicot, boicot, dacă țin regim nu pot”, dar și bluza în culorile curcubeului pe care scrie „Love sees no colour” sunt trimiteri mai mult decât evidente către libertatea de expresie, egalitatea de gen sau discriminarea în funcție de orientare sexuală. E pop cu substrat socio-politic (am simțit că vine după „Trăiește frumos”), teribil de simplu & dansant, pe trap american, dar și cu nuanțe rusești (da, se întâmplă niște lucruri intrigante în limba lui Putin, vezi Serebro, Rasa, Vremya i Steklo sau ucrainienii Kazka).
4/5
Albumul The Great Scheme Of Things de la Fierbințeanu
Exercițiul art-pop al Gabrielei și al lui Cristian Fierbințeanu nu e deloc subtil, ba dimpotrivă, poate fi chiar obositor prin activismul bombastic („Love is the answer / Love is the stupid question / Love is the haters’ excellence / Love is beyond safe and boring respect and / Love is what's left when champagne socialism is gone”) sau banal („Mankind should quit its job just to start thinking”) care-ți e strigat, pretențios, în ureche (mă uit și la tine, Laurie Anderson). Mai degrabă hipioțeală la îndemână cca. Generația Beat.
PS. Albumul a venit la pachet cu un performance (dans, elemente vizuale și teatru) și un film experimental constituit din videoclipurile tuturor pieselor de pe album.
3/5
Cântecul „Lucis” de la Alternosfera
Nu trec nici 20 de secunde și îți dai seama că e un cântec al moldovenilor – emo sci-fi indubitabil nu doar datorită versurilor cu trimiteri celeste, ci și a synth-urilor & riff-urilor cosmonostalgice. Nu sună nimic așa în muzica cântată în limba română și nu cred că tre’ să mai fac reclamă sensibilității cu parfum de Chișinău. Așadar, trimitere evidentă către „Luceafărul” și, bineînțeles, către umbre suicidale, cum stă bine oricărui cântec la limita dintre agonie și extaz marca Alternosfera: „Maratonul iubirii și-a întâlnit finaliștii / Cu busturi din bronz te decorează legiștii / Otrăvind a 39-a primăvară a vieții / Domnul Mihai nu știa că mercurul omoară poeții.”
4/5
Cântectul „So generous of you” de la Greetings Sugar
Experimentul duoului de a compune un cântec pe săptămână a continuat și în noiembrie, iar dintre toate am ales una care iese din paradigma new wave, pe care oricum au cam răsucit-o pe toate părțile. Deși prozaică (mâini captive în nisip, oase prinse de pietre, ghimpi, urcuș & coborâș, finalmente eșec), „So generous of you” te prinde prin compoziția blues & gospel onestă (cu un strop de sintetizator către final) și vocea (mai) calmă & (mai) profundă (decât de obicei) a lui Ștefan Eremia.
3/5
Cântecul „Ra” de la Inna
Românca noastră cu succes năucitor (onorarii și număr de spectatori care ajung și la cifre cu cinci zerouri) în America de Sud a evoluat anul ăsta către tot felul de estetici între Michael Jackson, Madonna meets Cindy Lauper, Debbie Harry, dar și un disco de Art Department newyorkez (hey, Blood Orange?). E kitsch cu „de toate”, iar mai nou a virat către mimare flamenco (vezi Rosalia) și cumbia. În același timp, mereu cu un ochi la young & edgy (vezi colaborările cu Carla’s Dreams sau Emil Rengle), bifează trenduri socio-politice (de la proteste la drepturile comunității LGBTQ) și e implicată serios în donații și campanii umanitare.
Deși în general tăcută, în jurul ei se spun multe lucruri: videoul ăsta mi se pare grăitor în acest sens, care e pur și simplu artă contemporană pe lângă fundulețe pe câmpii și side boobs la plajă (jos pălăria, domnule regizor Bogdan Păun), iar multe dintre comentarii sunt undeva între „Like dacă îți plăcea mai mult vechea Inna” și „Curvo, nu mai emula cultura asta înapoiată.”
3/5
Cântecul „Food Chain” de la Lucia
„Welcome to the food chain, / Drinks on the house! / Welcome to the food chain, / The cat or the mouse”; îmi scapă la modul maximal sensul acestor cuvinte. Apoi: „Wild dreams, / Wild lights, / Wild honey. How'd we get here?”. Cum am ajuns unde? Nu văd nimic problematic. Luăm, totuși, în considerare faptul că single-ul e de pe albumul Samsara, scos în primăvară, al cărui titlu ne ajută, cât de cât: Lucia vorbește despre mediu, consumerism și alte lucruri „grele”. E foarte precaut totul, însă, și Lorde-anost. Pe de altă parte, de urmărit Corina Andrian, cea care s-a ocupat de regia videoului.
2/5
Cântecul „Rock your body” de la Mes Quins feat. Delia
Exercițiu ironic în pop franțuzesc, piesa începe deCrecyan, dar continuă étrange. Câștigă, în schimb, pe debit, firește, pentru că Silviu Gherman vorbește într-o „pardon de franceza mea” pe alocuri delicioasă („On est sombres, vous solaires / Suce la bite hip hop français / Ouest Europe, paradis / Est Europe, circumcis”). Altfel, absolut toate glumele previzibile despre Mes Quins care o fac celebră pe Delia s-au făcut deja pe pagina YouTube a cântecului. În contextul unei colaborări inedite cu HaHaHa Productions a lu’ Smiley, curios de văzut cum va evolua Mes Quins și mai ales dacă o vor face către astfel de „jucării” relativ lejere față de producțiile din trecut.
3/5
Unde-i vezi?
Lucia cântă pe 21 decembrie la unteatru, iar pe 24 ianuarie la Hard Rock Cafe – acolo ajunge și byron pe 8 februarie. Delia e pe 27 decembrie la Berăria H, tot acolo și de Revelion. Alternosfera cântă și lansează album pe 22 februarie, la Arenele Romane.