„Ideea noastră principală a fost să facem arta responsabilă față de viață și cultură. Credeam că cultura Europei se sfârșise. (...) Ne-a venit ideea să distrugem trecutul și să creăm un nou limbaj al artei și poate așa libertatea ar putea exista între oameni”, spunea Iancu în 1982, în ultimul interviu înainte să moară, acordat galeristului, curatorului și comerciantului de artă american Francis Naumann.
În ciuda succesului, o afacere pornită pe timp de război are puține șanse să răzbată, așa că, după 6 luni ce aveau să schimbe lumea artei pentru totdeauna, cabaretul Dada s-a închis. Fondatorii dadaismului s-au răsfirat prin Paris, New York sau Berlin, continuând să își practice arta. Iancu s-a mutat în nordul Franței, unde a început să restaureze orașele și satele distruse de Primul Război Mondial. Apoi, în 1922, s-a întors la București.
***
Dintr-o vitrină a muzeului ce poartă numele artistului și al curentului pe care acesta l-a creat, ne privesc machetele unor case proiectate de Iancu în Bucureștii perioadei interbelice. Erau în principal proprietăți private rezidențiale, vreo 30 la număr. Arhitectura lui Iancu punctează străzile Bucureștiului, marcând tranziția micului Paris înspre modernism. Am putea spune că arhitectul a fost un fel de Le Corbusier român. La momentul respectiv, modernismul era văzut ca un simbol al progresului, dezirabil pentru elite. În acest moment, casele proiectate de Iancu sunt lăsate în paragină și se degradează pe zi ce trece.
„Aveam o viață bună în România, iar activitățile mele erau libere, până a venit Hitler”, povestea Iancu, tot în interviul cu Neumann.
Spre sfârșitul perioadei dintre cele două războaie mondiale, mareșalul Ion Antonescu preia puterea în România, iar în 1940 încheie o alianță cu Axa lui Hitler. Garda de Fier, o mișcare paramilitară condusă de Corneliu Zelea Codreanu, blama evreii pentru pierderile teritoriale ale României de după Primul Război Mondial, justificând astfel persecuția acestora și retrăgându-le cetățenia română.
În aceiași ani, artiștii evrei au fost îndepărtați din pozițiile lor, în timp ce excluderea tuturor evreilor din viața publică prindea avânt. Revista Contimporanul, fondată de Marcel Iancu în interbelic, împreună cu scriitorul Ion Vinea, a fost închisă de regimul antisemit în 1932. Persecuția evreilor a culminat în 1941 cu un pogrom la București, în care au murit peste 120 de evrei. Tentativa de lovitură de stat, pusă la cale tot atunci de Garda de Fier, a fost oprită de armata lui Antonescu, însă mareșalul acesta a continuat politicile de stat antisemite. Încă 13.000 de evrei au murit în pogromul de trei zile, care a avut loc la Iași în 1941.
După cele două masacre, 60.000 de evrei au părăsit România. Printre ei și Iancu, care a ajuns în 1941 în Palestina ocupată de britanici. Însă, deși pogromurile din România au accelerat emigrarea evreilor, fenomenul are rădăcini mai vechi, în care se împletesc antisemitismul, nașterea mișcării dada și construcția statului modern Israel.
Aaliyah Dada
Ca să înțelegem cum a ajuns artistul și arhitectul Iancu să fondeze o localitate în Israel trebuie să ne întoarcem în timp până în 1881, cu 14 ani înainte de nașterea acestuia. Atunci, la conferința de la Focșani, primul congres sionist din istorie, s-au pus bazele migrației evreilor din România înspre țara sfântă – adică Palestina, aflată la vremea respectivă sub mandat britanic. Conform argumentelor biblice, era locul de unde se trăgeau evreii și, prin urmare, cel în care voiau să fondeze un nou stat iudaic.
Decizia de a migra atunci nu era neapărat aliniată vreunei politici a evreilor, cum avea sa fie mai târziu, când a emigrat Iancu, ci venea mai degrabă ca o reacție la pogromurile din Rusia țaristă a acelor vremuri. Oana Giurgiu, producătoare și regizoare a documentarului Aliyah Dada (2015), a studiat exodul evreilor români din acea vreme. Aliyah înseamnă „ascensiune” și se referă la migrația istorică a evreilor înspre pământul sfânt din Palestina otomană, ce avea sa devină britanică și mai apoi israeliană, jumătate de veac mai târziu.
Filmul lui Giurgiu acoperă exodul evreilor de la sfârșitul secolului XIX până în vremurile moderne, în încercarea de a înțelege cum s-a împletit istoria celor două țări și ce au însemnat evreii români pentru ceea ce avea să devină statul Israel.
Primii evrei care au plecat din România erau din Moinești, un orășel din județul Bacău și locul de naștere al lui Tristan Tzara, prieten cu Marcel Iancu și co-fondator al mișcării Dada. În 1882 au plecat în total peste 1.000 de evrei din țară pe un vapor cu destinația Palestina. Odată ajunși acolo, evreii români s-au organizat în kibbutzuri, adică în comunități agricole. Evreii moineșteni au fondat orașul Rosh Pina în 1883.
După ceva timp, un alt vapor a plecat din Galați cu evrei localnici, dar și din Iași, Focșani și Bacău. Odată ajunși în Palestina, evreii români cumpărau pământurile de la arabi – nu îi expropriau, cum aveau să o facă mai târziu. Unele orașe erau construite chiar cu cherestea trimisă de la Galați, conform documentării lui Giurgiu. „Românii s-au stabilit în aceste kibbutzuri și au adus cu ei cultura și psihologia poporului român,” îmi explică regizoarea și producătoarea de film.
Mâncarea, dansurile și tradițiile românești erau exportate în noul „acasă”. În casa lui Iancu, după cum mi-a povestit la telefon nepoata lui, Michaela Mende-Iancu, se asculta muzică populară românească în încăperi decorate cu broderii tradiționale românești, se mâncau sarmale, vinete, papanași, mici și ardei umpluți, și se vorbea română. Giurgiu explică în documentarul Aliyah Dada că hora românească, care se găsește și prin alte culturi din Balcani, a fost exportată în Israel și rămâne până astăzi parte din cultura locală.