Există un loc remarcabil la granița dintre Ucraina și România – un labirint de căi navigabile, lacuri, canale și insule care formează împreună un ecosistem unic întins pe 7.322 de kilometri pătrați. Întreaga zonă, Delta Dunării, e protejată în virtutea statutului său de rezervație transfrontalieră a biosferei UNESCO.
Delta Dunării este cel mai mare ecosistem de deltă din Europa și joacă un rol crucial în purificarea apei. Asigură habitatul a circa 350 de specii de păsări care folosesc delta pentru migrație, iernare sau rezidență permanentă. În plus, rezervația e „casa” a peste 100 de specii de pești, inclusiv populații de sturioni.
Mai mult, delta servește drept refugiu vital pentru speciile pe cale de dispariție, inclusiv nurca europeană, pisica sălbatică și vidra. Ecosistemul ei divers și bogat susține o gamă largă de floră și faună, ceea ce îl face una dintre cele mai importante arii protejate din Europa.
Pe partea românească a Deltei există 25 de localități în care se află în jur de 11.600 de persoane. Zona e cunoscută pentru multiculturalitatea ei. Aici trăiesc laolaltă români, ucraineni și ruși lipoveni. Zona este și o importantă destinație turistică – doar anul trecut a fost vizitată de peste 125.000 turiști, dintre care 115.273 români și 9.800 străini.
După invazia totală a Rusiei în Ucrainei, acest habitat natural a fost amenințat atât de război, cât și de creșterea traficului naval, redirecționat către această zonă. Acest reportaj analizează impactul, dar se uită și la soluțiile la care lucrează atât ucraineni, cât și români, pentru a proteja Delta. De la micile comunități care documentează deșeurile de plastic, la cercetătorii care trag semnale de alarmă, de la acțiuni care pot fi întreprinse imediat la idei care pot fi implementate abia după încheierea războiului, diverse răspunsuri arată numeroasele fațete ale situației, precum și hotărârea oamenilor de a proteja acest colț sălbatic de natură.
În România și Ucraina, Delta Dunării e rănită. Ce putem face ca s-o vindecăm? e o anchetă transfrontalieră semnată de Rubryka (Ucraina) și Scena9 (România), care explorează provocările actuale de mediu din biosfera Deltei Dunării din ambele țări (unele agravate de războiul Rusiei în Ucraina), precum și potențiale soluții, pe termen scurt și lung.
Dunărea e unul dintre cele mai mari râuri din Europa și, pe post de cale de transport naval, e super atractivă. Pe aici sunt expediate grânele ucrainene în țări din întreaga lume, în special în Africa. Asta e și o sursă importantă de venit pentru Ucraina, dar și o sursă prețioasă de resurse pentru țările care primesc cerealele. Canalul Sulina, unul dintre brațurile Dunării de pe teritoriul României, se varsă în Marea Neagră și e folosit în principal pentru navigație. De la începutul anilor 2000, Ucraina a căutat să folosească un alt canal, Bâstroe, aflat pe propriul teritoriu, pentru transport naval.
Când știrile despre proiectul de construcție au devenit publice, acesta a stârnit îngrijorare și opoziție la scară largă. Între mai și octombrie 2004, peste 50.000 de organizații și persoane din 90 de țări s-au adunat pentru a proteja Rezervația Biosferei Dunării. Organismele internaționale, inclusiv Comitetul Permanent al Convenției de la Berna, Comisia Convenției Espoo, Comisia Europeană și Comisia Internațională pentru Protecția Dunării au recomandat sistarea proiectului.
În ciuda acestor eforturi, construcțiile au continuat, deși canalul nu a funcționat niciodată la capacitate maximă. Gura Bâstroe necesita dragare constantă și decolmatarea nămolului pentru a permite navelor să treacă, iar costurile de întreținere erau prohibitiv de mari. În cele din urmă, proiectul a fost considerat nesustenabil și anulat din cauza acestor provocări operaționale și financiare.
Odată cu începerea războiului la scară largă în Ucraina, la început de 2022, nevoia de a transporta mărfuri pe Dunăre a reapărut. Până la începutul anului 2023, Ucraina aproape dublase adâncimea canalului Bâstroe, o transformare care ar putea avea consecințe semnificative pentru ecosistemele învecinate.