Începând de azi, până pe 18 iunie, are loc la Sibiu Festivalul Internațional de Teatru (FITS), ediția cu numărul 24. Adică 503 evenimente în 71 de spații, la care participă invitați din 72 de țări.
O simplă privire aruncată pe lista artiștilor invitați îmi (re)amintește că FITS e un festival în care se întâlnesc generații și școli de teatru foarte diferite. Și e bine că se întâmplă asta: Mikhail Baryshnikov, Armin Petras, Akihiro Yamamoto, Ohad Naharin, Pippo Delbono, Alvis Hermanis, Hervé Koubi, Robert Wilson, Roger Guenveur Smith, Noa Wetheim, Gianina Cărbunariu, Silviu Purcărete, Yuri Kordonsky, Bogdan Georgescu, Bobi Pricop, Eugen Jebeleanu sunt câteva dintre numele prezente la Sibiu.
Pentru că tema e iubirea („More Love” zice caietul– program al festivalului), merită menționate niște spectacole care se pliază pe ea. Când spun asta, nu mă gândesc doar la dimensiunea senzorială specifică lui Delbono și Hervé Koubi, ca să dau doar două exemple, ci și la contrastele din spectacolele lor. Dincolo de omagiile-aduse-iubirii, care sfârșesc, de regulă, în clișee teatrale, sunt mult mai provocatoare spectacolele care fac loc contradicțiilor și în care teme ca dragostea și solidaritatea se suprapun cu frica și angoasa. Asta le face și mai relevante în lumea de azi.
Trei recomandări:
Vangelo/Evanghelie
Emilia Romagna Teatro Fondazione-Pippo Delbono Company
un spectacol de Pippo Delbono
Despre Vangelo știm că e o „compoziție corală, concepută inițial ca operă contemporană” (pe muzica lui Enzo Avitabile) și interpretată de orchestră, cor, dansatori și actori ai Teatrului Național din Croația, împreună cu vechii colaboratori ai lui Delbono.
Spectacolele artistului italian (care pot intra și la categoria creații colective) sunt descrise de multe ori ca fiind „suprarealiste”, însă foarte des este ignorată latura lor protesatară. Așa cum observă Fabrizio Fiaschini, profesor la Universitatea din Pavia, „temele omniprezente în spectacolele lui Delbono sunt: război, pace, eros, violență, frică, suferință, speranță”. Farmecul lui Delbono stă, de fapt, tocmai în acest mix între carnavalesc, oniric și un realism extrem de percutant. Și tocmai de aia nu suprinde faptul că spectacolele lui sunt dominate de contradicții: simplitate și kitsch, linii simple și tușe groase, zgomot și tăcere, melodramă și umor.
Biografia lui e relevantă din punctul ăsta de vedere: născut în 1959 în Varazze, Italia, Delbono este un artist profund italian, dar și un dezrădăcinat format într-un cadru cosmopolit. Un admirator înfocat al lui Pasolini, care se revendică într-o oarecare măsură de la tradiția teatrului popular italian, Delbono a fost în același timp influențat de budism (a trăit în Asia câțiva ani) și de dansul oriental. A călătorit foarte mult și a colaborat cu artiști ca Ryszard Cieślak, Iben Nagel Rasmussen sau Pina Bausch.
Poate să-ți placă la nebunie sau te scoată din minți, nu prea există cale de mijloc. Oricum ar fi, n-ai cum să-l ignori pe Pippo Delbono.
Brodsky/Baryshnikov
The New Riga Theatre & Baryshnikov Productions
Regia: Alvis Hermanis
Un spectacol realizat de Alvis Hermanis, cu poezii de Joseph Brodsky, interpretate de Mikhail Baryshnikov într-un one-man-show. Nu prea mai e nevoie de vreo altă recomandare în cazul ăsta, dar ar trebui spuse câteva lucruri care țin de povestea spectacolului. Baryshnikov și Brodsky s-au cunoscut în 1974, în SUA, și-au fost prieteni apropiați timp de două decenii. Brodsky, laureat al Premiului Nobel pentru literatură, mort în 1996, a avut o mare influență asupra lui Baryshnikov - „el a reprezentat adevărata mea școală”, spunea celebrul coregraf și dansator într-un interviu.
„Întotdeauna, când plec într-o călătorie, iau cu mine una sau două din cărțile lui Brodsky. Unele încă sunt prea dificile pentru mine. Îmi aduc aminte vocea lui, îmi amintesc felul în care citea. Câteodată îmi cerea să citesc și-mi spunea <<vreau să aud o altă voce>>. Am avut norocul, câteodată, să fiu primul căruia îi citea.” Din punctul ăsta de vedere, spectacolul Brodsky/Baryshnikov se încarcă cu semnificații multiple, care țin atât de relația celor doi artiști aflați în exil cu limba nativă (spectacolul se joacă în rusă), cât și de valențele polifonice pe care la capătă vocea/vocile lor.
The Barbarian Nights or the first Dawns of the World/ Barbară e noaptea începuturilor!
Compagnie Hervé KOUBI
Hervé Koubi este un coregraf franco-algerian cunoscut pentru stilul lui eclectic și pentru felul în care îmbină elemente artistice dintre cele mai variate: de la arte marțiale și ceremonii sufi, până la hip-hop și dans contemporan.
Spectacolul The Barbarian Nights (pe muzică algeriană&Mozart) pune focusul pe istoria bazinului mediteranean. Spectacolul e prezentat așa: „Cine erau acești Barbari din nord care au luat cu asalt Mediterana? Cine erau acești Barbari din est, Perși, Ionieni și Babilonieni, musulmanii arabi? Ce Istorie necunoscută, remodelată, asimilată sau ștearsă am moștenit noi? Întotdeauna a existat frica de străini, alimentată de confruntarea cu ignoranța și frustrarea.”
Koubi vorbește deseori despre felul în care arta l-a ajutat să-și (re)descopere originile: „A trebuit s-o fac prin dans. Și a trebuit s-o fac împreună cu dansatori din Algeria”. Cât despre modul în care gândește coloana sonoră pentru spectacolele lui, Hervé Koubi spunea: „Vreau să creez o punte între cele două culturi – cultura europeană în care am crescut și rădăcinile mele care se află de cealaltă parte a Mediteranei”.
*
Accesul publicului la evenimentele de stradă din cadrul FITS este gratuit. Pentru spectacolele de interior, accesul se face pe baza tichetelor emise la Agenția Teatrală din Sibiu, de pe strada Nicolae Bălcescu nr. 17, zilnic, între orele 9:00-20:00, până în data de 18 iunie inclusiv. Bilete pot fi achiziționate și online, aici, sau din rețeaua națională a magazinelor Germanos, Orange și Vodafone, Librăriile Humanitas și Cărturești.
Mai multe informații despre festival găsiți aici.