Originea identității digitale
De când s-au răspândit avatarurile pe net (în parte parte datorită lui Yahoo! Messenger, care a popularizat conceptul în anii 2000), ne-am obișnuit să ne exprimăm identitatea online prin diverse look-uri digitale: Bitmojis, Memojis, filtrele și efectele pe care le purtăm online, hainele personajelor din jocurile pe care le jucăm, Second Life, VR Chat, toate ne încurajează să ne exprimăm în moduri cât mai creative. Suntem, de multe ori, și mai noi înșine în avatarurile noastre.
Utilizarea conceptului de avatar cu sensul de „corp virtual online” a fost popularizată de Neal Stephenson în romanul său cyberpunk din 1992, Snow Crash, unde termenul avatar a fost folosit pentru a descrie reprezentarea formei umane în Metaverse, o aplicație de realitate virtuală de pe Internet.
Nu știu dacă este o coincidență faptul că Mark Zuckerberg și-a denumit compania mamă (pentru Facebook, Instagram, Whatsapp și Oculus) - Meta, însă cu siguranță a fost inspirat de romanele lui Stephenson, unde apar foarte multe concepte (în viziunea lui) distopice care azi sunt afaceri de miliarde de dolari, printre care și ideea de cryptomonedă (Cryptonomicon). Dacă sunteți curioase/curioși, puteți să ascultați aici un podcast New York Times cu părerea autorului despre utilizarea conceptelor sale originale de către corporații.
Similar cu ce se întâmplă acum, în 2022, statutul social din Metaverse-ul lui Stephenson se baza adesea pe calitatea avatarului utilizatorului, deoarece un avatar foarte detaliat și accesorizat arăta că utilizatorul era un jucător priceput, în timp ce unii mai puțin preocupați se mulțumeau cu modele „de la raft”, (cum li se spunea derogatoriu în Fortnite jucătorilor fără costume, „defaults”.)
Ce este digital fashion?
Digital fashion reprezintă, în esență, o simbioză între realitatea virtuală și croitoria clasică: haine și accesorii cu design inovativ, adesea suprarealist, pe care nu le poți atinge sau proba. În schimb, le poți purta digital într-o fotografie, într-un joc sau într-un metaverse.
De vreun an încoace, fanii industriei de modă (în special high fashion) au început să investească bani și în garderobe digitale. Datorită mediatizării continue a NFT-urilor, digital fashion a intrat pe un val masiv de popularitate în rândul generației Z, a brandurilor de lux și a cryptoinvestitorilor.
Moda digitală pare să fie mediul ideal pentru colecționarii de NFT-uri creative. Diferența dintre digital fashion NFTs și restul constă, la fel ca în realitate, în unicitatea acestor piese vestimentare, fie adaptate după articole deja populare din colecții mai vechi, fie create special pentru colecții digitale, de obicei de către creatori de modă deja consacrați în lumea reală.
Acești designeri - și industria modei de lux, în general - au suferit pierderi financiare majore datorită vânzărilor scăzute din timpul pandemiei. Branduri ca Louis Vuitton, Balenciaga, Gucci și Prada au produs milioane de măști și halate medicale în 2020, doar ca să își poată menține fabricile active. Ca efect al crizei, o mare parte din această industrie a încercat să-și revină prin inovații digitale: îmbrăcăminte virtuală purtată de influenceri, podiumuri VR, fashion shows în jocuri 3D sau fashion weeks (Londra, Paris, Milano) ținute în întregime online. Podiumurile și showroom-urile, până de curând exclusiviste, au devenit brusc accesibile publicului larg.
Farfetch, un retailer de lux care vinde produse online de la peste 700 de buticuri și mărci din întreaga lume, a devenit una dintre primele platforme care a testat practica de „digital sampling”. Pentru a promova lansarea noii sale oferte de precomandă de la mărci precum Balenciaga, Palm Angels, Off -White, Oscar de la Renta sau Nanushka, Farfetch a ales să-și îmbrace influencerii în haine digitale, în loc să le trimită produsele fizic.
Precedente ca acesta fac ca intersecția dintre designul virtual și designul real să fie din ce în ce mai fluidă. Moda digitală înseamnă libertate totală pentru creatorii de conținut, pentru designeri și stiliști, pentru că le oferă tuturor posibilități infinite de exprimare creativă. Pe deasupra, îmbrăcămintea digitală este un mod eficient de a genera engagement pe orice platformă, ceea ce o face cu atât mai atractivă pentru marii jucători din lumea fashion.
Gaming în ținute Vuitton
Nu este o surpriză faptul că brandurile de lux vor să se poziționeze în centrul industriei de gaming, care a avut un profit de 175 miliarde de USD în 2020 și care se bucură de un public feminin în plină creștere. Un raport din 2020 al Entertainment Software Association a concluzionat că femeile reprezintă 41% din toți utilizatorii de jocuri video din Statele Unite și 45% dintre cei din China. Sportul electronic face deja parte din cultura pop mainstream, mai ales datorită diverselor colaborări ale companiilor de gaming cu echipe sportive și case de modă haute couture.
Multe piese vestimentare de la branduri de modă binecunoscute au fost adaptate, de utilizatori sau designeri, în haine pentru personaje din jocuri video. Printre ele se numără Animal Crossing: New Horizons, League of Legends și The Sims. Animal Crossing a fost în trending în 2020 datorită jucătorilor care au recreat, printre altele, ținute Chanel, Gucci sau Versace care s-au viralizat. O colaborare din care au reieșit atât haine virtuale cât și o colecție reală a fost cea dintre Louis Vuitton (LV) și League Of Legends în 2019. Toate hainele și accesoriile reale din colecția LVxLoL s-au vândut în sub o oră, însă skin-urile din joc sunt nelimitate.