În urma burselor oferite cu un an în urmă, Centrul de Fotografie Documentară lansează în curând primele șapte albume din Colecția CdFD, prima colecție dedicată fotografiei documentare din România. Sunt în lucru 13 povești noi, 7 mini cărți foto și - încă o premieră pentru spațiul .ro -, primul proiect de grup de fotografie documentară realizat exclusiv de fotografe.
Daniela Groza este una dintre autoarele acestui proiect colectiv, a cărui temă este familia - concept care în ultima vreme fost, în contextul referendumului declanșat de Coaliția pentru Familie, mai discutat ca niciodată în spațiul public românesc. Doar că în vreme ce referendumului avea ca miză o restrângere și o încremenire a definiției familiei, proiectele de fotografie documentară explorează cât de dinamice, încâlcite și nuanțate sunt, de fapt, realitățile familiilor.
Daniela Groza, care-și împarte viața între România și America (despre povestea ei și plecarea în SUA puteți citi aici), a urmărit în seria foto „Cealaltă familie” istorii de viață ale unor femei LGBTQ din România, relația lor cu familiile de care aparțin, dar mai ales viața lor în cuplu și în familiile informale pe care și le-au întemeiat, chiar dacă nu sunt recunoscute legal. Proiectul Danielei, la rândul ei membră activă și dedicată a comunității LGBTQ, aduce la un loc fotografia documentară și activismul, într-un moment tensionat, când mișcările conservatoare pun în mișcare campanii ample de dezinformare și discriminare a celor care nu se „aliniază” la orientarea heterosexuală. „Cealaltă familie” e în același timp un act de curaj, atât din partea autoarei, cât mai ales din partea femeilor care au acceptat să fie fotografiate și să vorbească deschis despre propriile familii și despre ce înseamnă să recunoști că ești diferit într-o lume care te presează să fii la fel.
Întrebările administrative: cât timp ai lucrat la proiectul ăsta și prin ce locuri ai fotografiat?
Proiectul a fost demarat cândva în iulie, după revenirea mea în ţară. Locuiesc între New York şi Bucureşti de aproximativ doi ani. Am anunat pe Facebook şi Instagram, nu am ştiut cum altfel să iau legătura cu viitoarele participante, şi mi-au răspuns în jur de 35 de persoane. De la mijlocul lui iulie până la început de octombrie am coordonat călătorii la Timişoara, Cluj, Braşov, Iaşi, Piatra Neamţ, Târgu Mureş şi Tulcea. Am la dispoziţie un an să termin proiectul, însă având în vedere că şederea mea este relativ scurtă în ţară, am accelerat un pic procesul.
Cât de greu / ușor ți-a fost să le convingi pe aceste femei să se lase fotografiate, mai ales în contextul ăsta destul de tensionat, generat de inițiativa Coaliției pentru Familie pentru modificarea definiției familiei?
Înainte să răspund la întrebare, aş vrea să completez contextul în care acest proiect a fost realizat. Genul de fotografie documentară care implică şi portrete este un teren relativ dificil pentru mine: foarte rar am fotografiat străini, şi asta pentru că am accese de timiditate când vine vorba de a acosta oameni pentru proiecte. Timiditatea se trage din copilărie, şi este exacerbată de domeniul în care mă specializez, fotografia fiind unul dintre cele mai invazive forme de artă. Când implicăm alte personaje (am şi o serie de autoportrete la activ) în narațiunile cu care lucrăm - şi în cazul de faţă narațiunea este a unei comunităţi fragile, invizibile, înfricoşate şi de mult ori negată -, ca artiști-activiști este important să ne însuşim responsabilitatea de a le purta povestea mai departe în cel mai respectuos şi autentic mod posibil. Asta presupune un anumit antrenament mental, intelectual şi poate chiar şi spiritual, pentru a fi prezenţi în totalitate, pregătiţi să ascultăm fără judecată, debarasaţi de orice fel de ego – nu este loc de ego sau megalomanie aici. Numai aşa putem transmite energia şi importanta proiectului celor care sunt dispuşi să devină vulnerabili în numele istoriei şi comunităţii noastre.
