Ne-am regrupat pentru o săptămână cu documentare antropologice și istorice, teatru rom, festivaluri care îmbină arta și tehnologia, show-uri de storytelling și improvizație, dezbateri cu artiști și programatori, plus alte cele. Găsiți mai jos.
Teatru rom şi filme de amatori reinterpretate, de la Ionuţ
Cine a omorât-o pe Szomna Grancsa, ArtHub, Bucureşti, miercuri, 1 noiembrie, ora 19.00
Un spectacol al trupei de teatru rom Giuvlipen ce reînsuflețește povestea Szomnei Grancsa, o adolescentă care s-a spânzurat în 2007 în șura casei părintești. Se spunea despre ea că fusese primul copil din comunitatea de romi maghiari (gabori) din satul harghitean Frumoasa care intrase la liceu. Și prima fată romă din sat care purtase blugi, sfidând portul tradițional la care o obliga etnia. Ținută din scurt de tată, însoțită peste tot de o rudă de sex masculin, mai fugea de-acasă după ce se certa cu părinții. Încerca să se opună normelor comunității sale închise. Oamenii locului spuneau că era o rebelă. Gestul ei nu poate fi descifrat nici de către cei din comunitate, nici de oamenii legii, deşi fiecare are o explicaţie despre moartea fetei. De ce acest gest de la o fată care, în ochii tuturor, părea fericită? Mai mult de-atât, Szomna era foarte religioasă, iar gestul ei contrazice credinţele care o ghidaseră până în acel punct. A lăsat un mesaj percutant pe perete înainte să moară. Care este semnificaţia lui? Declaraţiile celor care au cunoscut-o par toate adevărate, dar se contrazic între ele. Rămân doar cuvintele primului martor: „Nu pricep”. Toată lumea pledează „nevinovat", deşi toţi trăiesc cu sentimentul vinovăţiei. Intrarea este liberă, pe bază de rezervare, în limita a 50 locuri disponibile.
Masterclass Péter Forgács, Institutul Francez, Bucureşti, vineri, 3 noiembrie, ora 18.00
Săptămâna trecută, Asociația Națională a Cinecluburilor și Realizatorilor Neprofesioniști din România a lansat platforma Cineama.ro, unde a adunat filme realizate de cineaşti amatori din ţară înainte de 1990. Cu această ocazie, l-a invitat la Bucureşti şi pe Péter Forgács, un artist media și cineast independent din Budapesta, care s-a consacrat prin practica sa inovatoare în re-editarea și resemnificarea materialelor de arhivă din colecții personale (home movies). Mai exact, Forgács foloseşte filmări ale cineamatorilor ca material brut în instalaţii media şi filme documentare de reorchestrare postmodernă a istoriei. Din 1978 încoace, a făcut peste 30 de filme, iar lucrările lui au fost expuse în muzee și la festivaluri din întreaga lume. Unul dintre cele mai cunoscute proiecte ale sale este seria Private Hungary, premiată internațional, care foloseşte filme realizate de amatori în perioada anilor 1930 – 1960. Acestea documentează vieți cotidiene ce urmează să fie tulburate de traume istorice ce au loc dincolo de ecran. În 1983, artistul a înființat o fundație dedicată arhivelor de filme realizate de amatori – Private Photo & Film Archives Foundation în Budapesta, care stă la baza materialelor re-folosite în filmele sale.
Un documentar despre revoltă, de la Luiza
„Brașov 1987, 2 ani prea devreme”, Cinema Muzeul Țăranului, joi, 2 noiembrie, ora 19.30
Revolta muncitorilor de la Brașov din noiembrie 1987 rămâne una dintre cele mai semnficiative mișcări de rebeliune din anii comunismului românesc și un eveniment în continuare destul de puțin cunoscut. Anul ăsta se împlinesc 30 de ani, ocazie cu care Clubul Frontline proiectează documentarul realizat de jurnalistul Liviu Tofan despre evenimentele de la Brașov. La proiecție vor fi prezenți și câțiva muncitor brașoveni.
Artă, tehnologie și literatură, de la Andra
Festivalul Liminal, Palatul Cantacuzino, București, 31 octombrie - 2 noiembrie
Mâine începe un festival nou-nouț de arte&știință&tehnologie, o întâlnire care nu se întâmplă prea des în spațiul cultural din .ro, așa că și doar simpla lui apariție e un argument să faceți o tură la fața locului. Și mai convingător e, însă, programul festivalului: o expoziție a cărui temă n-are cum să nu ne intereseze - scenarii pentru un viitor mai bun -, și care se deschide mâine la Palatul Cantacuzino; 6 invitați la Liminal Talks, cu intervenții care pornesc de la întrebări vitale despre relația noastră cu tehnologia, în formele ei așa de diferite; Liminal Terraforming Hackathon, un experiment unde participanții sunt invitați să conceapă unelte care-ar putea fi utile într-o colonie umană extra-terestră. Tot la Liminal (despre care puteți afla toate informațiile necesare aici), se va lasa și Mindcraft Stories, un catalog pus la punct de Modulab și BRD Groupe Societe Generale, care anunță lansarea cât de curând a unei noi publicații de artă, știință și tehnologie.
Iele, florărese și filme despre oraș, de la Ioana
Scriu recomandările astea pe fugă, fiindcă-mi doresc mult să ajung azi, luni, 30 octombrie, la dezbaterea Ce au în comun artiștii și programatorii. Știu că te anunț cam din scurt, dar dacă ai fost vreodată freelancer și ai cum să ajungi între 14.00 și 17.30 la minerva.ro, cred c-ar fi bine. Ideea e că lucrătorii independenți, indiferent de domeniul în care activează, sunt victimele a ceea ce se cheamă the gig economy. Adică tipul ăsta nou de economie în care n-ai contract de muncă, nici drept de sindicalizare - așa că îți rămâne o singură alternativă viabilă: dialogul social. Pe scurt, hai să vorbim între noi, ca să avem (ceva) mai multe drepturi de muncă.
Și dacă tot veni vorba de drepturi și (in)egalitate, sâmbătă, pe 4 noiembrie, fix când se strică definitiv vremea în București, niște oameni cu multă inimă au anunțat că vor găti pentru persoanele fără adăpost. Sunt deja suficienți înscriși la gătit, dar dacă ai haine sau alimente de donat în același scop, poți să faci asta toată săptămâna, în zona Unirii, cu un telefon în prealabil. (Ai toate detaliile pe pagina evenimentului de la link-ul de mai sus.)
Bambina, regina florilor // Flower Power microfestival, Teatrul Evreiesc de Stat, luni, 30 noiembrie, de la 18.30
O știi pe Bambina? Sigur o știi, din melodia de mai jos. Și poate mai știi că în apropierea Teatrului Evreiesc de Stat, pe un colț de bulevard, se află o florărie care-i poartă numele. Ei bine, luni, într-un micro-festival despre tradițiile romilor boldeni, precum și despre istoriile orale și obiceiurile florarilor romi, poți să afli mai multe despre Lina Victorița Georgescu. Cei mai mulți o știu drept Bambina, dar poate n-au aflat încă toți că femeia care a ajuns să conducă un adevărat imperiu de afaceri a început vânzând flori în piață la șapte ani. Spectacolul e cu Alex Fifea, Zita Moldovan și Andrei Șerban regizat de Mihai Lukacs, cu muzică de Cătălin Rulea, Mamiru, Nicu Dorel, Andrei Nagy, Liviu Iancu. Nona Șerbănescu a contribuit cu scenografia, costumele și partea vizuală, precum și la text și documentare, alături de actorii din distribuția spectacolului și regizorul său.
UrbanEye Film Festival 2017, Cinema Elvire Popesco & Apollo111, București, 1-5 noiembrie
Anul ăsta, UrbanEye, unul dintre festivalurile mele preferate de film, pentru că se uită dinafară la viața pe care o trăiesc (și) eu, într-un mare oraș, ne plimbă din Liban, până-n Cuba, prin Rusia, India, Danemarca și S.U.A.. Pe lângă proiecții de film, Q&A-uri cu invitații și evenimente conexe (expoziții de design contemporan și workshop-uri), anul ăsta vorbim despre teme extrem de importante: migrație, utopii, dreptul la locuire și spatial public. Mi-e greu să aleg doar câteva filme din program, dar o să încerc: Taste of Cement, despre lucrătorii care încearcă să reconstruiască Libanul, la propriu (în timp ce, alături, Siria e distrusă); Welcome to Refugeestan, despre taberele de refugiați administrate de UNHCR în întreaga lume, care alcătuiesc o țară imaginară de dimensiunile Olandei; Ultimul căldărar al Elenei Stancu și al lui Cosmin Bumbuț; Dispossession: The Great Social Housing Swindle, despre dezastrul de pe piața imobiliară a locuințelor sociale din Marea Britanie etc. etc. etc. Ai aici tot programul festivalului, iar mai jos trailerul filmul Citizen Jane: Battle for the City, care mi se pare absolut de neratat. O să vezi tu de ce.
Deconstruction cu Trupa iELE, Recul, București, vineri, 3 noiembrie, de la ora 20.00
Din câte știu eu, Trupa iELE e prima și singura trupă exclusiv feminină de improvizație din România. Și sunt super tari. Le-am văzut în battle-uri pe echipe, în jocuri short form (adică de scurtă durată) și nu doar c-au dovedit că au umor - ceva ce se știe că femeile au mai rar *eye roll*. Construiesc situații și personaje credibile, cu care empatizezi ușor și care te mai fac să și râzi. Așa că mă duc vineri să le văd la Recul, un nou spațiu de spectacol de pe strada Cercului, unde vor improviza long form (adică for spune o singură poveste, lungă de o oră). Hai și tu, cu rezervare telefonică în prealabil și 25 de lei accesul (ai mai sus toate detaliile pe pagina evenimentului).
Povestitori și filme despre foc, lemn și apă, de la Vlad
Media Documentaries @ Culese din Balkani, Cinema Muzeul Țăranului, sâmbătă, 4 noiembrie, ora 11.00
Sunt trei documentare media incluse într-o secțiune specială a Festivalului Culese din Balkani. „Focul” este inspirat de focurile vii de la Lopătari și are ca personaj principal un fierar de 85 de ani din zonă, care poate să meșterească o căruță întreagă în micul său atelier. „Lemnul” povestește despre bisericile ridicate în secolele al XVIII-lea și al XIX-lea. Al treilea film, „Tărâmul dintre ape”, e despre viețile românilor, lipovenilor, ucrainienilor, grecilor din Delta Dunării. Programat între 3 și 5 noiembrie, festivalul este unul dedicat filmului antropologic, dar include și concerte, petreceri, degustări de țuică, vin și bragă, toate cu intrare liberă.
Impro-storytelling show @ Festivalul „Suntem Povești”, Cărturești Verona, București, vineri, 3 noiembrie, ora 19.00
Povestitori din Hawaii, Canada, Coreea de Sud, Kenya și România vin vineri la Ceainăria Cărturești Verona din București, pentru un spectacol de improvizație la care publicul e invitat să contribuie. Accesul este gratuit, în limita locurilor disponibile, și se face în baza unei înscrieri prin mail la office.gradusart@gmail.com. Evenimentul e parte din a doua ediție a Festivalului Internațional de Arta Povestirii „Suntem Povești”, care se desfășoară între 31 octombrie și 4 noiembrie. „Gândit și organizat ca eveniment internațional, festivalul își propune să stimuleze apetitul publicului pentru arta povestirii, reafirmând valori clasice ale umanității”, spun organizatorii.
FOTO main: Adriana Cocic