1. Măsurile de limitare a pandemiei ne-au afectat în moduri pe care încă le evaluăm și încercăm să le înțelegem. Nimeni nu are încă dimensiunea clară a magnitudinii schimbărilor care vor veni, chiar dacă vor fi sensibil diferite la Berlin și la Cluj. Ca efecte directe, în primul rând, a trebuit să închidem temporar spațiul din Berlin, la nici o săptămână de la vernisarea expoziției lui Cristian Rusu, și să amânăm pe termen nederminat un proiect pe care îl planificam la Cluj. Între timp am redeschis spațiul din Berlin la finalul lunii aprilie, vizitatorii au reînceput să apară, timid în primele zile, dar din ce în ce mai mulți, ceea ce ne încurajează. Așa cum era de așteptat, Berlinul a început să se reconstruiască cu energia lui specifică, aducându-ne aminte, dacă mai era nevoie, de ce suntem acolo de 12 ani.
La nivel global, întregul calendar de expoziții și târguri a devenit incert, multe fiind anulate sau reprogramate pentru toamnă. Fiind parte activă al acestui calendar, resimțim puternic schimbările. Și târgurile vor fi atinse pe termen lung, căci socializarea e o parte importantă în piața de artă. Această schimbare ne afectează în mod direct și drastic vânzările, majoritatea având loc în contextul târgurilor.
Mutarea parțială online funcționează, dar cu limitele specifice mediului, e greu de văzut pe ecran un desen de, spre exemplu, Octav Grigorescu, atât de fin și transparent. S-ar putea să traversăm o bună perioadă în care arta comunicată publicului și colecționarilor să vireze mult spre imaginea-afiș / imaginea-statement, comunicându-se în coduri simplificate, eficiente, iar o altă parte a artei, cea mai puțin compatibilă cu impactul și viteza de recepție a social media să intre într-un underground, condiționată de raportul direct privitor-lucrare. Această diferențiere ar putea reseta și felul în care vor funcționa spațiile de expoziții, bienalele, dar și târgurile de artă. Dar va clarifica și raportul cu arta, la nivel personal. Văd acest scenariu ca pe un lucru pozitiv.
2. De ani de zile suntem obișnuiți să facem planuri pentru viitor și să ne structurăm programul (chiar viața) în funcție de calendarul scenei de artă. Acum, aceste coordonate care deveniseră firești sunt afectate în mod radical. Mai mult, doar acum vedem cum situația globală ne influențează la fel de mult ca cea locală sau regională. Ideea reorientării, măcar pentru un timp, spre contextele locale, e tentantă și necesară, mai ales că include cu siguranță experiența contextului global, departe de naivitatea anilor 90 si 2000, când nu știam prea bine cum arată, cu adevărat, lumea. De altfel, au pornit deja câteva colaborări locale și regionale între galerii prin proiecte online precum BerlinViews, Exhibition Continues și notcancelled, din care facem parte. Ne-ar plăcea să se mențină acest spirit de colaborare chiar și pentru simplul motiv că experiența solidarității e importantă și formativă, iar momentele în care o poți exersa la nivel colectiv sunt rare.
Și dacă la Berlin acest spirit s-a materializat – și trebuie amintită aici în primul rând susținerea imediată a lumii artistice din partea guvernului landului, dar și a celui federal – din păcate, în contextul românesc cuvântul solidaritate e abuzat în aceste zile, iar dezbaterile despre ce e de făcut au devenit mai degrabă prilejuri pentru unii de a se profila. E deprimant să vezi, mai bine ca niciodată!, cum nu am reușit să așezăm mai nimic la nivel structural în acești 30 de ani. Acum se vede ca nu avem proceduri, dar nici statistici și că, de fapt, nu suntem capabili să ne definim, astfel că orice soluție de avarie, fie că e vorba despre achiziții de lucrări de artă sau de facilități fiscale, devine dacă nu imposibilă, atunci sigur ineptă. Probabil că cel mai bun lucru pe care această criză globală îl poate aduce scenei locale este acutizarea situației existente, până la fisurarea ei. Avem acum oportunitatea, rară de altfel, de a face cu adevărat schimbările sistemice atât de necesare.
👉 Din partea Galeriei Plan B (Cluj / Berlin) au răspuns Mihaela Luțea, Mihai Pop, Sorana Serban-Chiorean. Mai multe despre Plan B, aici.