Să revin: la început mi-am contactat amicele gay, care - culmea - au refuzat. În urma refuzurilor, îmi mai rămăsese o singură cale: social media şi norocul, aşa că, după un anunţ pe Facebook şi instagram, în decurs de câteva zile zeci de mesaje din toate colţurile ţării au ajuns la mine. Personal, am mare încredere în genul acesta de comunicare şi propagare a unor veşti, idei, etc. În cazul de faţă, faptul că nu constrângeam pe nimeni să participe la această „mișcare de informare a populației”, cum o numesc eu, a fost un factor incredibil de puternic care mi-a dat avânt să întâlnesc fiecare participantă. Nu a trebuit să conving pe nimeni, cele care au participat, au participat de bunăvoie şi şi-au asumat un curaj incredibil, chiar şi în cazurile în care întâlnirile nu s-au materializat în fotografii.
Care ar fi, pentru tine, și pentru femeile din proiectul tău, o definiție a familiei, așa cum o trăiesc în viața de zi cu zi? De asemenea, cum se împacă aceste familii de facto, ale persoanelor LGBT, cu familiile din care provin aceste femei - cât de deschise sunt, de obicei, acestea din urmă, să accepte noua familie și care sunt cele mai semnificative urmări atunci când ele nu sunt deloc deschise să accepte?
Coaliţia pentru Familie şi referendumul care a avut loc şi care eşuat luna aceasta, a insistat atât de mult pe această definiţie rigidă a familiei tradiţionale, că încep să cred că aceşti tradiţionalişti, purtători de stindard al „familiei perfecte”, au ratat una dintre cele mai bogate experienţe ce le poate avea o fiinţă umană: contactul cu necunoscutul. Nu-mi imaginez ceva mai fascinant decât actul de a asculta ofurile şi victoriile unei alte persoane. Cu alte cuvinte, de a asculta despre ce înseamnă viaţa pentru altcineva: dilemele, norocul, fericirile, dar şi neîntelegerile ce se ivesc în viaţa unui om sunt imposibil de negat oriunde am fi în lume, şi indiferent de clasa socială sau cultura din care facem parte. De multe ori, acest ansamblu de trăiri implică viaţa de familie, viaţa în relaţie – cu familia în care ne naştem, şi ulterior, viaţa în relaţie, platonică şi/sau amoroasă, cu alte persoane.
Nu este, oare, o nebunie, nu suntem, oare, mai săraci, prin negarea, ignorarea şi împietrirea spectrullui de emoţii produse într-o viaţă întreagă? Familia ideală există şi este rară, indiferent de orientarea sexuală a partenerilor. Pentru mine, această „perfecțiune” înseamnă: Dragoste. Înţelegere. Respect. Admiraţie. Aceste definiţii nu vin la pachet ca aparţinând exclusiv cuplului heterosexual. Ele nu au gen.
Uite, ca exemplu mai concret, aş vrea să menţionez un alt proiect al meu pe care îl desfăşor în ţară de aproximativ doi ani: BE KIND FOR REAL. Este un proiect prin care donez bani din vânzarea unor tricouri, dar partea cea mai interesantă şi dinamică a proiectului este că încerc să întâlnesc aproape toţi cumpărătorii tricourilor. Și stăm la discuţii destul de des, câteodată chiar şi 10 ore (s-a întâmplat asta de câteva ori.) Nu fac fotografii, nu înregistrez nimic, ne ascultăm poveştile personale, empatizam prin comunicare, simţim ceva! într-un mediu liniştit şi lipsit de judecată. Sute de povesti cum nu se poate mai diferite, din care nici măcar o singură dată nu s-a întrupat ideea că familia tradiţională a produs copilul perfect, şi că acest lucru este standard şi majoritar. Cu privire la poveştile celor care au participat la proiectul foto, las la discreţia participantelor să se deschidă. Am insistat ca proiectul să apară în acest format: fotografie + text personal, scris în cuvintele lor, needitat.
Cum afectează viața unei astfel de familii informale faptul că, odată cu acest referendum, au explodat valuri de fake news legate de persoanele LGBT?
