Teatru / Timp Liber

12 spectacole de văzut la FNT 2017

De Scena9

Publicat pe 18 octombrie 2017

Peste două zile începe Festivalul Național de Teatru. Adică 91 de reprezentații de la 40 de teatre din București și din țară, plus trei spectacole străine, în 16 spații din Capitală, între 20 și 30 octombrie. Ca să ne putem orienta prin noianul ăsta performativ, am cules din arhivă spectacole prezente la FNT 2017 despre care criticii noștri zic că merită văzute neapărat.

Artists Talk 

Regia: Gianina Cărbunariu, 20 octombrie, ora 22.00; 21 octombrie, ora 20.00, ARCUB – Hanul Gabroveni, Sala Mare

Fotografie de Adi Bulboacă

Un show despre etica artistului în contextul social şi politic de azi, în care discuția cu publicul nu este în afara jocului, ci e spectacolul în sine. „Entertaining și problematizant, serios și mușcător, Artists Talk scutură pomul lăudat al certitudinilor artistice. Îl recomand oricărui artist care a vrut vreodată să facă artă cu miză socială și oricărui spectator care nu e indiferent la realitatea din jur. Spectacolul scris și regizat de Gianina Cărbunariu recrează, într-o serie de scene inspirate din cazuri reale, spații ale dialogului între artist și public. De cele mai multe ori, dialogul se sparge în locuri comune, iar fisurile lasă să iasă la iveală superficialitatea mizelor, ridicolul raportării, lipsa de empatie a artiștilor (sau a celor care gravitează în jurul evenimentelor artistice, cum ar fi primarii :D).” (Luiza Vasiliu)

O intervenție

Regia: Radu Iacoban, 20 octombrie, ora 20.00; 21 octombrie, ora 22.00, Teatrul ACT

Fotografie de Adi Bulboacă

Având la bază un text de Mike Bartlett - unul dintre cele mai bune despre relații, ni se spune - , spectacolul înfățișează o relație de prietenie de tip cat & dog între o femeie și-un bărbat - amândoi witty, dar ea ceva mai implicată social și a wine lover, iar el mai conservator. „De unde și tensiunea, și certurile, și replicile acide, dar mai ales un soi de împletire perfectă a două elemente total opuse. Dus mai departe, spectacolul exprimă într-un mod elegant, deloc prețios, situația în care se află generația noastră - lupta continuă dintre pasivi/comozi/nepăsători și implicați/sangvini/protestatari.” (Cătălina Miciu)

PASĂREA RETRO se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte

Regia: Radu Afrim, 22 octombrie, ora 18.00, Teatrul Național „I.L.Caragiale”, Sala Mare

Fotografie de Adi Bulboacă

Povestea locuitorilor unui bloc dintr-un orășel de provincie, așa cum și-o amintește un puști de șapte-opt ani. Scris și regizat de Radu Afrim, spectacolul ar putea evoca, cu melancolie și candoare, chiar Beclean pe Someș, urbea natală a regizorului. „Poate din acest motiv, pentru că se construiește din amintire și vis, spectacolul e unul dintre cele mai frumoase portrete făcute unei lumi demult apuse - regizorul creează o insulă cu tot ce ar fi putut să însemne anii ’70 pentru câteva familii mutate la bloc din cauza inundațiilor - de la jocurile copiilor vara în fața scării, la nelipsita cheie de la gât sau vecina băgăreață, de la cea mai frumoasă fată din oraș care se îndrăgostește de inginerul trimis de la centru la combinatul local, la serile cu Dallas, completarea oracolului sau a ierbarului ca activități de recreere.” (Cătălina Miciu)

O mie de motive

Regia: Horia Suru, 22 octombrie, ora 21.00, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Atelier

Fotografie de Adi Bulboacă

Un one man show cu Florin Piersic Jr.: un copil află la șapte ani că mama lui are o tentativă de sinucidere și începe să compună o listă de cât mai multe motive pentru care merită să trăiești. „Desigur, banalități cotidiene, mici plăceri (înghețată, bătaie cu perne); cu timpul, lista sare de 267.512 motive și este modelată în funcție de oamenii pe care îi întâlnește în viață (să împrumuți o carte persoanei pe care o iubești, să asculți pentru prima oară un vinyl). Povestea e emoționantă și amuzantă, dar nu asta vă va ține pe scaune timp de-o oră jumate. Ar fi oribil din partea mea să vă dezvălui felul în care veți deveni, doar pentru că sunteți acolo, parte din O mie de motive.” (Cătălina Miciu)

