Recomandări / Timp Liber

Scena9 recomandă: săptămâna 19-25 februarie

De Scena9

Publicat pe 19 februarie 2018

Ciudat să se întoarcă iarna în miez de februarie, dar, hei, trăim vremuri ciudate. Numai agenda culturală nu ține cont de efectele schimbării climei și îi dă înainte voioasă spre aglomerarea de evenimente de la început de primăvară. Deja se anunță sezonul de festivaluri, cu un mini sezon de pre-festivaluri. Între timp, lansările, conferințele și spectacolele își văd de ale lor și vă așteaptă prin săli convenționale sau mai puțin. Pe noi ne găsiți la:

Pre-documentare și rușini care nu fac minuni (Ioana)

Warm-up One World Romania 11: Poliecranul muncii emoționale, București, Rezidența BRD Scena9, de joi, 22 februarie, la ora 19.30

Conceptul de muncă emoțională mi-a revoluționat viața. Nu știam că există un concept larg acceptat în psihologie, care explică de ce uneori sunt obosită fără să fi depus munci fizice sau intelectuale. Pentru că uneori depun munci emoționale, cum ar fi: să zâmbesc frumos și să fiu politicoasă, când, de fapt, tremur de nervi; să ascult problemele altora și să le ofer consolare; să nu disprețuiesc atunci când îmi vine. În contextul ăsta, abia aștept să văd video-eseul realizat de Pavel Sterec și Petra Dobruska, cu acompaniament live de Maria Balabaș. (Pentru coloană sonoră, ai un sample de la Maria chiar mai jos.) Mi se promite o instalație cu 25 de ecrane care rulează imagini despre muncă în prezent și trecut, în dialog, problematizând și sondând. Instalația rămâne în spațiul de la Rezidența BRD Scena9 până pe 25 martie, în caz că nu ajungi joi.

Marea Rușine, București, ARCUB - Gabroveni, marți, 20 februarie, ora 19

„De cine este spusă istoria? A cui istorie este spusă şi cum? Cum ne asumăm o identitate?” Asta întreabă spectacolul Marea rușine, scris și regizat de Alina Șerban, pe care o să-l văd joi pentru a treia oară. Despre ce rușine vorbim? Despre sclavia romilor și tăcerea care o sugrumă și azi. Premisa textului e simplă: o tânără masterandă de etnie romă vrea să-și scrie disertația despre sclavia romilor, iar reacțiile pe care le obține de la profesori, colegi și familie acoperă toată paleta rușinii. Frică, jenă, batjocură – sunt toate acolo, într-un spectacol document foarte puternic. Alina Șerban este absolventă de UNATC și Royal Academy of Dramatic Arts (Londra) și, pentru că totul se leagă, anul ăsta e imaginea festivalului One World Romania. Hai cu mine să vezi spectacolul ăsta, ca să-ți scuturi din clișee – și hai marți, pentru că 20 februarie e Ziua Dezrobirii Romilor, când aniversăm 162 de ani fără sclavie a romilor în România.

Muzică spectrală (Diana)

Săptămâna Sunetului preview: Bordreuil/Rowden, luni, 19 februarie, ora 20:00, la Control

Leila Bordreuil și Zach Rowden sunt doi muzicieni din SUA care au trădat muzica clasică pentru chestii mult mai experimentale: muzică free, noise, cold wave. Cei doi cântă la violoncel și contrabas, iar interpretările lor sunt pline de angoasă și căutări, punctate cu momente de liniște. Este o muzică greu de digerat, la care poți să zici un nu clar dacă vrei ceva simplu și rapid, dar care te poate reseta din consumerismul muzical în care ne scăldăm cu toții. Concertul de luni seara din Control este un preview al evenimentului Săptămâna Sunetului. Leila și Zach vor interpreta compoziții de Ana-Maria Avram (1961-2017) și Iancu Dumitrescu, doi reprezentanți ai curentului spectralist, un gen hiper-experimental apărut în anii ‘70. Alegerea compozițiilor nu este întâmplătoare. Zach Rowden este membru al ansamblului Hyperion Internațional, dirijat de Iancu Dumitrescu. Și Leila și Zach sunt obsedați de spectralism.

O carte și-un warm-up (Luiza)

Lansare Bogdan Răileanu, Tot spațiul dintre gândurile mele, Cărturești Verona, vineri, 23 februarie, de la ora 19.30

Nu-mi plac de obicei lansările de carte, cu atât mai puțin alea la care trebuie să vorbesc, dar îmi plac cărțile de debut scrise de autori care au zvâc și condei, așa că trebuie să recomand lansarea primului volum de proză scurtă al lui Bogdan Răileanu, unul dintre absovenții cei mai străluciți ai cursurilor de creative writing marca Iaru&Chivu. Am publicat una dintre prozele lui pe Scena9 - „Mușcă și taci” (un roadtrip la spartul zilei prin Moldova, cu un preot, o măicuță și un deget sfânt), așa că poți citi un preview ca să te convingi că merită să citești și restul. Ne vedem vineri seară, promit că n-o să fie o lansare sforăitoare, ci mai degrabă o discuție relaxată despre prieteni și literatură. Invitat, în afară de autor și de subsemnata, e scriitorul Florin Iaru. Moderează George Onofrei, redactor-șef al Suplimentului de cultură. A, mai zic doar că Marin Mălaicu-Hondrari a scris așa pe coperta a patra de la Tot spațiul dintre gândurile mele: „o carte tonică, prin care autorul ne îndeamnă să ne bucurăm de viață, cu bunele și cu relele ei, și să facem ceva bun pentru viețile celor din jurul nostru” ;)

