În timp de pandemie, într-o lume controlată oricum de corporații, ce poate fi mai frumos, ce evadare mai plăcută și ce escapism mai eficient decât să joci trei jocuri care te pun în slujba unor corporații? Sau, cum ne arată unul dintre cele trei jocuri recomandate mai jos, „sunetul care rezultă în urma izbiturilor repetate cu capul de perete poate fi ceva frumos și inspirațional. Mai ales dacă ai băut înainte.”
Lobotomy Corporation
Lobotomy Corporation este un joc inspirat de proiectul online SCP Foundation. Site-ul cu același nume găzduiește numeroase texte horror sau SF, un fel de narațiune colectivă sau creepypastas, scrise de autori și autoare anonime. Primul text de genul ăsta și-a făcut apariția pe boardul /X/ al controversatului message board 4chan, unde, de altfel, s-a născut și termenul creepypasta. În acest univers ficțional, organizația SCP Foundation colecționează și analizează entități sau obiecte paranormale. Dacă vă sună un pic cunoscut, e pentru că asta-i intriga filmului Cabin in the Woods, dar și a jocului Control de la Remedy Entertainment. Realizat de developer-ul sud-coreean Project Moon, Lobotomy Corporation te pune în pielea unei persoane Manager, care se numește X. Jocul este format din două secțiuni, care alternează: partea de monster management, gameplay-ul propriu-zis, și partea de visual novel, unde vei descoperi mai multe lucruri despre poveste.
În prima zi de manageriat, vei vorbi cu AI-ul Angela și vei afla că lucrezi pentru o companie care furnizează un tip aparte de energie, produsă prin interacțiunile angajaților și ale angajatelor cu creaturile numite Abnormalities (Anomalii). Job-ul tău este să gestionezi aceste interacțiuni (care se desfășoară sub forma unor interogatorii, în care angajatul sau angajata trebuie să intuiască ce gândește entitatea captivă) într-un mod optim, astfel încât să reduci riscurile de evadare ale Anomaliilor și să produci cât mai multă energie pentru companie. Pentru asta, va trebui să ajungi să cunoști originile entităților. Fiecare Anomalie are o poveste în spate, un anumit mod de-a se comporta sau de-a răspunde la diverși stimuli, lucruri care ți se vor dezvălui pe măsură ce angajații și angajatele petrec mai mult timp cu ele. Gameplay-ul este destul de complex și e indicată parcurgerea tutorial-ului înainte de-a începe prima zi.
Pe măsură ce zilele trec și vei putea accesa alte zone ale companiei, Anomaliile vor deveni mai imprevizibile, iar persoanele pe care le angajezi vor trebui echipate cu costume și arme speciale (extrase din energia adunată) pentru a face față presiunii psihice exercitate de Anomalii. Nivelul de satisfacție al job-ului de la Lobotomy Corporation e foarte ridicat, pentru că munca pe care o depui implică a-i pune pe alții să o facă în locul tău. Și e o muncă pe care o poți repeta, supunând echipa pe care o conduci la aceleași travalii psihice și fizice, pentru a deveni cel mai bun manager din istoria companiei.
Yuppie Psycho
Un joc pe placul meu este Yuppie Psycho, un survival horror pixelat de la developer-ul Baroque Decay. Cel mai bun survival horror despre căutarea unui job este acela în care îl găsești. Tu ești Boris Pasternak și nu ai clasă de loc, mai exact faci parte din Clasa G (prestigiu social redus și ai toată viața în spate). Dar ai nume de revoluționar rus. Însă înainte să începi lupta împotriva corporațiilor, citând din Lenin sau Kollontai, din cubicul în cubicul, mai întâi trebuie să te angajezi la o corporație. Din fericire, jocul te pune în costum și cravată și te îndrumă spre primul tău job încă de la început, într-un tramvai plin de oameni care se grăbesc la job, ca să urci scara socială și să devii o clasă respectabilă, la corporația Sintracorp.
După ce te familiarizezi cu atmosfera din corporație (și cu un coleg pe care îl vei traumatiza când va afla că și-a pierdut timpul dialogând cu un om din clasa G), vei avea opțiunea de-a semna un contract. Poți să și refuzi, iar atunci se termină jocul. Este primul ending al jocului, pentru că refuzi sa-l joci. Dacă semnezi contractul, la ultimul etaj al clădirii, cu pardoseala mânjită de dâre sângerii și un monitor pe care scrie KILL THE WITCH, atunci îți poți începe ascensiunea în lumea corporatistă (firește, pentru a submina capitalismul din interior!), ghidat de o coloana sonoră optimistă compusă de Garoad, în timp ce-ți ies în cale personaje ciudate și întâmplări bizare, care vor face cravata să ți se strângă în jurul gâtului.
Misiunea ta este readuci lucrurile la normalitate (capitalistă?). Iar pentru asta trebuie să omori vrăjitoarea. Dar cine e vrăjitoarea? Capitalismul rău care nu lasă capitalismul bun să se manifeste în mod pozitiv între pereții corporației Sintracorp? O întruchipare misogină a subconștientului lui Boris supărat că l-a părăsit prietena? Sau KILL THE WITCH este strigătul de ajutor al corporației care se simte amenințată de o entitate revoluționară, și deci e indicat să te aliezi cu ea, nu s-o înfrângi, pentru că, una peste alta, ai nume de revoluționar rus? Află răspunsurile la aceste întrebări lucrând la corporația Sintracorp.
VA-11 Hall-A: Cyberpunk Bartender Action
În VA-11 Hall-A, jocul retro-futurist cu estetică anime realizat de Sukeban Games, ești Jill, o barista care lucrează în barul eponim (pronunțat „Vallhalla” de către personaje) din orașul distopic Glitch City, unde mega-corporația Zaibatsu Corp. dezvoltă tehnologii experimentale, din domenii precum nanotehnologia sau AI. Aceste tehnologii sunt testate pe populație, înainte de-a fi folosite în alte zone, motiv pentru care orașul a fost poreclit „Cobaiul lumii”. Zaibatsu Corp. are de partea sa atât poliția, reprezentată de gruparea The White Knights, cât și diverse surse de știri, cum ar fi aplicația The Augmented Eye, pe care vei putea accesa articole despre diverse evenimente când te întorci acasă de la bar. În decursul celor 19 zile cât o să dureze aventura ta în lumea din Glitch City, majoritatea timpului ți-l vei petrece în bar pregătind băuturi, vorbind cu oameni sau schimbând melodii pe Jukebox. Oamenii își povestesc experiențele, în timp ce tu asculți. Ingredientele pe care le folosești pentru a crea băuturile (cu nume ca Adelhyde, Bronson Extract, Flanergide, Karmotrine sau Powdered Delta) au un impact asupra modului în care decurg conversațiile.
Nu vei putea salva lumea, nu vei da jos fascismul, dar o să înțelegi de ce nu și de ce e ok să nu intrând în contact cu viața intimă a clienților și a clientelor pe care le servești. Coloana sonoră, din punctul meu de vedere elementul subversiv al jocului, realizată de același Garoad, este foarte antrenantă și total opusă atmosferei sufocante din oraș, dar funcționează pentru că mesajul pare să fie că viața merge mai departe și nu are sens să te oprești și să te uiți în urmă, chiar dacă în fața ta e zidul capitalismului, chiar dacă dai cu capul de zid, sunetul care rezultă în urma izbiturilor repetate poate fi ceva frumos și inspirațional. Mai ales dacă ai băut înainte.