Blocurile astea pitice, cu grămezi de lemne de foc stivuite la intrare, sunt ultimul loc unde te-ai aștepta să vezi un street artist la lucru. Și cu toate astea, într-una din ultimele zile de vară, îl găsești acolo pe IRLO, unul dintre cei mai curajoși și psihedelici artiști de stradă din România.
Stă cocoțat pe schelă și pictează primele cadre din muncile lui Hercule. Cu fiecare gest, fațada scorojită a blocului cu patru etaje schimbă puțin tonusul cartierului, iar locatarii se opresc din drumul lor să se minuneze. Mulți și-ar dori ca toate blocurile din zonă să fie pictate, dar pe IRLO nu-l surprinde asta, fiindcă, spune el, în mai toate cartierele unde a pictat pereți, oamenii duc dorul culorii.
La câteva minute de mers, pe calcanul Liceului Hercules, Obie Platon face ultimele retușuri la pictura în care zeul VIP al stațiunii duce la bun sfârșit misiuni mai ceva ca-n benzile desenate de la Marvel. La lucrarea asta a pictat și ziua și noaptea, iar acum peretele liceului deschis în 1974 e un soi de halucinație mitologică, în care creaturile pe care le are de hăcuit Hercule par extratereștri evadați din Predator.
Meet the artists
IRLO Are la activ sute de picturi murale, dintre care cel puțin două au fost șterse când nici nu se uscase bine culoarea, din motive delicios de absurde. În 2010, pictura de pe calcanul Galeriei de Artă Contemporană Brukenthal din Sibiu a fost văruită în 24 de ore pentru că ar fi conținut simboluri masonice, iar în 2015, lupta Sfântului Gheorghe cu Balaurul a dispărut de pe zid după o poveste complicată pe bază de (auto)cenzură. În 2018, se împlinesc 10 ani de la controversata expoziție Freedom for Lazy People, la care IRLO a fost unul dintre artiștii invitați. În urma acestei expoziții, organizată la ICR New York, a bubuit în presă „cazul poneiului roz”.
Obie Platon e unul dintre cei mai spectaculoși street artiști români. Dacă ai trecut acum doi ani pe Strada Verona din București, n-ai cum să nu-l fi ținut minte pe Don Quijote-le lui, iar dacă ai drum pe la Vaslui, musai să treci prin fața penitenciarului unde, împreună cu crew-ul NOM, a reinterpretat Statuia Libertății. În 2017, a lucrat mult în China, unde a pictat și pereți din Shanghai, și pânze în galeria de la ICR Beijing. Arta lui e de văzut aici, dar mai ales pe viu.
Kero e street artist cu vechime și personalitate, iar Ocu, una dintre extrem de puținele femei din street art-ul românesc. Împreună, au fondat la Cluj Asociația Launloc, prin care tot scot arta din galerii și-o duc în spațiul public. Timp de doi ani, au pictat tramvaie care au străbătul Clujul ca niște galerii în mișcare. În același oraș, au pus în mișcare un festival care să ducă arta urbană în curtea școlii, iar în casa-atelier-galerie pe care au deschis-o se creează mai mereu ceva nou.
Ion Barbu e un fel de laborator în mișcare. A lucrat în mină ca inginer, a făcut caricaturi & satiră prin ziare, iar de ani buni, încearcă (și reușește) să arate că artele pot să scoată din amorțeală chiar și un oraș minier, rămas fără mine, cum e Petrila. Pictează poezie pe blocuri și pe magazine, deschide muzee și face expoziții, scoate performance-uri din piatră seacă. Îl poți cunoaște mai bine din vizita pe care colegii mei i-au făcut-o acasă, ori din documentarul Planeta Petrila.
Un pic mai jos, în fața grădiniței „Floare de colț”, se opresc două doamne: „Uite ce frumos, le-o pus inimă și culoare la copii!” De pe scările metalice înalte, Kero Zen și Ocu își finisează lucrarea prin care peretele a devenit o iluzie optică - ca și cum Escher ar fi întâlnit psilocibele. Într-un relief abstract, în tonuri de verde pe care le împrumută de la munții din jur, șerpuiesc izvoare colorate, gata să explodeze într-un curcubeu.
Într-o bandă desenată de artistul Ion Barbu pe marginea șoselei care urcă de la gară spre centrul orașului, vezi cum lui Sisi îi dispare câte-un rid pentru fiecare zi petrecută la Băi. E, de altfel, singura imagine a superstarului istoric pe care-o poți vedea azi la Herculane. În rest, amintirea ei bântuie ca o fantomă clădirile părăsite: Aici și acolo, Sisi a făcut și a dres.