București. Instalație umană

Regia: Radu-Alexandru Nica, 22 octombrie, ora 22.00; 28 octombrie, ora 21.30, ARCUB – Hanul Gabroveni, Sala Mare

Fotografie de Adi Bulboacă

Un spectacol ce îmbină dansul, muzica, arta plastică și video, teatrul și performance-ul. „Nouă excelenţi actori, bine coordonaţi de Radu-Alexandru Nica (regie) şi Florin Fieroiu (coregrafie), re-creează oraşul în care locuiesc, povestind episoade personale, ironizând mode şi tendinţe sociale, developând prejudecăţi. Spectacolul trece în ritm alert de la petreceri cu manele la cluburi de house, de la costume scumpe de corporatişti la mâini întinse de artişti independenţi, de la hrana bio a unora la punga de aurolac a altora, de la Revoluţia din ’89 la tragedia de la Colectiv, de la seminţele scuipate pe străzi la joint-urile fumate pe furiş, de la farmecul străzilor pustii pe timp de vară la teroarea matinală a pickhammer-lor şi bormaşinilor.” (Mihai Brezeanu)

N-ai tu treabă

Regia: Alexandru Dabija, 23 octombrie, orele 18.00 și 21.00, Teatrul ACT

Fotografie de Alex Iureș

Un spectacol cu un scenariu de Cătălin Ștefănescu, ce reinterpretează povestea lui Dănilă Prepeleac (Marcel Iureș) - leneșul care-a reușit să-i subjuge pe draci și să trăiască bine-mersi până la adânci bătrâneți. În spectacol, dracii îi fac un ultim favor eroului lui Creangă, ajuns la bătrânețe, înainte de a-i elibera - îi proiectează un muzeu personal. „Intervențiile lui Marcel Iureș sunt demne de un Prepeleac trecut prin viață, care-a privit mereu orice întâmplare cu ochii omului smerit și împăcat cu soarta; pe scurt, un țăran. Pe cât de molcom și contemplativ e personajul lui, pe-atât de agitați și de energici sunt dracii. (...) Asemenea unor corporatiști care prezintă în fața board-ului rezultatele unui proiect și în totală contradicție cu firea lui Prepeleac, ei încearcă să găsească sens în orice nimic pe care acesta îl zice - le e greu să creadă și acum, în ultimul ceas, că omul a fost un leneș și-un prost care-a avut mai mult noroc decât ei, dar vor să-l muzeifice drept o persoană importantă, deșteaptă, cultivată, pricepută.” (Cătălina Miciu)

Jurnalul lui Robinson Crusoe

Regia: Mihai Măniuțiu, 24 octombrie, ora 18.00, Teatrul Odeon, Sala Majestic

O plimbare la 360 de grade prin „Jurnalul lui Robinson Crusoe”, la repetiții. Pentru o călătorie cât mai bună, selectați din setări rezoluția HD și folosiți cu încredere cursorul. Video: George Popescu

Un musical după Insula de Gellu Naum, pe acorduri de Ada Milea, despre un Robinson Crusoe melancolic ce caută să scăpe de singurătate pe insula pe care-a naufragiat în cartea lui Defoe. „Pornind de la muzică și continuând cu decorul, costumele, coafura, machiajul, coregrafia, luminile, actorii și regia, Jurnalul lui Robinson Crusoe vă va face poftă de teatru și de viață. Ada [Milea] a creat piese noi dintr-un subiect pe care îl știe probabil pe dinafară - suprarealismul lui Naum e-așa de vast, că n-ai cum să te plictisești să-l interpretezi -, dar le-a calibrat după fiecare actor în parte. Nu simți nici un moment că există tonuri care cad aiurea - se cântă și se dansează 75 de minute întregi (pregătiți-vă pentru încă 15 de aplauze), în ritmuri dintre cele mai felurite. În plus, tobele lui Alex Neagu sunt demne de orice concert indie-pop.” (Cătălina Miciu)

Incendii

Regia: Irina Alexandra Banea, 24 octombrie, ora 20.00, Teatrul Bulandra, Sala „Toma Caragiu”

Fotografie de Cosmin Ardeleanu

Un spectacol realizat la vremea lui de o echipă (regizor & actori) cu o medie de vârstă de 22 de ani, proaspăt absolvenţi de UNATC (cu două excepții). „Scrisă în 2003 de libanezo-canadianul Wajdi Mouawad, ecranizată, sub acelaşi nume, în 2010, de franco-canadianul Denis Villeneuve (nominalizare la Oscar pentru cel mai bun străin), piesa urmăreşte lungul drum pe care un frate şi o soră trebuie să îl facă pentru aflarea adevărului despre mama lor recent decedată. Trăitori în Canada contemporană, cei doi descoperă (fata, de la faţa locului, băiatul, prin intermediul confesiunilor surorii lui) ororile războiului civil din Liban (1975 – 1990), în care au murit 250.000 de oameni şi 1 milion au fost siliţi să emigreze. O călătorie dură, plină de revelaţii crunte, parcurs al maturizării şi trezirii la realitate. Și pentru personajele principale de pe scenă, şi pentru spectatorii din sală.” (Mihai Brezeanu)

Familia fără zahăr

Regia: Radu Apostol, 25 octombrie, ora 22.00; 26 octombrie, ora 20.30, Teatrul Mic

Fotografie de Bogdan Catargiu

Un show muzical despre familia la români - se și râde, se și plânge, dar mai ales se lasă loc de discuții cu prietenii și rudele. „Mihaela Michailov - probabil cel mai witty dramaturg ro contemporan - creează spațiu de desfășurare pentru 15 povești (plus un intro) minunat versificate de Bobi Dumitraș și acompaniate de muzica lui Bobo Burlăcianu (...) Fiecare cântec e o bucată de realitate despre care vorbim prea puțin. Subiectele nu sunt dintre cele mai ușor de digerat - explicarea procesului de adopție, care poate dura până la trei ani, în condițiile în care sunt de două ori mai mulți copii de adoptat decât cereri; părinții care nu acceptă sexualitatea copiilor lor, ba mai mult, au semnat petiția Coaliției pentru Familie; traumele la care sunt supuși copiii atunci când părinții trec printr-un divorț; oamenii care preferă să se înconjoare de dragostea animalelor sau de atenția roboților programați prin voce, pentru că alți oameni i-au dezamăgit -, însă sunt excelent transpuse în versuri și pe muzică, ceea ce le taie din duritate și le dă o doză de înduioșare, chiar și-un pic de optimism.” (Cătălina Miciu)

Iarna

Regia: Mihai Măniuţiu, 25 octombrie, ora 20.00; 26 octombrie, ora 20.30, Teatrul Nottara, Sala „George Constantin”

O poveste de dragoste montată într-un spectacol care arată puțin a teatru și mult a instalație dintr-un muzeu de artă contemporană - scenograful Adrian Damian a jucat un rol important în asta. „O oră de privit pe scenă cu nod în gât și răsuflarea tăiată”, scrie fotograful Adi Bulboacă, care-a surprins spectacolul în 15 gif-uri. Unul dintre ele e mai sus.

Familii

Regia: Eugen Jebeleanu, 27 octombrie, orele 18.00 și 21.00, Teatrul Bulandra, Sala „Liviu Ciulei”

Fotografie de Radu Nechit

Un spectacol cu trei situații de familie care se desfășoară pe trei ani și care, la un moment dat, se întrepătrund. „Multe dintre schimburile de replici au loc în fața televizorului: acolo se dezbat temele zilei, acolo se vorbește despre familie - inclusiv despre „familia tradițională” -, despre cine iubește pe cine și despre străinii „care vin peste noi””. (scrie Ionuț Sociu, care-a făcut un interviu cu Eugen Jebeleanu și scenografa Velica Panduru, în care cei doi vorbesc, printre altele, și despre spectacolul Familii).

Rovegan

Regia: Catinca Drăgănescu, 27 octombrie, ora 21.00; 28 octombrie, ora 17.00, Replika

Fotografie de Claudiu Popescu

Povestea Mioarei, o mamă singură de 47 de ani dintr-un orășel din Moldova, care, din cauza sărăciei, ajunge să îngrijească un vârstnic în Italia. Spectacolul a fost inspirat de Cireșe amare, cartea Lilianei Nechita, și documentat în localități din Vaslui. „Povestea prinsă de Catinca & echipa e una din câteva sute de mii, de asta e necesar să o vedem. E o bucată din ce se întâmplă în lume în general și din ceea ce se petrece cu societatea Ro în special. Te ajută să înțelegi mai clar diviziunea asta în care ne scăldăm de ani buni - oamenii care ies la proteste vs. cei care par nepăsători, rata mare a sărăciei și lipsa educației din zonele rurale, miile de români care pleacă să muncească afară și consecințele pe care această decizie le are asupra lor, familiei lor, dar și asupra societății ca întreg.” (Cătălina Miciu)


Aici găsiți programul integral de la FNT 2017.

 

Foto main: „Jurnalul lui Robinson Crusoe” / Adi Bulboacă

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK