De la o vreme, o grupare misterioasă plantează în haosul virtual poeme cu formă fixă, scrise la cald de autori și autoare ale noilor generații de la noi, anchete și discuții critice despre scris & literatură. I-am rugat pe câțiva dintre cei care au pus la cale Mafia Sonetelor să ne spună pe scurt filosofia acestei noi comunități literare și să ne împărtășească câteva dintre poemele publicate până acum.
Mafia Sonetelor s-a născut inițial ca un grup de chat pe messenger, la inițiativa unor prieteni dornici să-și arate și să-și dezbată căutările și experimentele poetice în jurul sonetului. Prima formulă a grupului a fost cea formată din autorii Mihnea Bâlici, Andrei Doboș și Florentin Popa, cărora li s-au alăturat după o vreme Ioan Coroamă și Vlad Moldovan. După o serie de inițiative și proiecte comune, intervin într-un mod firesc discuțiile despre o eventuală tranziție spre un spațiu de expresie culturală, menit să revitalizeze interesul și mizele poeziei formale. Ca urmare, după depășirea tuturor impedimentelor logistice, cei cinci poeți decid că e timpul să își coaguleze forțele pentru a duce la apariția unei reviste de poezie orientate pe explorările formei, revistă mai mult decât necesară în peisajul literar autohton.
Colectivul redacționaldorește să reconcilieze experiența structurilor formale cu perspectivele poeticilor recente și actuale, perspective ce tind să înțeleagă prin formă inerent un tip de constrângere. Mafia Sonetelor apare ca o platformă ce demitizează această aură negativă din jurul formei, pentru a arăta, că, departe de a fi un interes desuet, interesul formal cuprinde foarte multe arealuri de explorare, de la reabilitarea sextinei lui Arnaud, până la înțelegerea și cercetarea tehnicilor de producție procedurală (mezostihul/acrostihul, algoritmul diastic, cut-up-ul popularizat de Burroughs sau procedura stocastică a lanțurilor Markov). Redacția nu se încrede în dihotomiile reducționiste dintre constrângere și libertate de expresie, conceptualizând mai curând forma ca un teritoriu relațional între ce este înăuntrul și în afara unui poem, astfel încât chiar și formele fixe să capete un potențial de fluidizare a unui text. Dacă asumăm că atenția pentru formă este o constrângere, în niciun caz nu este o constrângere negativă și resentimentară, ci o constrângere generativă și creativă, care poate duce la soluționări ingenioase și inedite pe mai multe paliere ale textului, precum cel sintactic, cel ritimic/prozodic, sau cel ce ține de construcția imaginarului.
Situându-se undeva într-o zonă de mijloc, departe de tradiționaliștii și reacționarii ce optează pentru o oglindire fidelă, obiectivă și epigonică a marilor tradiții istorice ale formei, și la fel de departe de radicalii ce neagă forma ca un dat imanent textului și descalifică din oficiu orice preocupare formală, cei de la Mafia Sonetelor preferă o abordare a interacțiunii transgresive, în care ideile de tradiție și progres nu mai sunt văzute secvențial și agonistic (tradiția ca fiind cea care premerge progresului, progresul ca fiind cel trebuie să depășească și să chestioneze tradiția). Dimpotrivă, ele sunt percepute transversal, ca două orizonturi permeabile și cameleonice, care-și pot împrumuta reciproc din coloratură, și care își pot dezrădăcina sau depeiza anumite straturi din pielea lor, pentru a genera rădăcini aducătoare de folos în celălalt orizont. Se ajunge astfel la o platformă care nu caută un singur orizont în caracterul său plenar sau total, nici vechiul pentru vechi, nici noul pentru nou, ci mai curând o posibilitate de dialog istoric și artistic a acestora, o posibilitate de redescoperire a unei conștiințe formale uitate, și resemnificarea ei în parametri actuali.
✯✯✯
Cerulean
de Alex Văsieș
I
Pe o stâncă neagră, la un vechi castel,
coborâm spre apă. Te gândești la el
și îți simt în palmă nerăbdarea tristă
de-a te-ntoarce acasă, dar cine insistă
când se concentrează poate să transfere
din vinovăție direct în trecut.
Ochii tăi albaștri ard ca două sfere,
numai că de mine nu mai ard demult.
Mă-nveți să fac pluta, deci plutim spre vest,
cumva după soare, deși e funest
și eu de la tine nu mai prind căldură.
Vezi inima ștearsă de pe geamandură?
II
Sună telefoanele noaptea jumătate.
Nu mai pot relație. Deci pe bune, frate,
miercuri, fără tine, am dormit o zi
și plângeam în vise ca să nu mai vii.
Inima de frică mă frige și-acuma,
am smuls-o prin haine, o smulgeam întruna
doar ca să mă lași, doar ca să dispar,
ascunsă sub apă fugeam într-un bar,
dar tu mă tot găseai ca un uragan.
Prin televizor, prin phone, prin orice ecran.
Apoi te-am confundat c-un fel de putere
și-n tăcerea nopții am văzut cum toată
viața mi se scurge prin zeci de artere
spre apă. În lumină polarizată.
Deci s-o zic mai simplu: m-au prăjit complet
zilele cu tine. Nu știi cât regret
dimineața aia când am luat mașina
și-am plecat la mare. Și a cui e vina
că până pe plajă ne-am tot hârjonit,
parcă într-o transă, liberi în sfârșit?
Și doar transpirația limpede, sărată
mai punea distanță în pofta căscată
înaintea noastră, când trecutul greu
s-a lăsat pe mine. Și mi-a dat neveu.
III
Cred că sunt regrete, deși nu simt nimic.
Când se lasă seara mângâi tot ce stric,
numai că de mine nu mai arzi demult.
Am ales să fac asta, altfel n-am putut.
(*aici puteți da play pentru varianta minimal techno a poemului, cu muzică de Ștefan Baghiu și versuri citite de Alex Văsieș)
✯✯✯
Întunericul
de Lavinia Braniște
La geam, în întunericul adânc și sumbru,
Știind că după mine vine de departe,
Am început de la trei ani și jumătate
Să-l simt pe diavol cum se uită înăuntru.
Bunică-mea venea cu lemne pentru foc.
Pe lângă ea intra și iarna cea vrăjmașă.
Pe sobă, sus, se dezgheța câte-o cămașă,
Eu-i luam toporul și-l puneam la loc.
Pe necuratul l-am avut mereu în spate
Și l-am primit. Așa a fost să fie.
Femeile-au văzut de la început că am păcate.
Și Sfântul Gheorghe mă vedea, cu ochii lui de aur.
Când mă duceam să-l pup, la liturghie,
Eu ajungeam doar până la balaur.
✯✯✯
Totem Beats
de Bogdan Vișan
când, cu ochii mijiți, abia distingem
locaș, înaintăm în suprindere.
ne ținem aproape, cu forță ne prindem,
spre totem urmărim aprindere.
în jur vegetație poartă seva încântător,
trupuri se alipesc trupurilor scorțoase.
lumină-i defectuoasă în răzor,
un fel de mana nouă-n trupuri pioase.
îmi ceri din îndemnuri tribale minune s-aprind,
răsună beat de semnale suprageniale –
urale. și-urale-n trupuri și-n locuri surprind.
ciorchini de măceșe zdrobiți cu răbdare
în gurile noastre. dinamica sacadează curând –
vertigo-n ceața și-n ramuri sudoare.
✯✯✯
Sonet
de Jesica Baciu
mi-am simțit capul fierbinte, singur
compresa din ierburi s-a destrămat
de ce mă strigi ca un nevertebrat
speranțe pierdute desigur
în feelingul pe care îl am față de noi
n-am investit o putere supraomenească
ci doar am găsit-o acolo, greoi
o să fiu aici în asana flască
lângă copacul creț stropit de noroi
dar tu ce faci când timpul e în toi
valuri în realitatea cu trifoi
probabil ca o plantă adusă în casă iarna
slăbită și chinuită de întuneric
dar cu steluțe fierbinți înfășurate la gât
✯✯✯
Samară
de Mihók Tamás
deschid geamul – arțarul – fructele lui sărace
se scutură-n vânt – testicule dezafectate
sunt trist și surmenat – le văd blurate
toată iarna-am butonat ca dispecerii de ace
mai fusese-n prima linie și corbul
cu penaj lucios și cotonog
dar o dronă l-a trimis ’napoi pe bloc
țâncul din vecini – mânca-l-ar morbul
între râsete isterice și glii frivole
ca un utilaj necontrolat de mă debarc
în visul ursului ce-a coborât în parc
să-și vâre laba-adânc în caserole
n-am să mai neg politic nicio clipă
vâltoarea în cădere-a seminței cu arípă
✯✯✯
FORȚĂ
de Florentin Popa
sunt dimineți când mă trezesc la 5 și mânc semințe
luna și soarele stau amândouă cearcăn
și stau și eu - ca o prăsea înghesuită-n teacă
și nu mai meditez spre binele niciunei ființe
tâmple de pâslă și craniu ușor, de nucă seacă
aștept să se petreacă, să pățesc, să dea sentințe
însă - fantast și leneș, beizadea și prinț - e
altcineva care s-a tolănit în mine și nu pleacă.
și-aș vrea să cânt, bro, dar mai bine ascult
să scriu - dar am un metru cub de carte necitită
să dorm, dar m-am desprins deja de lângă tine
așa că mint: că-mi doresc foarte mult
foarte mult să eliberez o anumită
forță din mine. FORȚĂ. forță din mine
✯✯✯
Skyline
de Maria Miruna Solomon
macaraua care sfidează și sfidează
puful cețos
după-amiaza zgomotoasă.
zâmbetul dințos?
nu degeaba
lock eyes with da sun, sfios să-ți
zică el cum stă treaba.
la înălțime
superbă soarelui taraba.
drumul mi-e bătut pân la tine
și știi deja
că vin cu merinde.
nu mă neglija,
din skyline culeg vapori mănunchiuri.
și-n plină iarnă nu te deranja
să prepari feluri și feluri,
sau să scoți fotocolor.
imediat lucrez la spelluri.
acum mă preocupă geometria razelor.
când ajung mâncăm și tangerine.
uite bondarul cum extrage poliflor.
dar fără griji că nu uit de tine.
în underground dansează și dansează,
sunt fericită și loială ca un câine.
✯✯✯
semilună
de Mădălina Căuneac
visez că sunt copil și că tu mă legeni
în brațe, îmi cânți descântece
iar când e frig – mă acoperi
îmi ții fruntea caldă cu palma ta cărnoasă
și îmi cânți descântece; când e cald
ai grijă să mă stropești cu apă
luată pe vârful degetelor: îngrijit și cu teamă
Îmi dai pe corp, pe față, pe creștet
și îmi cânți descântece
visez că sunt din nou copil
în trup de adult – că simt ca un copil
nediluat și pur. sunt prinsă într-o mare
de nori – e cald și fuzzy
iar când mi se cântă adorm.
Foto main: Fortepan