Afișul evenimentului

Warm-up One World Romania 11: Cross-Talk Radu Jude & Alexandru Solomon, ARCUB, duminică, 25 februarie, și marți, 27 februarie, de la ora 19.30

Iuhuu, miercuri, 22 februarie, începe warm-up-ul pentru One World, un festival de film ca un tur intensiv în jurul umanității și-al problemelor ei mai vechi sau mai noi. Iar dacă ai ratat cele mai importante documentare românești apărute anul trecut, Țara moartă de Radu Jude, despre România anilor 30-40 văzută prin fotografiile din colecția Costică Acsinte și jurnalul medicului evreu Emil Dorian, și Ouăle lui Tarzan de Alexandru Solomon, despre Abhazia răvășită încă de războiul cu Georgia și legăturile invizibile dintre oameni și maimuțe, le poți vedea duminică și marți la ARCUB. Proiecțiile sunt urmate de două discuții între regizori - după proiecția Ouăle lui Tarzan, Solomon îl are invitat pe Jude, iar după proiecția Țara moartă, Jude îl are invitat pe Solomon. Presimt c-o să fie un dialog palpitant&pasionant. Iar dacă nu ajungi la ARCUB, poți vedea dezbaterile live pe CINEPUB. Până atunci, citește interviurile noastre cu Radu Jude - „Nu mi-e simpatică nostalgia” - și Alexandru Solomon - „Când suferă omul, suferă și maimuța”.

O tură cu mașina timpului și una printre scriitorii războiului (Andra)

Lansare Citind Marele Război - Antologia scriitorilor căzuți, Muzeul Național al Literaturii Române, 22 februarie, ora 18

Cum de la o vreme mă interesează din ce în ce mai mult memoria colectivă, apariția unor cărți cum ar fi Scrisori de pe front, a Mirelei Florian, sau această Antologie a scriitorilor căzuți îmi confirmă impresia că tema asta a început să fie recuperată. Poate a venit momentul să ne uităm mai atent, mai adânc și mai responsabil în istorie, să trecem de straturile pietrificate de clișee și propagandă, și să înțelegem un pic mai bine prin ce trece societatea românească. Citind Marele Război este un volum în care Dan Gulea, specialist în avangradă & modernism și profesor de română, adună la un loc 37 de nume - nu neapărat scriitori ca atare, cât și editorialiști, jurnaliști și autori ai unor jurnale de front. Pe toți îi leagă faptul că au documentat, de pe o parte sau alta a frontului ideologic (naționalismul sau socialismul), ori chiar de pe câmpul de luptă, peisajul social și politic al vremii. În zilele noastre, când constatăm din ce în ce mai des că în jurul nostru și prin Europa reîncep să apară episoade care trimit la anii ‘30, e important să înțelegem tensiunile acelor ani, poate vom reuși să nu bisăm la oroare.

Mașina Timpului № 3 x Gallery, 19 februarie, ora 19:30, Gallery (str. Leonida 9-11), București

Tot apropo de memorie colectivă, astă-seară se întâmplă un eveniment organizat de Rezistența Urbană, la care va fi prezentată o arhivă de fotografie documentară super-importantă. E vorba de imaginile făcute de fotograful Willy Pragher în mai multe vieți ale Bucureștiului - de la perioada interbelică, până la perioada Ceaușescu, trecând prin tulburii ani ‘40, cu bombardamente și legionari. Transformarea continuă a orașului e și un act politic, iar de la distanța câtorva decenii, legătura asta se vede și mai bine. Mergeți să dați o tură cu mașina timpului prin oraș, și după aia să faceți un exercițiu de imaginație: cum se vor uita bucureștenii lui 2070 la pozele cu Bucureștiul lui 2018 și ce vor înțelege atunci despre forța politică și administrativă care-l modelează azi sub ochii noștri?

Willi Pragher fotografiat la București de Magdalena Rădulescu.

Teatru educațional și fotbal LGBT (Ionuț)

Foreplay, Centrul de Teatru Educațional Replika, București, vineri, 23 februarie, ora 19.00

Într-o societate în care 22.000 de fete sub 19 ani devin mame în fiecare an (România ocupând primul loc în UE în acest sens), Foreplay explorează condiția lor vulnerabilă, îmbinând ficțiunea cu fragmente de interviuri luate unor mame minoare. Spectacolul (despre care avem și noi o cronică pe S9) este un documentar-colaj ce implică în mod direct publicul și este centrat pe două adolescente în prag de BAC care rămân însărcinate din greșeală. Fiecare provine dintr-un mediu social diferit și reacționează altfel în fața sarcinii. Intrare liberă, pe bază de rezervare.

Primul turneu de fotbal LGBT, Teren Diamon Club, București, 24-25 februarie

Weekendul ăsta vă așteaptă un campionat de fotbal împotriva homofobiei, pe terenul Diamon Club București (atenție, Diamon, nu Dinamo), destinat comunității LGBTQ și susținătorilor săi. Echipele vor avea câte 6 jucători + rezervă, iar reprizele vor dura câte 20 de minute, cu 10 minute pauză între ele. Meciurile încep sâmbătă și se încheie duminică (fiind însoțite de petreceri), iar înscrierile sunt gratuite și deschise tuturor. Formularul de înscriere îl găsiți aici. Evenimentul face parte din Luna Istoriei LGBT, organizată anual în luna februarie. Aici găsiți programul integral.

Fotografie principală de Willy Pragher. București, 1 martie 1940.

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK