Prorectorul se întrerupe și anunță șoferul că va avea nevoie de mașina instituției, pentru o altă întâlnire. Mă întreabă dacă știu pe cineva din oraș și dacă poate să mă ajute cu ceva, apoi se oferă să mă lase în drumul lui la o stație de tramvai.
Continuă să-mi povestească despre sârma ghimpată și cum a mutat-o, pentru că nu voia să se întoarcă la carceră. Îl durea tot corpul de la înțepături. În timpul ăsta, ofițerii i-au adus la o fereastră pe protestatari unul câte unul, să-l vadă muncind. La conferințe sau în articolele lui, Marynovych vorbește adesea despre acest episod, fiindcă i se pare un exemplu bun pentru a descrie un moment de slăbiciune, cum a fost acela în care el a renunțat la grevă: „Oamenii nu rămân constant la fel de puternici. Eșecul și degradarea pot apărea uneori, dar trebuie să-ți spui că asta nu va dura pentru totdeauna și că vei fi puternic din nou”, spunea el într-un interviu de acum vreo două decenii*.
Mai bine de un an și jumătate dintre cei șapte petrecuți în lagăr, Marynovych a supraviețuit în carceră. După aceea, au urmat trei ani de exil într-un sat din Kazakhstan, unde i s-a alăturat soția. I-a plăcut să trăiască în satul acela unde lumea era preocupată mai degrabă de familie și de munca din gospodărie decât de politică. În camera lui de-acolo crede că a fost mai liniștit decât alți foști disidenți despre care a aflat că locuiau printre infractori. A muncit ca tâmplar, sub supravegherea KGB-ului, iar anii au trecut fără violențe. A revenit cu soția în Ucraina în 1987, doi ani mai devreme decât prevedea hotărârea de condamnare, datorită reformelor lui Mihail Gorbaciov, pe atunci secretarul general al Partidului Comunist al URSS, care au dus treptat la dizolvarea Uniunii Sovietice. „Țin minte discuțiile noastre din închisoare; ne-am gândit că, dacă se prăbușește guvernul sovietic, cele care vor veni vor fi mai înțelepte și mai morale”, îmi spune Marynovych. „Nu s-a întâmplat așa”.
14 septembrie
Prin tălpile tenișilor simt piatra cubică care acoperă străzile din centrul Liovului. E plin de terase și de clădiri ca cele din Polonia și Cehia. Sunt mai îngrijite decât construcțiile din centrul vechi al Bucureștiului. Liov pare rupt de gările dărăpănate ochite din tren și de cuvântul „sărăcie”, cu care asociam inevitabil Ucraina. Trec pe lângă o mulțime de catedrale și biserici: greco-catolice, ortodoxe, romano-catolice. E ușor să te pierzi prin oraș cu hărți desenate în agendă, mai ales dacă îți iei drept punct de reper vreo biserică. O ploaie nervoasă îmi întrerupe hoinăreala, așa că mă adăpostesc cu niște necunoscuți sub o umbrelă de la terasa unui restaurant. Mă întreb ce-i poate uni pe niște oameni care nu s-au întâlnit niciodată.
În ’82, când Marynovych era deja închis, Doina Cornea, o femeie de 53 de ani, slabă și mică de statură, trimitea prima scrisoare în Germania, la Radio Europa Liberă. Postul difuza emisiuni anticomuniste, transmise și ascultate pe ascuns în România socialistă. Cornea, care lucra ca profesoară de franceză la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, îi îndemna pe profesorii din țară să-i obișnuiască pe elevi și studenți „să gândească mai liber, mai curajos, mai conştient, mai generos”. La scurtă vreme după aceea, și-a pierdut slujba. I s-a propus să fie bibliotecară, dar a ales să iasă la pensie. A continuat să redacteze scrisori pentru Europa Liberă, iar până la Revoluție a ajuns la aproape 30. În 1988, a strecurat în corpul unei păpuși, pe care a reușit să o trimită peste graniță, un mesaj adresat chiar lui Nicolae Ceaușescu. Îi cerea fie să renunțe la putere, fie să asigure pluripartidismul. Un an mai târziu, casa ei din Cluj era supravegheată de securiști. „Am înaintat în stradă, dar abia făcusem doi pași, când (n.r. – un securist) m-a apucat cu brutalitate de braț și a încercat să mă împingă în curte. M-am ținut de gard, dar eram trasă cu atâta forță, încât am rămas cu scândura în mână. Pe urmă m-a împins și am căzut pe ciment”, a povestit Doina Cornea într-un interviu în 1990**. Voia o schimbare în România, la fel cum își dorea Marynovych în Ucraina. Cei doi nu s-au cunoscut.
După Revoluție, Doina Cornea a intrat în Consiliul Frontului Salvării Naționale (CFSN), printre liderii căruia era viitorul președinte al României, Ion Iliescu. Ea și alți membri și-au dat demisia la scurtă vreme, după ce au aflat că CFSN urma să devină partid politic și să participe la alegerile legislative. A fost unul dintre fondatorii Grupului pentru Dialog Social, ONG care promova drepturile omului, însă în societatea civilă post-decembristă n-a mai fost la fel de vocală ca înainte de Revoluție. S-a retras din spațiul public și a dat puține interviuri în următorii ani, pentru că, spune ea, obosise. „Politica în România se face în modul cel mai nemodern”, declara pentru BBC Romania, în 2007. În același an, la TVR Cluj, îmbrăcată cu un pulover verde și tunsă scurt, a povestit despre fericire: „Înseamnă a învăța cum să înfrunți necazul, ca să nu te lași alterat pe dinăuntru și să ieși cumva învingător, ridicându-te deasupra”.
15 septembrie
URSS s-a destrămat în ’91 și Ucraina și-a declarat atunci independența. Marynovych a refuzat să intre în politică: „Vedeam mulți oameni entuziasmați de dezvoltarea politică din viitor a Ucrainei. Dar nu vedeam abilitatea oamenilor de a construi o țară nouă, pentru că aveau în minte vechile planuri cvasi-sovietice”, îmi spusese în biroul lui cu două zile în urmă. „Voiam să îi ajut să-și schimbe planurile. De asta am început să lucrez ca jurnalist și m-am dus apoi în instituții educaționale”.
Marynovych a crescut într-o familie greco-catolică, însă până să-l întreb, n-a povestit despre asta sau despre rolul pe care l-a jucat religia în viața lui cât a trăit în Gulag. Acolo, credința a fost unul dintre lucrurile care l-au ajutat să rabde suferința. Și-a dorit să învețe mai multe despre libertatea religioasă, iar în 1996 a primit o bursă de la Universitatea Columbia din New York. La scurtă vreme, întors în orașul natal, a fondat la Liov Institutul Religiei și al Societății la Academia Teologică, devenit ulterior Universitatea Catolică Ucraineană. Instituția e privată; în 2017-2018, la Facultatea de Științe Umaniste, la Filologie, taxa a fost 19.000 de grivne, aproximativ 618 euro. Universitatea e afiliată cu Biserica Greco-Catolică Ucraineană, care, în ultimii ani, a criticat public faptul că acolo predă un activist LGBTQ, că sunt programe de studii de gen și că o parte din bani vin și de la Fundația „Renașterea” a miliardarului filantrop George Soros, susținător al așa-numitei societăți deschise. Într-o scrisoare publică, Marynovych a răspuns că Biserica n-ar trebui să dojenească Universitatea, din moment ce în parohiile catolice și în episcopii există cazuri de homosexualitate și chiar pedofilie.
După ce-am încheiat interviul, am urcat cu Marynovych în mașina universității și el l-a rugat pe șofer să oprească întâi la o stație de tramvai din centru. Pe drum, Marynovych m-a întrebat dacă am mai fost în Ucraina și i-am răspuns că nu. Probabil o să revin, mi-a spus, pentru că sunt „tânără și curajoasă”. M-am gândit că voia să fie politicos, din moment ce tocmai curajul știam că-mi lipsește, iar plecarea asta într-o țară vecină cu România n-avea alte obstacole decât grijile din mintea mea.