Rezidența9 / Film

Corp socialism la Cinevara

De Scena9

Publicat pe 16 iulie 2024

Dacă încă ești prin București și nu știi cum să te adăpostești de căldură, te invităm sub smochinul nostru în fiecare joi, între 25 iulie și 03 octombrie, din nou la Rezidența9 (I.L.Caragiale 32) pentru o experiență de cinema unică: programul de filme rare în aer liber CINEVARA se întoarce pentru a 6-a ediție. 

Tema ediției, Corp socialism, este curatoriată de Ana Szel, Liri Chapelan și Ștefan Ristea și explorează corpul uman, așa cum apare în cinematografia din perioada socialistă în Europa Centrală și de Est. Filmul care deschide sezonul, pe 25 iulie, Ecstasy (Gustav Machatý, Cehoslovacia, 1933), este primul film non-pornografic care redă un orgasm feminin pe ecrane cu actrița Hedy Kiesler, care mai târziu va fi cunoscută publicului drept Hedy Lamarr.

Mai jos poți citi ce spun curatorii despre ideea din spatele acestei ediții. La finalul textului găsești și programul pentru CINEVARA#6 și linkul către biletele pentru proiecții.

Ecstasy (Gustav Machatý, Cehoslovacia, 1933)

Programul a fost conceput pornind de la o idee abstractă privind reprezentarea corpurilor în cinema - care circulă între cei doi poli ai binomului supralicitare (prin crearea unui sistem specific de alimentare și satisfacere scopică a dorinței sexuale)/subutilizare (prin impunerea unor limite morale asupra ipostazelor în care poate fi surprins corpul omenesc pe cameră) - , idee care a fost nu doar aplicată asupra unui spațiu geografic delimitat (Europa centrală și de est), ci și concentrată asupra unei anume epoci istorice - perioada socialistă (cu două excepții - copertă care încadrează temporal întregul program). 

 

Filmele alese își propun să aducă aproape spectatorilor contemporani ipostaze și texturi sociale aflate într-o zonă stranie între familiar și nefamiliar - o formă aparte de exotism care nu derivă din distanța fizică efectivă față de teritorii și culturi necunoscute, așa cum presupune conceptul de bază, ci din distanța temporală resimțită față de un moment istoric din trecutul recent, de care ne desparte o ruptură însemnată de paradigmă. Citite din perspectiva prezentului, divergențele ideologice dintre „atunci” și „acum” contribuie la obscurizarea formelor diferite de organizare socială și predispun inclusiv la recuperarea lor în cheie utopică.  

 

Așadar, filmele socialiste sunt privite ca un corpus privilegiat pentru a studia fizicalitatea perioadei, atât în starea sa ideală, cât și în numeroasele sale ipostaze concrete (dar în continuare mediate de aparatul cinematografic): corpul devorator din „Killing the Devil” (Ester Krumbachová, Cehoslovacia, 1970), corpul ca obiect de dispute ideologico-estetice în „The Naked Man in the Stadium” (Konrad Wolf, Germania de Est, 1974) sau corpul performativ în cadrul prefacerilor identitare specifice adolescenței în „I Often Think of Hawaii” (Elfi Mikesch, Germania de Vest, 1978). 

 

Eroii și eroinele excentrice din filmele care compun acest program întrupează, contrariază și contrazic reprezentările convenționale care, în imaginația publicului larg de ambele părți ale fostei scindări ideologice dintre Est și Vest, au asociat corpul socialist fie cu un corp dominat și supravegheat, fie, pentru a adopta o comparație de natură industrială, cu un material docil care așteaptă să fie scurs în matrița “omului de tip nou”. Între soliditatea recalcitrantă și adaptabilitatea perfectă, cele două extreme iconice ale corpului socialist, există de fapt o plajă foarte întinsă de ipostaze fizice, cu corolarul lor de atitudini intelectuale și spirituale, care nu urmăresc nici concretizarea unei doctrine, dar nici realizarea de gesturi contestatare ostentative. 

 

Corpuri mai mult sau mai puțin tinere, mai mult sau mai puțin adaptate etosului socialist, încordate, muncind, trândăvind, absorbind substanțe și experiențe, microexpresii surprinse în rutinele vieții de zi cu zi, siluete desenate, fantasme imaginate sau figuri iconice întrupate  - toate alcătuiesc o ars exotica a perioadei socialismului est-european

 

Din punct de vedere formal, maniera de prezentare a programelor urmărește până la un punct  formatul de vizionare din cinematografele socialiste -  în care filmele de lungmetraj erau precedate de jurnale de actualități, de filme utilitare, de popularizarea științei sau documentare, în general două scurtmetraje a câte zece minute fiecare. În ceea ce privește conținutul, am deviat de la practica programării prin care scurtmetrajele de toate tipurile (filme de protecția muncii, filme de educație sanitară, reportaje sportive, reclame la diverse produse casnice, de igienă sau înfrumusețare, documentare culturale) erau alăturate în mod aleatoriu filmului de ficțiune și am optat pentru o relație directă, uneori complementară, alteori chiar contradictorie între subiectele materialelor introductive și tematica lungmetrajului.

Biletele pentru proiecții se găsesc pe Eventbook.ro 

Program CINEVARA#6

25.07, ora 21:00  - ECSTASY (Gustav Machatý, Cehoslovacia, 1933)
1.08, ora 21:00 - WALKOVER (Jerzy Skolimowski, Polonia, 1965)
8.08, ora 21:00  - LOVE AFFAIR, OR THE CASE OF THE MISSING SWITCHBOARD OPERATOR (Dušan Makavejev, Iugoslavia, 1967)
22.08, ora 20:30 - KILLING THE DEVIL (Ester Krumbachová, Cehoslovacia, 1970)
29.08, ora 20:30 - THE NAKED MAN IN THE STADIUM / OMUL GOL DE PE STADION (Konrad Wolf, Germania de Est, 1974)
5.09, ora 20:00 - I OFTEN THINK OF HAWAII / DESEORI MĂ GÂNDESC LA HAWAI (Elfi Mikesch, Germania de Vest, 1978)
12.09, ora 20:00 - GETTING TO KNOW THE BIG WIDE WORLD (Kira Muratova, URSS/Ucraina, 1980)
19.09, ora 20:00 - BUBBLE BATH (György Kovásznai, Ungaria, 1980)
26.09, ora 20:00 - SOLO SUNNY (Konrad Wolf, Wolfgang Kohlhaase, Germania de Est, 1980)
3.10 , ora 20:00 - TITO AMONG THE SERBS FOR THE SECOND TIME (Zelmir Zilnik, Iugoslavia, 1993) 

Fiecare proiecție dispune de un număr de 42 de locuri. 
 

Din respect pentru vecini și pentru o experiență intimă de cinema, filmele CINEVARA#6 se vor vedea în format silent cinema (cu căști puse la dispoziție de organizatori). 
 

Prețul unui bilet este de 35 de lei, care reprezintă un sprijin pentru întreținerea echipamentelor necesare acestui program. Mai multe detalii găsești aici

CINEVARA#6 este în parteneriat cu Groupama Asigurări, Goethe Institut București și Institutul Polonez din București. Parteneri media: Scena9, Acoperișul de sticlă, Films in Frame. 

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK