Ne îndreptăm cu pași repezi spre frigul cel mare - probabil în câteva săptămâni o să vedem deja beculețe colorate, în formă de Crăciuni, brazi și fulgi. Dar să nu ne pierdem cu firea :) Până-n iarnă, săptămâna asta ne ocupăm cu expoziții și dezbateri, lansări de carte și fotografii. După cum urmează:
Mistere culturale, de la Ioana
Enigma culturilor cargo. Șoc cultural și opacitate cognitivă, București, Muzeul Țăranului Român, joi, 25 octombrie, de la ora 18.30
Radu Umbreș, ale cărui articole despre homofobie și referendumul pentru modificarea definiției familiei în Constituție le-ai citit, poate, în Libertatea, susține a 14-a conferință din seria de la șosea. Antropologul SNSPA discută practicile culturilor neolitice melaneziene care au început să imite cultura vestică, pentru a primi „cargo”. Ce e cargo? Greu de zis. Cert e că, pentru a-l primi, băștinașii au copiat cam tot ce-au prins din occident, de la parade militare, strânsul mâinilor și construirea unor „avioane” și „aeroporturi” din lemn. În contextul ăsta, cum s-a răspândi creștinismul? Ce mecanisme psihologice asociate cu imitația culturală au acționat acolo? Dar structuri de putere? Cu o abordare care provine din intersecția între antropologia cognitivă și cea socio-culturală, Umbreș își propune să ofere o serie de posibile explicații și răspunsuri la întrebările de mai sus.
O expoziție de două ori importantă, de la Andra
Vernisajul expoziției Geta Brătescu: Jurilofca, Galeria Ivan, București, miercuri, 24 octombrie, ora 18
Deși Geta Brătescu a fost o artistă teribil de prolifică, prea mulți dintre noi am ajuns să-i cunoaștem mai bine lucrările odată cu Bienala de Artă de la Veneția din 2017, când, la 99 de ani, a devenit prima artistă femeie căreia i s-a dedicat o expoziție personală la pavilionul românesc, în cei peste 100 de ani de când România participă la Bienală. (Ocazie cu care am încercat să schițăm un dicționar introductiv în arta Getei Brătescu.) La scurtă vreme după ce artista a încetat din viață (acum mai bine de o lună), la Galeria Ivan va fi expusă o selecție de lucrări grafice realizate de Geta Brătescu în 1959, într-un context neobișnuit pentru practicile artistice de azi. Mai precis, în cadrul unei deplasări în comuna Jurilovca, din Delta Dunării - în acei ani, Uniunea Artiștilor Plastici organiza pentru artiști astfel de sesiuni de documentare „la firul ierbii”, în medii sociale foarte diferite - în fabrici, prin sate ș.a.m.d. -, pentru un mai bun antrenament ideologic. Expoziția de la Galeria Ivan e, în felul ăsta, o dublă documentare: a unei perioade din munca de artist a Getei Brătescu, dar și a unui capitol important pentru înțelegerea culturii instituționale în care lucrau mulți artiști activi în România comunistă.
O expoziție cu reclame vechi, de la Vlad
Made in RO: 100 ani de branding românesc, Palatul Universul, București, 22-28 octombrie
Port vie în suflet amintirea almanahurilor colecționate de bunicul meu în comunism. Între paginile colorate, uneori și lucioase, cele mai dragi îmi erau reclamele la săpunuri și alte bunuri de larg consum. Găseam acolo oameni zâmbitori pe care nu-i zăream altundeva.
Expoziția Made in Ro, care se deschide azi în spațiul AWE. Adaptive Work Environment de la parterul Palatului Universul, e o incursiune în istoria produselor românești din ultima sută de ani și a reclamelor prin care erau promovate. Obiectele, ambalajele, decupajele din presă, broșurile și machetele sunt curatoriate de către Florian Ciobanu, cel care se ocupă de pagina Reclame Vechi Românești și vor fi expuse în București, Cluj și Timișoara.
Săptămâna asta sunt programate și conferințe despre transformările industriilor creative și a brandurilor de-a lungul ultimului secol sau ateliere de branding și grafică publicitară pentru tineri. Mai multe informații despre toate evenimentele pot fi găsite aici.
O expoziție de outsider art, de la Ionuț D.
Megadose - expoziție de pictură & grafică, ART HUB, București, vineri, 26 octombrie, ora 19.00
Vine acel moment în viața unui om când trebuie să se recomande singur. Așa că vă invit vinerea asta la o expoziție de pictură & grafică outsider, la care particip alături de artistul Laurențiu Zloteanu, din partea Artă Liberă și în parteneriat cu ART HUB, care ne-a oferit găzduire. Vă invităm într-un univers familiar, într-un spațiu de consum pe care-l știm cu toții. S-a răspândit ca iedera prin oraș și a înlocuit magazinul de cartier, de fapt l-a înghițit. Un spațiu foarte la îndemână, mic-burghez, unde plutesc tone de fantezii, angoase și speranțe, printre inegalități sociale și supradoze de consum.
Megadose este spațiul nostru de reflecție. Este ușa spre care ne îndreptăm cu rapiditate în timp ce ne planificăm micul dejun, în goana spre serviciu. Este sursa pauzei de masă de la prânz sau una dintre cele mai accesibile resurse de apă. Este unul dintre locurile de unde se propagă inechitatea socală: oameni care cerșesc la intrare, pensionari care nu-și permit să se desfete, vânzători cu salarii „atractive”. (Ca să vă faceți o idee despre noi, aici puteți vedea ce face Laurențiu, iar aici puteți citi despre cum am început să pictez acum câțiva ani ca formă de terapie).
Un colocviu internațional despre fotografie, de la Ionuț S.
Conștiința unei arhive, București, Colegiul Noua Europă, vineri, 26 octombrie, 10.00 – 18.00
În condițiile în care multe din arhivele de la noi (de artă și nu numai) dispar sau se degradează, mi se pare foarte că tare există și un eveniment de genul ăsta: un colocviu internațional organizat de Salonul de proiecte în colaborare cu Colegiul Noua Europă și care prefigurează un program amplu de cercetare a uneia dintre cele mai importante colecțiii de fotografie din țară, realizată de-a lungul timpului de istoricul de artă și fotograful Mihai Oroveanu. O zi de vineri plină la vor participa artiști, cercetători și curatori de la European Graduate School, Arab Image Foundation, din Beirut, Harun Farocki Institut, din Berlin, Swiss Foundation for Photography, Universitatea Națională de Arte din București și Salonul de proiecte. Evenimentul face parte din programul Arhiva fotografică și istoria în transformare / memorie și cercetare.
O carte importantă, de la Luiza
Prezentarea cărții The Romanian Orthodox Church and the Holocaust, de Ion Popa, Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din România (Calea Călărași, nr. 57B, București), miercuri, 24 octombrie, de la ora 16
The Romanian Orthodox Church and the Holocaust a apărut anul trecut în limba engleză la prestigioana Indiana University Press și e o cercetare esențială pentru înțelegerea antisemitismului Bisericii Ortodoxe Române în perioada interbelică și în timpul celui de-al doilea război mondial (și nu doar). O perspectivă istorică importantă mai ales azi, când Biserica forțează din nou pătrunderea religiei în viața publică și privată a oamenilor. La întâlnirea de la CSIER vor participa autorul - absolvent de Teologie și Istorie în România, Ion Popa și-a susținut doctoratul în 2013 la University of Manchester, cu o teză despre legăturile dintre BOR și Holocaust, din 1938 până azi -, și Măriuca Stanciu - Biblioteca Academiei Române. Moderează istoricul Adrian Cioflâncă.
Bibliografie suplimentară:
- Articolele lui Adrian Cioflâncă despre Holocaust
- Cum a fost la o altă întâlnire de la CSIER, dedicată masacrului de la Odessa: România a făcut „un arhipelag al crimei” la Odessa
- O lecție alternativă despre pogromuri: O istorie a violenței de lângă noi
Fotografia principală: detaliu dintr-o lucrare a lui Ionuț Dulămiță