Acest text a apărut în numărul doi al revistei Scena9, pe care-l poți cumpăra din magazinul nostru online. Relatează istoria articolului 200, care a incriminat homosexualitatea în țara noastră până în 2001, și spune trei poveşti dintr‑o Românie foarte apropiată în timp de a ta, în care a fi homosexual era interzis prin lege. Îl publicăm acum, la final de Lună a Istoriei LGBT 2021. Textul conține un update important la final despre unul dintre personaje.
Ai 70 de ani. Ţi‑ai trăit viaţa ca o carte deschisă. Ai fost printre primii intelectuali români care şi‑au asumat public homosexualitatea, deşi ştiai prea bine că poţi fi aruncat în închisoare. Puşcăria nu ţi‑a fost străină, oricum – ai stat trei ani la Jilava. Departe de ţara care tocmai a trecut printr‑o revoluţie, tot ce‑ţi mai doreşti este să apuci să scrii cartea acestei vieţi.
Ai 17 ani. România e de curând liberă de comunism, dar, pentru tine, lumea toată rămâne o închisoare fără şanse de evadare. Ştii că eşti „altfel” – fetele nu te interesează, te simţi atras de băieţi. Nu ştii că poţi să faci puşcărie pentru o relaţie cu un tip. Dai anunţ la ziar că îţi cauţi prieten. După câteva luni de relaţie, ajungeţi amândoi la pușcărie, bătuţi şi violaţi de poliţişti. Lucrurile se termină tragic.
Ai 28 de ani. România e la jumătatea primului ei deceniu de „democraţie originală”. Tu te‑ai străduit să‑ţi faci o carieră în handbal, chiar dacă antrenorii n‑au crezut întotdeauna în tine. Te‑ai întors în România din Olanda, unde ai văzut că femeile au voie să iubească alte femei. Te îndrăgosteşti. De o femeie, care apoi te toarnă la Poliţie.
Am 16 ani. Tocmai s‑a terminat anul 2000, când „nu vom mai fi copii”. La vârsta curiozităţilor şi explorărilor, îmi dau seama că primii mei fluturi în stomac zburătăcesc pentru o altă fată. Habar n‑am că în România asta e în continuare ilegal. Nici nu‑mi imaginez câţi oameni din ţara mea au fost şantajaţi, bătuţi, umiliţi cu examene medicale, psihiatrice şi fizice, care voiau să le „dovedească” homosexualitatea şi apoi să‑i trimită la puşcărie.
Acum, 19 ani mai târziu, îmi iau inima în dinţi şi mă apuc să scriu despre oamenii ăştia. Despre istoria abuzurilor împotriva celor care, ca şi mine, nu voiau decât să iubească.
În ultimii 30 de ani, România s‑a schimbat pe repede înainte: alegeri democratice, capitalism, Uniunea Europeană. Are de 15 ani un marş LGBT Pride, care cere drepturi egale pentru persoanele gay, bi şi trans. La începuturile marşului erau mai mulţi jandarmi şi contra‑protestatari de extremă dreapta decât participanţi, mai multe huiduieli şi înjurături decât curcubeie. Anul ăsta, la Pride‑ul de la Bucureşti, peste 10.000 de oameni au defilat într‑o explozie de bucurie prin centrul oraşului.
Mulţi dintre cei care au venit la Pride în 2019 nici nu erau născuţi în 2001, când a devenit legal în România să fii homosexual. Dar nici mulţi dintre noi, cei care au trăit printre oameni a căror orientare sexuală îi putea băga la puşcărie, nu ştim istoria articolului 200 din Codul Penal. Deşi abrogarea lui e una dintre cele mai radicale schimbări petrecute din 1989 până astăzi.
Legea s‑a schimbat, dar mulţi români continuă să fie intoleranţi. Eurobarometrul despre discriminare în Uniunea Europeană, publicat în toamna lui 2019, arată că doar 38% cred că persoanele LGBT merită drepturi egale. Mai bine de jumătate nu ar accepta ca preşedintele să fie homosexual, lesbiană sau bisexual(ă). 39% nu s‑ar simţi deloc în largul lor dacă ar avea un coleg de muncă trans, iar 58% nu şi‑ar dori să aibă un copil care iubeşte o persoană de acelaşi sex.
Ca să desluşesc atitudinile de azi, m‑am uitat la istoria legii care a pedepsit homosexualitatea până în urmă cu 18 ani. Am citit memoriile celor care şi‑au asumat public că sunt gay înainte de 1989. Am devorat primul volum de istorie gay publicat în România, Homoistorii. Ieşirea din invizibilitate (2016), în care Florin Buhuceanu, unul dintre cei mai statornici activişti pentru drepturile persoanelor LGBT din România, a adunat zeci de interviuri cu oameni care povestesc cum au avut de suferit din cauza legilor „anti‑sodomie”.
Am stat de vorbă cu oameni care au trăit ruşinea de a fi altfel decât majoritatea şi frica de a ajunge la închisoare, trădaţi de apropiaţi. Au continuat să iubească, deşi legea îi împingea în dulap, în închisoare, în afara ţării sau, în cele mai tragice cazuri, la moarte. Puţini dintre cei condamnaţi în baza articolului 200 şi care mai sunt astăzi în viaţă vor să‑şi amintească ce‑au trăit. Am încercat, totuşi, să reconstitui trei astfel de poveşti, pentru că spun multe despre ruşinea de a fi gay, care încă există în România anului 2019.
Dacă se abrogă articolul 200, homosexualii vor ajunge să hălăduiască pe străzi
Istoria articolului anti‑gay începe în 1936. Până atunci, legea românească nu pomenea nimic despre homosexualitate. Codul Penal din timpul domnitorului Alexandru Ioan Cuza, în vigoare din 1865, fusese întocmit pe model francez şi nu pedepsea relaţiile dintre persoanele de acelaşi sex.
În România, însă, la 71 de ani de la legea lui Cuza, Carol al II‑lea a schimbat legea penală a ţării. Era epoca în care o parte din Europa se lăsa cucerită de fascism şi de ideea unei rase pure, neatinsă de niciun fel de „deviaţie”, fie ea etnică sau sexuală. Peste doar doi ani, regele avea să instaureze prima dictatură prin care a trecut România în secolul XX.