Efectul cel mai profund pe care l-am observat este sentimentul de singurătate, de alienare. Singurătatea este apăsătoare şi produce dubii ce nu ar trebui să existe – ideea de a fi „greșit”, de a nu fi ceea ce „trebuie” să fim, şi anume exclusiv heterosexuali - se amplifică şi poate dărâma mental chiar și cel mai puternic individ. Este extrem de important pentru orice individ care aparţine unei minorităţi şi care s-a lovit de discriminarea provenită din ură şi neînţelegerea acelei minorităţi, să ştie că nu este singur, că problemele lui au fost încercate şi de alţii şi că există un alt individ sau un grup de susţinere care vorbeşte aceeaşi limbă, şi la prorpiu şi la figurat, care poate ajuta într-un fel sau altul. Practic, ideea de susţinere este baza acestui proiect. Fiind relativ invizibile până acum, noi, femeile gay/bi/curioase de peste tot din ţară, nu am avut pârghia istorică necesară să dovedim că tot timpul am existat, o pârghie fundamentală la care ar trebui să recurgem pentru alinarea rănilor produse de discriminare. Deseori am auzit argumentul că am apărut din senin, din încăpăţânarea Vestului de a impune o lume desfrânată şi progresistă asupra Estului pios şi ultra-cuminte. Nimic mai departe de adevăr, şi tocmai de aceea trebuie rescrisă istoria sau, în cazul comunităţii femeilor gay din România, demarată.
Tu îți împarți viața între România și New York, unde căsătoria persoanelor de același sex este legală. Din propria experiență și a celor pe care-i cunoști, cât de greu / ușor a fost acest proces, al acceptării familiilor LGBT în cadrul societății extinse? Cum vezi tu, ca locuitor al NY-ului, exercițiul de acceptare și toleranță față de cuplurile LGBT, în acel context?
New York-ul este un oraş special şi cred că oricine a vizitat acest oraş va putea cădea de acord asupra aspectului libertăţii de a fi: aici nu există sau nu mai există „anormal”. Este un melanj atât de parfumat de culturi, etnii, orientări sexuale, afiliaţii religioase, încât eşti considerat uncool dacă te opui acestei pluralităţi minunate. Am avut noroc să nu întâlnesc discriminare bazată pe faptul că sunt gay, nici din partea prietenilor, a angajatorilor, etc. Dar homofobia este, până la urmă, o fobie alimentată de varii circumstanţe care nu depind de locul geografic, nu este şi nu va fi eradicată total, nici măcar aici. Important este exact acest aspect legal pe care l-am câştigat din greu şi care a schimbat, încet-încet, atitudinea oamenilor faţă de minoritatea noastră.
Care ar fi cele mai importante câteva lucruri pe care le-ai învățat lucrând la proiectul ăsta?
Revin la pregătirea mentală despre care am scris mai devreme: a asculta un om şi a-i transmite încredere şi entuziasm faţă de un proiect foto activist a fost, pentru mine, cel mai important aspect al proiectului. În România, fotografia are încă de câştigat teren în domeniul artelor, aşa că munca cu oameni extrem de vulnerabili a devenit o dublă provocare: să înlesnesc un dialog despre comunitatea LGBTQIA şi cum ne regăsim în ea în 2018, şi să dezleg taina fotografiei ca agent activist, ce poate ajuta comunitatea noastră poate nu imediat, dar în timp, cu efort susţinut şi încredere. Mi s-a părut important să nu insist cu persoane a căror poveste este fragilă şi am învăţat să stăvilesc impulsul de a le convinge pe cele nesigure de participare – până la urmă, faptul că aceste femei au avut curajul să-şi deschidă sufletul şi să-mi încredinţeze lucruri intime a fost de ajuns să simt că lupta continuă, chiar dacă câteodată încă timid. Avem o mare nevoie să fim ascultaţi şi sunt extrem de fericită că mi s-a dat această oportunitate, să întâlnesc femeile nu numai din comunitate, dar şi din ţara mea natală.
Daniela Groza a studiat literatura la Berkeley, lucrează ca șofer de UBER la New York și ca fotograf documentar pe linia SUA-România, unde își investighează propriile rădăcini. Proiectele ei foto sunt căutări prin istorie personală („Mere Mer”), intimitate („Beds”) și forme ale lui acasă („România 2016”). E activistă pentru drepturile persoanelor LGBTQ și fondatoare a proiectului BE KIND FOR REAL.
Acest material este realizat în parteneriat cu Centrul de Fotografie Documentară- proiectul unui grup de fotografi pasionați de fotografia documentară, care și-au propus să grupeze într-o arhivă digitală, alături de propriile proiecte, tot ce consideră reușit în fotografia documentară românească. Inițiatorii sunt Petruț Călinescu, Ioana Cîrlig, Marin Raica și Ioana Călinescu.
Acest proiect este co-finanțat în 2017-2018 de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).
În aceeași serie, găsiți și:
Foto Preview: Lucian Bran pe urmele meteoriților din România