Teatru / Conflict

Călătorie până la capătul războiului

De Mihai Brezeanu

Publicat pe 13 iulie 2016

Viol, incest, crimă. Puşti, gloanţe, bombe, explozii. Războaie civile, religioase, inter-statale. Case devastate, autobuze aruncate în aer, cimitire profanate. Sărăcie, analfabetism, bigotism. Orfani, văduve, indivizi singuri pe lume. Milioane de oameni plecaţi fără de ţintă, cât mai departe de un „acasă” desfigurat, dezmembrat, desfiinţat. Genul de existenţă de care mare parte a nord-americanilor şi europenilor, chiar şi cei trăitori în comunism, au fost scutiţi în ultima jumătate de secol. Şi de care cei mai mulţi nici n-au avut habar până la recenta criză a imigranţilor.  

Ignoranţa societăţii a fost replicată în lumea teatrului. Piesele abordând duritatea vieţii cotidiene din Orientul Mijlociu, Africa ori vastele zone sărace ale Asiei şi Americii de Sud au fost şi continuă să fie o raritate pe scenele româneşti şi nu numai.
 
Acesta fiind contextul, apariţia spectacolului Incendii, premiera cu care Bulandra şi-a încheiat stagiunea 2015-2016, a fost cu adevărat neaşteptată. Scrisă în 2003 de libanezo-canadianul Wajdi Mouawad, ecranizată, sub acelaşi nume, în 2010, de franco-canadianul Denis Villeneuve (nominalizare la Oscar pentru cel mai bun străin), piesa urmăreşte lungul drum pe care un frate şi o soră trebuie să îl facă pentru aflarea adevărului despre mama lor recent decedată. Trăitori în Canada contemporană, cei doi descoperă (fata, de la faţa locului, băiatul, prin intermediul confesiunilor surorii lui) ororile războiului civil din Liban (1975 – 1990), în care au murit 250.000 de oameni şi 1 milion au fost siliţi să emigreze. O călătorie dură, plină de revelaţii crunte, parcurs al maturizării şi trezirii la realitate. Și pentru personajele principale de pe scenă, şi pentru spectatorii din sală. 

Cu adevărat excepţional este că acest parcurs infernal, amintind de alunecarea pe apă a vaporului din Apocalypse Now, este realizată de o echipă (regizor & actori) cu o medie de vârstă de 22 de ani, proaspăt absolvenţi de UNATC (cu excepția lui Constantin Dogioiu şi a Cristinei Constantinescu). Regia Irinei Alexandra Banea şi interpretarea Mariei Vârlan şi a lui Denis Hanganu sunt superlativele unui spectacol dur, dens, copleşitor. Evitând senzaționalizmul şi populismele de orice fel, Banea narează povestea pe un ton echilibrat, ce îngăduie emoţia fără a vira în lacrimogen, şi privilegiază privirea realităţii din mai multe unghiuri, fără a judeca personajele şi opţiunile acestora. Ritmul hiper-alert, proiecţiile video, multiplele schimbări de plan temporal şi răsturnări de situaţie, muzicile obsedante (cap de playlist: „Roxanne” by The Police) dau spectacolului un aer cinematografic.

În măsură în care îşi propune cu adevărat promovarea tinerilor, Gala UNITER 2017 ar trebui să-i onoreze cu un premiu de grup pe oamenii acestui spectacol curajos şi complex, o raritate în portofoliul teatral al momentului.  

Bulandra
Incendii
Text: Wajdi Mouawad
Traducere: Zeno Fodor
Regie: Irina Alexandra Banea
Scenografie: Vladimir Iuganu
Actori: Denis Hanganu, Maria Vârlan, Constantin Dogioiu, Adrian Piciorea, Cristina Constantinescu, Răzvan Enciu, Antonia Din, Flavia Hojda, Dan Aştilean (voce)
 
Fotografie de Cosmin Ardeleanu

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK